Benzingőzben

Nem teljesítik a széndioxid-kibocsátás megcélzott csökkentését az Európai Unió autógyártói. A brüsszeli környezetvédők részben az Európai Bizottságot hibáztatják és radikális szabályozási szigorításokat szorgalmaznak. Szerintük az üzemanyag hatékonyságának növelése minimális költségekkel járna.

MNO
2006. 04. 27. 9:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem teljesítik a széndioxid-kibocsátás megcélzott csökkentését az Európai Unió autógyártói: egy év alatt csupán egyetlen százalékkal sikerült mérsékelni a környezetet szennyező szén-dioxid mennyiségét: az átlagos érték 160 gramm/kilométer volt. A brüsszeli Transport&Environment (T&E) környezetvédő szervezet szerint egyre valószínűbb, hogy nem sikerül elérni a 2008-ra kitűzött célt, a kilométerenként 140 grammos széndioxid-kibocsátást. Az autógyártók egyébként e mennyiségben még 1998-ban egyeztek meg, az Európai Bizottság végső célja 2012-ig 120 gramm/kilométer.

– Az Európai Bizottság nyugodtan végignézi, ahogyan az autógyártók minden technológiai fejlesztést bevetve egyre erősebb járműveket hoznak forgalomba, mellőzve az üzemanyag-felhasználási hatékonyság szempontját – vélekedett Jos Dings, a T&E igazgatója. A szakembert felháborítja, hogy az unió vezetése egy olyan iparág önkéntes kötelezettségvállalására alapoz, amely üzleti érdekei miatt a kibocsátott széndioxid-mennyiség 15 százalékáért tehető felelőssé az EU területén. A környezetvédők szerint mielőbbi radikális szabályozási szigorításokra van szükség, ha tényleges eredményeket kívánunk elérni.

A T&E szerint a termelőknek évente átlagosan 4,3 százalékkal kellene javítaniuk az üzemanyag-hatékonyságot ahhoz, hogy sikerüljön megvalósítani a kitűzött célt. Az üzemanyag hatékonyságának növelése minimális költségekkel járna – az Európai Bizottság számításai szerint autónként 577 euróba kerülne –, és létező technológián alapulna. A korszerűsítés jelentős üzemanyag-takarékosságot eredményezne, ami három év alatt autónként átlagosan ezer euró értékű megtakarítást jelentene.

A környezetvédelmi csoportokat komoly aggodalommal tölti el, hogy a gépkocsiipar és az Európai Bizottság megítélésük szerint alábecsüli a kipufogógázok környezetszennyező hatását. Szerintük a CARS 21 szakértői csoport, amelyet Günter Verhaugen ipari biztos azért hozott létre, hogy az európai autóipar jövőjével kapcsolatban tanácsokkal lássa el a bizottságot, nem végezte megfelelően a feladatát, hiszen tavaly decemberi jelentésében elmulasztotta javasolni a gázkibocsátási mutatók csökkentését. A környezetvédőket felháborította, hogy a szakértői csoport támogatja a bizottság által decemberben jóváhagyott, úgynevezett Euro-5-ös kibocsátási standardokat, amelyek a zöldek szerint messze alacsonyabb követelményeket tartalmaznak a hat hónappal korábban előterjesztett javaslatokban foglaltaknál.

(euractiv.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.