A Fidesz rendkívül fegyelmezett politizálással, állandó ismétlésekkel, a célcsoportok számára összeállított témákkal és nem kevés leegyszerűsítéssel lépésről lépésre halad stratégiájának megvalósítása érdekében, februárban az elemzés szerint mégis volt olyan hiba – szerverügy –, amely képes mindazt rombolni, amit addig szisztematikus munkával felépített – írja a Vision Consulting elemzésében.
A párt stratégiájának kulcseleme – a Vision Consulting szerint – az „új Fidesz” képének megrajzolására irányuló politika. A Fidesz minden téren arra törekszik, hogy a választók jelentős részében a vele kapcsolatban korábban rögzült sztereotípiákat megváltoztassa. A 2002-es választások elveszítésében jelentős szerepe volt annak, hogy a Fidesz a törzsszavazóin kívül nem tudott elegendő számú választóhoz szólni. Az 1998 és 2002 között kormányzó erőt – kétségtelenül méltányolható teljesítménye ellenére is – túlságosan sokan tartották erőszakos, ideologikus, konfliktusos, agresszív pártnak. A Fidesz az esetből tanult: az utóbbi hónapokban kínosan ügyelt arra, hogy egy békés, pragmatikus, konfliktuskerülő, nyugodt erő képét sugározza – tartalmazza az elemzés.
Ha elfogadjuk, hogy a fentebb leírtak jelentik a Fidesz stratégiájának lényegét, akkor rögtön érthetővé válik az is, hogy a miniszterelnök-jelölti vita időpontjáról folytatott üzenetváltásban miért egyezett bele olyan meglepően gyorsan Orbán Viktor a miniszterelnök feltételeibe. A Fidesz preferencialistáján 2006-ban nem a vita elkerülése, hanem az „új” kép megerősítése szerepelt. Ha pedig innen tekintünk a helyzetre, látnunk kell, hogy a Fidesz egy rövid ideig tartó, érdemi megoldással véget érő vitáról szóló vitában volt érdekelt, sőt arra törekedett, hogy saját rugalmasságát, nyitottságát látványosan bizonyítsa – áll az elemzésben.
A Vision Consulting úgy véli: ha a Fidesz stratégiai célja a kampányban a változás üzenete, az MSZP ezen üzenet hatástalanításában, semlegesítésében érdekelt. Amikor tehát a Fidesz „kizökken” a szerepéből, a szocialisták azonnal lecsapnak, és saját érdekeiknek megfelelően túlreagálják, túldimenzionálják a helyzetet.
Bár a Vision Consulting februárra vonatkozó elemzése a Fideszt érintő témákat emeli ki, a 2002-2006-ra vonatkozó ábrákon jól látható a kormánypárti és az ellenzéki témákat illetően a média napirendjén az előző túlsúlya, illetve az, hogy a parlamenti pártok közül az MSZP többször jelent meg a média napirendjén, mint a Fidesz. Gyurcsány Ferenc pedig februárban kétszer annyit szerepelt a médiában, mint Orbán Viktor.
A Vision Consulting módszertana a magyar média által exponált legfontosabb politikai témák keresésére alkalmas. Az adatbázisban azokat az ügyeket tekintik egy nap vezető híreinek a média napirendjén, amelyekben politikai pártok és szereplők érintettek, és amely témák az alábbiak közül legalább két helyen megjelennek: valamelyik televíziós csatorna híradójában vezető hírként; valamelyik politikai napilap első oldalán; valamelyik vezető internetes hírlap nyitóoldalán.
(visionconsulting.hu)

A Karácsony-féle Pride-ról kérdeztük a Tisza Pártot, mi is meglepődtünk a válaszon