A Vision Consulting által készített grafikák szerint az elmúlt négy évben a parlamenti pártok közül a kormánypártok lényegesen nagyobb arányban jelentek meg a média napirendjén, mint az ellenzéki pártok. Bár az elemzésben az áll, hogy a két esélyes miniszterelnök-jelölt korábban soha nem látott terep- és médiaoffenzívát folytat, a grafikákon az látható, hogy Gyurcsány Ferenc kormányfő jelentősen többször volt látható a vezető hírekben 2006. márciusában és az elmúlt két évben is, mint Orbán Viktor, a Fidesz elnöke.
A választás előtti hónapban változás történt: a materiális témák helyét szimbolikus ügyek és botrányok foglalták el, március végén pedig már a zsigeri politika határozta meg a kampány hangnemét – írja a Vision Consulting Politikai napirend 2006 márciusában című elemzésében.
Március politikai napirendjéről fokozatosan eltűntek a korábban egyeduralkodó materiális témák, helyüket a négy évvel ezelőtti időszakot idéző, semmibe vezető viták (a nemzet–köztársaság ellentétről), vádaskodások (választási csalásról) és botrányok (a kalocsai ügy, az elmaradt kézfogások) vették át.
Az MSZP a 2002-ben már kipróbált „anti-Fidesz” retorika alkamazását vette újra elő. A köztársaság védelméhez ugyanis, amelyről az MSZP egyre többet beszélt, szükség volt olyan mondatokra, amelyek felnagyításával a kormányzó erők ismét az antidemokratikus Fidesz vízióját festhették fel a falra – áll az elemzésben. Mint írják, az MSZP ugyanakkor március közepe óta tulajdonképpen érdemi újdonsággal nem állt elő.
A Fidesz a múlt erőinek visszatéréséről és áttételesen az egyszemélyi diktatúra kiépülésének veszélyéről beszélt, miután márciusban a kormány a nyolcvanas évek néhány emblematikus figuráját tüntette ki, Gyurcsány Ferenc bombafenyegetésről beszélt, illetve az MSZP kampánya kizárólag a miniszterelnök személyére épült.
A 2006-os kampány, bár nagyon másképp indult, az utolsó hetekre mégiscsak hasonlítani kezdett a szinte kizárólag botrányokra és szimbolikus összecsapásokra épülő 2002-esre. Egy tekintetben tagadhatatlanul más a mostani időszak dinamikája: míg a kis pártok legutóbb a kampány végére szinte láthatatlanná váltak, most még az utolsó héten is van esélyük a nyilvánosság figyelmének megszerzésére – tartalmazza az elemzés.
A kutatás módszertanáról
A módszertan a média által exponált legfontosabb politikai témák keresésére alkalmas. Azokat az ügyeket tekinti a Vision Consulting vezető híreknek a média napirendjén – ezek lépik át az „ingerküszöböt” –, amelyekben politikai pártok és szereplők érintettek, és amelyek az alábbiak közül legalább két helyen megjelennek: televíziócsatorna híradójában vezető hírként; politikai napilap első oldalán; internetes hírlap nyitó oldalán. Azt mutatják be be, hogy a média napirendjén milyen, kiknek kedvező témák szerepeltek, és azokban mely politikai szereplők szólaltak meg.

Menczer: A teljes magyar dollármédia cinkos, támogatnak egy hazaárulót – videó