Döntetlen a tematizációs versenyben?

Február tematizációs versenye a két politikai oldal kiegyenlített küzdelmét jelzi – írja a Vision Consulting elemzésében. Ugyanakkor az adatokból kiderül: Gyurcsány Ferenc februárban kétszer annyit szerepelt a médiában, mint Orbán Viktor. 2002-2006 között pedig a kormánypárti és az ellenzéki témákat illetően a média napirendjén az előző túlsúlya jellemző.

MNO
2006. 03. 01. 9:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fidesz rendkívül fegyelmezett politizálással, állandó ismétlésekkel, a célcsoportok számára összeállított témákkal és nem kevés leegyszerűsítéssel lépésről lépésre halad stratégiájának megvalósítása érdekében, februárban az elemzés szerint mégis volt olyan hiba – szerverügy –, amely képes mindazt rombolni, amit addig szisztematikus munkával felépített – írja a Vision Consulting elemzésében.

A párt stratégiájának kulcseleme – a Vision Consulting szerint – az „új Fidesz” képének megrajzolására irányuló politika. A Fidesz minden téren arra törekszik, hogy a választók jelentős részében a vele kapcsolatban korábban rögzült sztereotípiákat megváltoztassa. A 2002-es választások elveszítésében jelentős szerepe volt annak, hogy a Fidesz a törzsszavazóin kívül nem tudott elegendő számú választóhoz szólni. Az 1998 és 2002 között kormányzó erőt – kétségtelenül méltányolható teljesítménye ellenére is – túlságosan sokan tartották erőszakos, ideologikus, konfliktusos, agresszív pártnak. A Fidesz az esetből tanult: az utóbbi hónapokban kínosan ügyelt arra, hogy egy békés, pragmatikus, konfliktuskerülő, nyugodt erő képét sugározza – tartalmazza az elemzés.

Ha elfogadjuk, hogy a fentebb leírtak jelentik a Fidesz stratégiájának lényegét, akkor rögtön érthetővé válik az is, hogy a miniszterelnök-jelölti vita időpontjáról folytatott üzenetváltásban miért egyezett bele olyan meglepően gyorsan Orbán Viktor a miniszterelnök feltételeibe. A Fidesz preferencialistáján 2006-ban nem a vita elkerülése, hanem az „új” kép megerősítése szerepelt. Ha pedig innen tekintünk a helyzetre, látnunk kell, hogy a Fidesz egy rövid ideig tartó, érdemi megoldással véget érő vitáról szóló vitában volt érdekelt, sőt arra törekedett, hogy saját rugalmasságát, nyitottságát látványosan bizonyítsa – áll az elemzésben.

A Vision Consulting úgy véli: ha a Fidesz stratégiai célja a kampányban a változás üzenete, az MSZP ezen üzenet hatástalanításában, semlegesítésében érdekelt. Amikor tehát a Fidesz „kizökken” a szerepéből, a szocialisták azonnal lecsapnak, és saját érdekeiknek megfelelően túlreagálják, túldimenzionálják a helyzetet.

Bár a Vision Consulting februárra vonatkozó elemzése a Fideszt érintő témákat emeli ki, a 2002-2006-ra vonatkozó ábrákon jól látható a kormánypárti és az ellenzéki témákat illetően a média napirendjén az előző túlsúlya, illetve az, hogy a parlamenti pártok közül az MSZP többször jelent meg a média napirendjén, mint a Fidesz. Gyurcsány Ferenc pedig februárban kétszer annyit szerepelt a médiában, mint Orbán Viktor.

A Vision Consulting módszertana a magyar média által exponált legfontosabb politikai témák keresésére alkalmas. Az adatbázisban azokat az ügyeket tekintik egy nap vezető híreinek a média napirendjén, amelyekben politikai pártok és szereplők érintettek, és amely témák az alábbiak közül legalább két helyen megjelennek: valamelyik televíziós csatorna híradójában vezető hírként; valamelyik politikai napilap első oldalán; valamelyik vezető internetes hírlap nyitóoldalán.

(visionconsulting.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.