Megírták a magyar érettségit – két helyen kevesebb tételt kaptak

A magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgákkal folytatódott ma az érettségi. Közép- és emelt szinten összesen 98 232-en tettek maturát. A tavalyi botrányok után az idei vizsgák sem zajlanak zökkenőmentesen, mivel pénteken hibás középszintű tételsorokat küldtek a német nemzetiségi iskolákba a szervezők, így a diákoknak meg kellett várniuk, amíg a központból elküldik a póttételeket.

MNO
2006. 05. 08. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két iskolában kevesebb tétel volt, mint ahány diák írásbeli érettségi vizsgát kívánt tenni magyar nyelv és irodalomból; a hiányt pótolták, s ezekben az intézményekben is rendben elkezdődhetett az írásbeli – közölte Sipos János, közoktatási helyettes államtitkár. Sipos János elmondta: két vidéki iskolából jelezték, hogy kevesebb tétel van, mint ahány diák vizsgázna. Az egyik középiskola saját maga pótolta a hiányt a vizsga megkezdése előtt, míg a másik intézmény az OKÉV regionális szervezetétől kért segítséget, ott néhány perces csúszással kezdődtek az írásbelik.

Hétfő reggel a szokásos időben folytatódtak az érettségi vizsgák: most magyar nyelv és irodalomból írásban adtak számot a diákok tudásukról. Középszinten 91 942-en, emelt szinten 6 290-en vizsgáztak magyar nyelv és irodalomból. Az érettségizők a szövegértési feladatsorra 60 percet, a szövegalkotási feladatokra pedig 180 percet kaptak.

A magyar írásbeli érettségiken a diákok magyar helyesírási szótárt használhatnak – tudatta az oktatási tárca. Az írásbelin voltak a korábbinál jóval kevesebb lexikális tudást igénylő, a megtanult ismereteket számon kérő feladattípusok. Ezen kívül a megszerzett információkat különböző képességek segítségével alkalmazó, rendszerező feladatok jelennek meg a vizsgafeladatok között – közölte a minisztérium.

A szövegértési feladat szövege általában 800-1100 szó terjedelmű esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete. A szövegalkotási feladatban a vizsgázó három, eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból választ egyet: érvelő fogalmazás, egy mű adott szempontú elemzése, értelmező bemutatása és két-három szöveg összehasonlítása.

A tételek tavalyi, idő előtti nyilvánosságra kerülése után az idei érettségit már az első, pénteki napon botrány színesítette. Mint arról beszámoltunk, hibás középszintű tételsorokat küldtek a német nemzetiségi iskolákba a szervezők. Az Országos Közoktatási és Értékelési Vizsgaközpont csak a vizsga közben vette észre a hibát. A diákoknak meg kellett várniuk, amíg a központból elküldik a póttételeket, és azokat tanáraik házilag sokszorosítják. Az oktatási tárca a távirati irodával még azt közölte, hogy minden rendben zajlott, ám később elismerték, hiba történt. Az OKÉV szerint „az érintett diákoknak semmilyen hátrányuk nem származott az esetből.

A tavalyi botrány miatt szigorított biztonsági intézkedések mellett szervezik a vizsgákat ebben az évben. Minden tárgyból több egymással egyenértékű feladatsor készült, s sorsolással választják majd ki a végső feladatsort. A nyomtatási folyamatokról és a selejtekről is jegyzőkönyvet kell készíteni. A vizsgatételek a lehető legkésőbbi időpontban, a vizsganap reggelén kerülnek ki az iskolákba, addig az őrzésük az illetékes körzetközponti jegyzők feladata. A tételeket tartalmazó biztonsági tasakokat a vizsgák előtt harminc perccel lehet felbontani. A tételeket a tantestület három tagjából álló bizottsága előtt kell a vizsgák előtt felbontani.

Az érettségi feladatlapok csomagolása az OKÉV logisztikai osztályának a feladata. A csomagolás és tárolás idejére 24 órás őrség garantálja a biztonságot az OKÉV. A tételeket leplombált csomagterű gépjárműveken szállítják, a gépkocsivezető mellett legalább még egy kísérő tartózkodik majd az autóban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.