Die Presse (diepresse.com)
A konzervatív osztrák napilap Az amerikai nagykövet óv a polgárháborútól címmel ábrázolja a Közel-Kelet jövőjével kapcsolatos növekvő washingtoni tanácstalanságot.
„Kinyitottuk Pandora szelencéjét és most az a kérdés, hogyan tovább” – fogalmazott minden diplomáciai óvatoskodást mellőzve az Egyesült Államok iraki nagykövete, Zalmay Kalilzad. A Los Angeles Timesnak nyilatkozó diplomata szerint Irakban polgárháború fenyeget, s ez könnyen lángba boríthatja a Perzsa-öböl térségét. Ez a veszély akkor válik különösen akuttá, ha Washington – mint arról egyre többet hallani –, túl korán kivonja Irakban állomásoztatott csapatait.
Khalilzad úgy fogalmazott: Irakban minden feltétel adott, hogy a vallási csoportok közötti ellentétek polgárháborúvá terebélyesedjenek. Ez viszont az egész térséget magában foglaló konfliktus kockázatát hordozza magában, ahol az arabok a szunniták, míg Irán a síiták oldalán avatkozna be a harcokba. Ez az egész Öböl-vidékre kiterjedő változata lenne a 80-as években lezajlott – és a becslések legalább egymillió áldozatot követelő – iraki-iráni háborúnak.
Die Presse (diepresse.com)
Ugyancsak az osztrák napilapban Oliver Pink Aláírni a törökök ellen című cikkében mutatja be az FPÖ bécsi szervezetének népi kezdeményezését.
Az első két napon már több mint 55 ezren támogatták aláírásukkal a kezdeményezést: elsődlegesen Bécsben talált visszhangra a Szabadságpárt javaslata.
„Azért írom alá, mert nincs szükségünk több, Törökországból érkezett vallási fanatikusra” – nyilatkozza egy határozott idős hölgy. Egy másik hasonlóan világosan fogalmaz: „Én ellene vagyok az EU-nak – mert semmi hasznunk sincs belőle. Nem akarom, hogy még több török jöjjön ide. Ma is van egy találkozó velük itt Bécsben.” Ez utóbbi valószínűleg a minden sajtótermékben olvasható EU trojka és a török külügyminiszter, Abdullah Gül megbeszélésére utalt.
Frankfurter Rundschau (fr-aktuell.de)
A baloldlai német napilapban Eva C. Schweitzer A jó hangulat költsége című írásában azzal a ténnyel foglalkozik, hogy a washingtoni kormány az elmúlt alig két évben 1,62 milliárd dollárt költött belföldi propagandára.
A washingtoni kormány 2003 elejétől 2005 közepéig közel 1,62 milliárd dollár értékben adott megbízást, összesen 343 amerikai reklámcégnek. E cégeknek, médiaszervezeteknek, valamint nyolc újságírónak kifizetett összegek célja az volt, hogy belföldön reklámozzák a kormányt, és javítsák annak otthoni imázsát. Legalábbis ez derül ki a Government Accountability Office (GAO) – nagyjából a magyar számvevőszék megfelelője – jelentéséből. A GAO az állami kiadásokat a kongresszus megbízásából ellenőrzi, jelen esetben a feladatot Nancy Pelosi, a demokrata frakcióvezető adta. „A Bush kormány arra használja az adófizetők pénzét, hogy belföldön propagálja önmagát” – fogalmazott rosszallóan a demokrata Henry Waxman. Pelosi úgy vélekedett: „semmilyen pénzzel sem lehet a csődöt mondott Bush-kormány politikáját eladni.”
A GAO jelentése szerint a legtöbb pénzt a Pentagon költötte: közel 1,2 milliárd dollárt. S e tárcának a reklám-költségvetése tovább nő majd. Donald Rumsfeld a közelmúltban New Yorkban a sajtó előtt egy „média villámháborút” jelentett be. Az iraki háború, a New York-i, londoni, kairoi és egyéb hírszerkesztőségekben fog eldőlni –nyilatkozta a hadügyminiszter. Az Amerika-barát hírek iraki lapokban való közlésének eddig követett gyakorlatát jelenleg „felülvizsgálják”. Ezzel a gyakorlattal azonban – az ellenkező hírekkel szemben – máig nem hagytak fel.
A Pentagon által megbízásokkal elárasztott cégek közé tartozik a Rendon Group, mely már az első öböl háborúban, a Panama elleni invázióban és a koszovói bevetésben is gondoskodott az Egyesült Államokban a háborús hangulatról. Ahmed Csalabi „Iraki Nemzeti Kongresszusa” is a gyakorlatban a Rendon Group kreációja.
A demokraták vizsgálódását két 2005-ös eset váltotta ki, amikor kiderült: a publicista Maggie Gallagher 21000 dollárt kapott az egészségügyi hivataltól egy brosúra készítéséért, William Armstrong televíziós kommentátor pedig 240.000 dollárért népszerűsíti Bush iskolapolitikáját.
Számos médiafigyeléssel foglalkozó szervezet szerint a mostani GAO jelentés csak a jéghegy csúcsának tekinthető. A GAO beszámolója csak hét kormányhivatal önkéntes adatszolgáltatására épül – nyilatkozta Diane Farsetta a Center for Media & Democracy munkatársa. Szerinte az 1,62 milliárd dollár csak a „kirakós játék egy része”, úgy véli, a Bush kormány legalább kétszer annyit költ önreklámra, mint elődje, Bill Clinton.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség