Több tízmillió forintnyi SMS-sel gyarapíthatják a Tv2 és a mobilcégek számláját a tévénézők most szombaton a Megasztár döntője alatt. Az emeltdíjas hívások és SMS-ek tavalyi összforgalmát mintegy tizenhárommilliárd forintra taksálják a piaci szakértők, ebből hétmilliárd forint az SMS-ek részesedése. Az ebből befolyó pénzből csaknem ötven százalékot lefölöznek a mobilcégek, a többin osztoznak a tévétársaságok és a technikai szolgáltatók. Az emelt díjas SMS csak 2002 tavaszán indult Magyarországon a Legyen ön is milliomos című tévés vetélkedőhöz kapcsolódóan.
Az igazi felfutás a valóságshow-k 2003-as indulásához köthető, a forgalomban azóta is nagy szerepe van a televíziós szavazásoknak: egy-egy valóságshow véghajrájában az adott hónap emelt díjas SMS-forgalmának akár hatvan-hetven százalékát is kitehetik a szereplőkre leadott voksok. Az RTL Klubon futó Szombat esti lázra egy alkalommal átlag százezren szavaznak. „Az így keletkező bevétel a műsor készítési költségének csak kis részét fedezi” – mondta a Magyar Hírlapnak Kolosi Péter programigazgató. Más a helyzet a valóságshow-kkal, a Való világ döntőjére ugyanis egymilliónál is több szavazat érkezett.
Bár a piacon több tartalomszolgáltató is működik, a két nagy kereskedelmi tévé az emelt díjas szolgáltatásokra saját tulajdonosi körébe tartozó házi céget használ. Az RTL Klub az IKO New Media Kft.-t, a Tv2 pedig a Tele-For Kft.-t. Ez utóbbi 2003 óta biztosítja a Tv2 telekommunikációs üzletágának teljes technológiai hátterét, vagyis kezeli a különböző kvízjátékokat, szavazásokat és a műsorokhoz kapcsolódó mobilra tölthető tartalmakat. Azt azonban, hogy hogyan teljesít az emelt díjas üzletág, a Tv2 nem árulja el, ahogy a mobilcégek is üzleti titokként kezelik saját bevételeiket.
Falra hányt panaszok
Az ORTT panaszbizottságához tavaly öt panasz érkezett. A panaszosok szerint nem egyértelműek a játékszabályok, s például ha foglaltat jelez a telefon, akkor is fizetniük kell. De hiába: a médiatörvény a műsorszolgáltatók nyereményjátékait semmilyen formában nem szabályozza, emiatt az ORTT nem illetékes a témában, ahogy az összes többi társhatóság sem. „A fogyasztóvédelem is csak akkor marasztalhatja el a cégeket, ha elmulasztották feltüntetni az emeltdíjas hívás árát” – mondta a Magyar Hírlapnak Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője.
Sőt a televízió még azt is titkolja, hogy hány SMS érkezik egy-egy Megasztár-adás idején, de a Magyar Hírlap információ szerint a szavazatok száma adásonként meghaladhatja a százezret, a döntőn pedig több százezer is lehet. A Napló kérdéseire ennél jóval kevesebben válaszolnak, a legutóbbi adás idején például csak 11420-an szavaztak arról, támogatják-e a műsor szemétgyűjtő akcióját.
„A legnagyobb szakmai kihívás egy Megasztár-szavazásnál az első tíz percben érkező SMS-dömping kezelése„ – magyarázza Korda Sándor, a szavazás technikai hátterét biztosító Tele-For ügyvezető igazgatója. Épp ezért a Tele-For bérelt vonali kapacitását idén a tavalyi ötszörösére bővítette. A Tele-For nyerte el egyébként a Magyar Televízió emelt díjas telekommunikációs szolgáltatásokra szóló tenderét is. A közszolgálati adó eddig kispályásnak számított a piacon, tavaly körülbelül tizennyolcmillió forintot keresett az emelt díjas üzleten.
(Magyar Hírlap)

Precízen időzített kémbotrány: így keltett pánikot a dollármédia