Nem teljesítik a széndioxid-kibocsátás megcélzott csökkentését az Európai Unió autógyártói: egy év alatt csupán egyetlen százalékkal sikerült mérsékelni a környezetet szennyező szén-dioxid mennyiségét: az átlagos érték 160 gramm/kilométer volt. A brüsszeli Transport&Environment (T&E) környezetvédő szervezet szerint egyre valószínűbb, hogy nem sikerül elérni a 2008-ra kitűzött célt, a kilométerenként 140 grammos széndioxid-kibocsátást. Az autógyártók egyébként e mennyiségben még 1998-ban egyeztek meg, az Európai Bizottság végső célja 2012-ig 120 gramm/kilométer.
– Az Európai Bizottság nyugodtan végignézi, ahogyan az autógyártók minden technológiai fejlesztést bevetve egyre erősebb járműveket hoznak forgalomba, mellőzve az üzemanyag-felhasználási hatékonyság szempontját – vélekedett Jos Dings, a T&E igazgatója. A szakembert felháborítja, hogy az unió vezetése egy olyan iparág önkéntes kötelezettségvállalására alapoz, amely üzleti érdekei miatt a kibocsátott széndioxid-mennyiség 15 százalékáért tehető felelőssé az EU területén. A környezetvédők szerint mielőbbi radikális szabályozási szigorításokra van szükség, ha tényleges eredményeket kívánunk elérni.
A T&E szerint a termelőknek évente átlagosan 4,3 százalékkal kellene javítaniuk az üzemanyag-hatékonyságot ahhoz, hogy sikerüljön megvalósítani a kitűzött célt. Az üzemanyag hatékonyságának növelése minimális költségekkel járna – az Európai Bizottság számításai szerint autónként 577 euróba kerülne –, és létező technológián alapulna. A korszerűsítés jelentős üzemanyag-takarékosságot eredményezne, ami három év alatt autónként átlagosan ezer euró értékű megtakarítást jelentene.
A környezetvédelmi csoportokat komoly aggodalommal tölti el, hogy a gépkocsiipar és az Európai Bizottság megítélésük szerint alábecsüli a kipufogógázok környezetszennyező hatását. Szerintük a CARS 21 szakértői csoport, amelyet Günter Verhaugen ipari biztos azért hozott létre, hogy az európai autóipar jövőjével kapcsolatban tanácsokkal lássa el a bizottságot, nem végezte megfelelően a feladatát, hiszen tavaly decemberi jelentésében elmulasztotta javasolni a gázkibocsátási mutatók csökkentését. A környezetvédőket felháborította, hogy a szakértői csoport támogatja a bizottság által decemberben jóváhagyott, úgynevezett Euro-5-ös kibocsátási standardokat, amelyek a zöldek szerint messze alacsonyabb követelményeket tartalmaznak a hat hónappal korábban előterjesztett javaslatokban foglaltaknál.
(euractiv.hu)

Újabb tó vizében találtak életveszélyes baktériumot