Vision Consulting: kormánypárti túlsúly a médiában

Márciusban is többször volt látható a vezető hírekben Gyurcsány Ferenc kormányfő, mint Orbán Viktor, a Fidesz elnöke csakúgy, mint az elmúlt két évben a Vision Consulting elemzése szerint. Mint írják, a választás előtti utolsó hónapban változás történt: a materiális témák helyét szimbolikus ügyek és botrányok foglalták el.

MNO
2006. 04. 04. 15:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Vision Consulting által készített grafikák szerint az elmúlt négy évben a parlamenti pártok közül a kormánypártok lényegesen nagyobb arányban jelentek meg a média napirendjén, mint az ellenzéki pártok. Bár az elemzésben az áll, hogy a két esélyes miniszterelnök-jelölt korábban soha nem látott terep- és médiaoffenzívát folytat, a grafikákon az látható, hogy Gyurcsány Ferenc kormányfő jelentősen többször volt látható a vezető hírekben 2006. márciusában és az elmúlt két évben is, mint Orbán Viktor, a Fidesz elnöke.

A választás előtti hónapban változás történt: a materiális témák helyét szimbolikus ügyek és botrányok foglalták el, március végén pedig már a zsigeri politika határozta meg a kampány hangnemét – írja a Vision Consulting Politikai napirend 2006 márciusában című elemzésében.

Március politikai napirendjéről fokozatosan eltűntek a korábban egyeduralkodó materiális témák, helyüket a négy évvel ezelőtti időszakot idéző, semmibe vezető viták (a nemzet–köztársaság ellentétről), vádaskodások (választási csalásról) és botrányok (a kalocsai ügy, az elmaradt kézfogások) vették át.

Az MSZP a 2002-ben már kipróbált „anti-Fidesz” retorika alkamazását vette újra elő. A köztársaság védelméhez ugyanis, amelyről az MSZP egyre többet beszélt, szükség volt olyan mondatokra, amelyek felnagyításával a kormányzó erők ismét az antidemokratikus Fidesz vízióját festhették fel a falra – áll az elemzésben. Mint írják, az MSZP ugyanakkor március közepe óta tulajdonképpen érdemi újdonsággal nem állt elő.

A Fidesz a múlt erőinek visszatéréséről és áttételesen az egyszemélyi diktatúra kiépülésének veszélyéről beszélt, miután márciusban a kormány a nyolcvanas évek néhány emblematikus figuráját tüntette ki, Gyurcsány Ferenc bombafenyegetésről beszélt, illetve az MSZP kampánya kizárólag a miniszterelnök személyére épült.

A 2006-os kampány, bár nagyon másképp indult, az utolsó hetekre mégiscsak hasonlítani kezdett a szinte kizárólag botrányokra és szimbolikus összecsapásokra épülő 2002-esre. Egy tekintetben tagadhatatlanul más a mostani időszak dinamikája: míg a kis pártok legutóbb a kampány végére szinte láthatatlanná váltak, most még az utolsó héten is van esélyük a nyilvánosság figyelmének megszerzésére – tartalmazza az elemzés.

A kutatás módszertanáról

A módszertan a média által exponált legfontosabb politikai témák keresésére alkalmas. Azokat az ügyeket tekinti a Vision Consulting vezető híreknek a média napirendjén – ezek lépik át az „ingerküszöböt” –, amelyekben politikai pártok és szereplők érintettek, és amelyek az alábbiak közül legalább két helyen megjelennek: televíziócsatorna híradójában vezető hírként; politikai napilap első oldalán; internetes hírlap nyitó oldalán. Azt mutatják be be, hogy a média napirendjén milyen, kiknek kedvező témák szerepeltek, és azokban mely politikai szereplők szólaltak meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.