Autópálya-építés trükkökkel: nem az MNB árulkodott az uniónak

A PPP-programok költségvetésen kívüli elszámolhatóságának ügyében a Magyar Nemzeti Banknak nincs vélemény-nyilvánítási joga, és a szerződések ismeretének hiányában nem is tudna megalapozottan véleményt mondani – közölte a jegybank szerdán arra a hírre reagálva, miszerint ismét beárulta volna a kormány autópálya-építési programját az uniónál.

MNO-összeállítás
2006. 04. 27. 6:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jegybank, ahogy tavaly, az idén sem fogadja el a sztrádaköltségek kihelyezését, az úgynevezett trükkös könyvelést, így egyszerre került veszélybe az idei költségvetésihiány-terv és az autópálya-kötvények kibocsátása – adta hírül szerda reggel több napilap is, utalva arra is, hogy az MNB újra „bemószerolta” a magyar kormányt az unió statisztikai hivatalánál, s ezzel akár 330 milliárd forinttal is növekedhet az idei költségvetési hiány.

Az MNB honlapján szerda este megjelentetett – nyilvánvalóan a reggeli információkra reagáló – közlemény szerint az Eurostat (az EU statisztikai hivatala) rendelkezése szerint az Európai Unióban valamennyi nagyobb PPP konstrukcióban megvalósuló beruházási program esetében ki kell kérni a hivatal előzetes állásfoglalását arról, hogy a tétel elszámolható-e költségvetésen kívül.

A 2006-os autópálya-építések költségvetésen kívüli elszámolása tehát az Eurostat előzetes véleménye alapján történhet meg. Ezt az állásfoglalást a Pénzügyminisztérium kéri meg úgy, hogy a szerződéseket az Eurostatnak bemutatja – írja az MNB közleménye.

A tegnapi hírek szerint a most aktuálisan ígért 5 helyett a GDP 6,5 százalékára is rúghat az államháztartás hiánya, ha idén sem fogadja el az Európai Unió (EU) statisztikai hivatala – az Eurostat – a magyar autópálya-építés árának költségvetésen kívülre helyezését. Tavaly az okozott problémát az elszámolásban, hogy a kormány több, már megépült és forgalomba helyezett sztrádaszakasz árát próbálta utólag a büdzsén kívül elszámolni, ami nem felel meg az EU előírásainak.
A Népszabadság úgy tudja: az elszámolhatóságról folyó vita az elsődleges akadálya az ÁAK autópályakötvény-kibocsátásának. A tőkebevonással 600 milliárd forintra tennének szert. A tőkepiaci akció azonban december óta húzódik, és egymást követik a lejáró határidők. Hab a tortán, hogy az épülő autópályák áprilisig esedékes kifizetéseire az ÁAK az év elején 90 milliárd forintnyi áthidaló hitelt vett fel. Ez a pénz lassan elfogy, a kötvénynek viszont még se híre, se hamva.

A köztelevízió reggeli műsorában Kóka János gazdasági miniszter minderre úgy reagált, hogy neki már megvan a terve arra, hogyan lehet autópályát is építeni, és megfelelni az uniós elvárásoknak is, de az elképzeléseit nem volt hajlandó megosztani a nézőkkel. Mint mondta, előbb meg kell beszélnie mindezt a miniszterelnökkel. Azzal azonban egyetértett, hogy semmi olyat nem tehet a kormány ezentúl, ami megkérdőjelezné a magyar pénzügypolitika hitelességét, szavahihetőségét, amit – Kóka szerint is – sürgősen vissza kellene állítani.
(privatbankar.hu, nol.hu, mno.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.