Négypárti tévévita: egymás ellen érvelt Kóka és Veres

A tőzsde megerősítéséről, a privatizációról vitázott a köztelevízió kedd esti adásában Veres János (MSZP), Kóka János (SZDSZ), Varga Mihály (Fidesz) és Katona Kálmán (MDF). A két kormánypárti politikus egymással vitatkozott a Volán társaságok privatizációjáról; Varga Mihály szerint ez a kormányüléseken kellett volna megbeszélniük.

MNO
2006. 03. 21. 21:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Veres János pénzügyminiszter (MSZP), Kóka János gazdasági miniszter (SZDSZ), Varga Mihály (Fidesz) , az Orbán-kormány pénzügyminisztere és Katona Kálmán (MDF) volt a vendége a közszolgálati televízió kedd esti műsorának, melynek témája a tőzsde volt. Arra a kérdésre: mi kell ahhoz, hogy a tőzsdére több pénz kerüljön, egyáltalán, szeretnék-e befolyásolni ezt a folyamatot, a pénzügyminiszter igennel válaszolt. – A Budapesti Értéktőzsde indexváltozása, a hozamok növekedése igazolta, hogy érdemes a tőzsdére vinni pénzt. A múlt évben megállapodtunk a tőzsdével abban is, milyen élénkítő intézkedéseket érdemes tenni az eddigieken túlmenően annak érdekében, hogy még több cég részvényét lehessen megvásárolni a tőzsdén, és még kedvezőbb feltételekkel lehessen tőzsdei hozamhoz jutni Magyarországon. Ezt a programot kívánjuk továbbfolytatni – jelentette ki Veres János. – Ha megnyerjük a választásokat, kezdeményezzük a tőzsdén elért árfolyamnyereség adózását, a tőzsdeérett vállalkozások tőzsdére vitelét, költségvetési támogatással – tette hozzá a pénzügyminiszter.

– A tőzsde a növekedés egyik lehetősége és a megtakarítás egyik formája. Mi ebben jó példát kívánunk mutatni, hiszen ha az állam nem takarékoskodik, vagy nem bánik megfelelő módon az adófizetők pénzével, akkor ennek van hatása a tőzsdére is – hangsúlyozta Varga Mihály. Mint mondta, az elmúlt években látható volt, hogy a nemzetközi környezet nem tette lehetővé a nagyobb akvizíciókat, másrészt az állam magatartása sem ösztönözte a nagyobb cégeket arra, hogy többen kerüljenek a tőzsdére. – Inkább a kivonulás volt a jellemző – ennek részben az az oka, hogy egy cég számára ma nagyon súlyos kötelezettségekkel jár, ha a tőzsdén megjelenik, ezért inkább a visszavonulást választja – mutatott rá Varga Mihály.

A gazdasági miniszter szerint nem elsősorban direkt ösztönzőkkel kell segíteni, hanem olyan gazdaságpolitikával, amely fejleszti az országot – az utóbbi négy év gazdaságpolitikája ilyen volt – jelentette ki. – Sokkal több cég privatizációjára van szükség, sokkal több céget ki kell vinni a tőzsdére – hangoztatta Kóka János.

– Az MDF azt javasolja, hogy az erre alkalmas állami vállalatok 10 százalékát vigyék a tőzsdére – mondta Katona Kálmán. – A társaságokat tőzsdeképes állapotba kellene hozni, át kellene világítani, majd utána nyilvánosan működtetni. Magyar kisbefektetőket lehet behozni, akik részesednek a haszonból, a korrupció is megelőzehtő lenne, és a tőzsde is lendületet kapna – tette hozzá a politikus.

Varga Mihály – visszautalva a tőzsde jó teljesítményével kapcsolatban elhangzottakra – kijelentette: amikor egy tőzsdén 73 százalék a külföldiek aránya a részvények tekintetében, akkor valószínűleg nem arról van szó, hogy a kormány jó teljesítménye okozza a tőzsde jó teljesítményét. Katona Kálmán szerint nem az a baj, hogy sok a külföldi befektető, hanem az, hogy kevés a hazai. Kóka János ezzel kapcsolatban úgy vélekedett: meg kell tanítani az embereket arra, hogyan kell bánniuk a pénzzel, hogyan kell tőzsdézni. A gazdasági miniszter szerint ez már a gyerekeknél el kell kezdeni.

A konkrét elképzelésekről szólva – hogy több cég és több pénz kerüljön a tőzsdére – Varga Mihály azt emelte ki: nem vezetnék be az árfolyamnyereség-adót. – A szocialista kormány egyetlenegy kísérletet tett arra az elmúlt években, hogy a tőzsde megerősödése megtörténjen: a kárpótlási jegyek kapcsán bevonta a Forrás Rt.-t, ami elég balul sült el. Ezért azt javasoljuk, hogy a következő kormány – bármilyen legyen is az – a kárpótlási jegyek történetét véglegesen zárja le – jelentette ki a Fidesz alelnöke.

Katona Kálmán jelezte: egyetért az árfolyamnyereség-adó be nem vezetésével, de – tette hozzá – ide tartozik a kamatadó be nem vezetése és az örökösödési adó eltörlése is. Ez a három megtakarítás-gátló adónem, amely a kisemberek lehetőségeit veszi el attól, hogy nagyobb részt „harapjanak ki” a tőzsdéből – fogalmazott.

A műsor következő témája a privatizáció volt. Varga Mihály szerint a tőzsde vezetése rossz üzletet csinált az elmúlt időszakban: 100 millió forintot kapott arra, hogy tőzsdei cégeket teremtsen, ellenben kapott ellenértékként egy árfolyamnyereség-adót. – Ez nem volt túlságosan jó üzlet. Az a tőzsdejavaslat viszont megfontolandó lenne, amely arról szólt, hogy ha már ilyen privatizáció történik, mint ami az elmúlt években történt, legalább ezen vállalatok egy része kerüljön be a tőzsdére (Nemzeti Tankönyvkiadó, Antenna Hungária), mivel ez nem történt meg – mondta. Hozzátette: hosszú távon vannak olyan stratégiai cégei az államnak, melyekhez nemzetbiztonsági szempontok is kötődnek, illetve olyanok, amelyek nem tartoznak ide – ezeket el kell adni. Kérdésre válaszolva elmondta: „ha nekünk lesz módunk rá a következő négy évben, a Malévot el fogjuk adni”. – Vagyongazdálkodásra kell berendezkeni. Ez nem azt jelenti, hogy mindent áron alul eladunk a közvagyonból, hanem azt, hogy lehet gyarapítani is az állam vagyonát – fűzte hozzá a politikus.

Kóka János szerint abból kell kiindulni, hogy a magántulajdon jobban fog működni, mint az állami bürokrácia, mivel a magántulajdonos sokkal jobban vigyáz a tulajdonára, mint az állam. – Ki van köztünk, aki azt állítaná, hogy az állam hatékonyabb tud lenni, mint az a részvényes, aki nap mint nap figyeli a saját értékét?! – tette fel a kérdést Kóka János. Veres János erre viszont azt válaszolta: nincs szó arról, hogy minden állami nagyvállalatot privatizálni kellene, minden állam megtart részesedést stratégiai cégekben, akár többségi, akár teljes állami tulajdonban. – Nem gondolom, hogy Paksot, vagy az állami erdőgazdaságokat privatizálni kellene – jelentette ki Veres János, aki kitért a Volán vállalatokra is; mint mondta, e vállalatokat még nem lehet privatizálni. A gazdasági miniszter azonban vitába szállt, és úgy vélekedett: sokkal korábban lehetne a Volán járatokat privatizálni, mint ahogy a szocialisták gondolják. Varga Mihály úgy vélekedett: a minisztereknek az elmúlt évek kormányülésein kellett volna megbeszélniük, mit akarnak a Volán társaságokkal. – Sok alkalommal készült a kormány a Volán privatizációra, és az utolsó pillanatban léptek vissza az értékesítéstől. Jól tették – vélekedett Varga Mihály.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.