Ausztria nem akar törököket fogni?

Irakban polgárháború fenyeget, amely magával ránthatja az egész arab világot – véli egy diplomata a Die Presse szerint. Az osztrák napilap a törökök ellen indított aláírásgyűjtésről is beszámol. A Frankfurter Rundschau arról ír, hogy a Bush-kormányzat rengeteg pénzt költ önmaga népszerűsítésére a saját hazájában.

MNO
2006. 03. 09. 8:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Presse (diepresse.com)

A konzervatív osztrák napilap Az amerikai nagykövet óv a polgárháborútól címmel ábrázolja a Közel-Kelet jövőjével kapcsolatos növekvő washingtoni tanácstalanságot.

„Kinyitottuk Pandora szelencéjét és most az a kérdés, hogyan tovább” – fogalmazott minden diplomáciai óvatoskodást mellőzve az Egyesült Államok iraki nagykövete, Zalmay Kalilzad. A Los Angeles Timesnak nyilatkozó diplomata szerint Irakban polgárháború fenyeget, s ez könnyen lángba boríthatja a Perzsa-öböl térségét. Ez a veszély akkor válik különösen akuttá, ha Washington – mint arról egyre többet hallani –, túl korán kivonja Irakban állomásoztatott csapatait.

Khalilzad úgy fogalmazott: Irakban minden feltétel adott, hogy a vallási csoportok közötti ellentétek polgárháborúvá terebélyesedjenek. Ez viszont az egész térséget magában foglaló konfliktus kockázatát hordozza magában, ahol az arabok a szunniták, míg Irán a síiták oldalán avatkozna be a harcokba. Ez az egész Öböl-vidékre kiterjedő változata lenne a 80-as években lezajlott – és a becslések legalább egymillió áldozatot követelő – iraki-iráni háborúnak.

Die Presse (diepresse.com)

Ugyancsak az osztrák napilapban Oliver Pink Aláírni a törökök ellen című cikkében mutatja be az FPÖ bécsi szervezetének népi kezdeményezését.

Az első két napon már több mint 55 ezren támogatták aláírásukkal a kezdeményezést: elsődlegesen Bécsben talált visszhangra a Szabadságpárt javaslata.

„Azért írom alá, mert nincs szükségünk több, Törökországból érkezett vallási fanatikusra” – nyilatkozza egy határozott idős hölgy. Egy másik hasonlóan világosan fogalmaz: „Én ellene vagyok az EU-nak – mert semmi hasznunk sincs belőle. Nem akarom, hogy még több török jöjjön ide. Ma is van egy találkozó velük itt Bécsben.” Ez utóbbi valószínűleg a minden sajtótermékben olvasható EU trojka és a török külügyminiszter, Abdullah Gül megbeszélésére utalt.

Frankfurter Rundschau (fr-aktuell.de)

A baloldlai német napilapban Eva C. Schweitzer A jó hangulat költsége című írásában azzal a ténnyel foglalkozik, hogy a washingtoni kormány az elmúlt alig két évben 1,62 milliárd dollárt költött belföldi propagandára.

A washingtoni kormány 2003 elejétől 2005 közepéig közel 1,62 milliárd dollár értékben adott megbízást, összesen 343 amerikai reklámcégnek. E cégeknek, médiaszervezeteknek, valamint nyolc újságírónak kifizetett összegek célja az volt, hogy belföldön reklámozzák a kormányt, és javítsák annak otthoni imázsát. Legalábbis ez derül ki a Government Accountability Office (GAO) – nagyjából a magyar számvevőszék megfelelője – jelentéséből. A GAO az állami kiadásokat a kongresszus megbízásából ellenőrzi, jelen esetben a feladatot Nancy Pelosi, a demokrata frakcióvezető adta. „A Bush kormány arra használja az adófizetők pénzét, hogy belföldön propagálja önmagát” – fogalmazott rosszallóan a demokrata Henry Waxman. Pelosi úgy vélekedett: „semmilyen pénzzel sem lehet a csődöt mondott Bush-kormány politikáját eladni.”

A GAO jelentése szerint a legtöbb pénzt a Pentagon költötte: közel 1,2 milliárd dollárt. S e tárcának a reklám-költségvetése tovább nő majd. Donald Rumsfeld a közelmúltban New Yorkban a sajtó előtt egy „média villámháborút” jelentett be. Az iraki háború, a New York-i, londoni, kairoi és egyéb hírszerkesztőségekben fog eldőlni –nyilatkozta a hadügyminiszter. Az Amerika-barát hírek iraki lapokban való közlésének eddig követett gyakorlatát jelenleg „felülvizsgálják”. Ezzel a gyakorlattal azonban – az ellenkező hírekkel szemben – máig nem hagytak fel.

A Pentagon által megbízásokkal elárasztott cégek közé tartozik a Rendon Group, mely már az első öböl háborúban, a Panama elleni invázióban és a koszovói bevetésben is gondoskodott az Egyesült Államokban a háborús hangulatról. Ahmed Csalabi „Iraki Nemzeti Kongresszusa” is a gyakorlatban a Rendon Group kreációja.

A demokraták vizsgálódását két 2005-ös eset váltotta ki, amikor kiderült: a publicista Maggie Gallagher 21000 dollárt kapott az egészségügyi hivataltól egy brosúra készítéséért, William Armstrong televíziós kommentátor pedig 240.000 dollárért népszerűsíti Bush iskolapolitikáját.

Számos médiafigyeléssel foglalkozó szervezet szerint a mostani GAO jelentés csak a jéghegy csúcsának tekinthető. A GAO beszámolója csak hét kormányhivatal önkéntes adatszolgáltatására épül – nyilatkozta Diane Farsetta a Center for Media & Democracy munkatársa. Szerinte az 1,62 milliárd dollár csak a „kirakós játék egy része”, úgy véli, a Bush kormány legalább kétszer annyit költ önreklámra, mint elődje, Bill Clinton.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.