Nagy üzlet az emelt díjas telefon és SMS

A hét végén akár százmillió forintot is elkölthetnek a tévénézők arra, hogy szavazzanak a Megasztár döntőseire és a Szombat esti láz táncosaira. A magyarok tavaly összesen tizenhárommilliárd forintot fordítottak emelt díjas hívásokra és SMS-ekre.

MNO
2006. 05. 19. 7:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több tízmillió forintnyi SMS-sel gyarapíthatják a Tv2 és a mobilcégek számláját a tévénézők most szombaton a Megasztár döntője alatt. Az emeltdíjas hívások és SMS-ek tavalyi összforgalmát mintegy tizenhárommilliárd forintra taksálják a piaci szakértők, ebből hétmilliárd forint az SMS-ek részesedése. Az ebből befolyó pénzből csaknem ötven százalékot lefölöznek a mobilcégek, a többin osztoznak a tévétársaságok és a technikai szolgáltatók. Az emelt díjas SMS csak 2002 tavaszán indult Magyarországon a Legyen ön is milliomos című tévés vetélkedőhöz kapcsolódóan.

Az igazi felfutás a valóságshow-k 2003-as indulásához köthető, a forgalomban azóta is nagy szerepe van a televíziós szavazásoknak: egy-egy valóságshow véghajrájában az adott hónap emelt díjas SMS-forgalmának akár hatvan-hetven százalékát is kitehetik a szereplőkre leadott voksok. Az RTL Klubon futó Szombat esti lázra egy alkalommal átlag százezren szavaznak. „Az így keletkező bevétel a műsor készítési költségének csak kis részét fedezi” – mondta a Magyar Hírlapnak Kolosi Péter programigazgató. Más a helyzet a valóságshow-kkal, a Való világ döntőjére ugyanis egymilliónál is több szavazat érkezett.

Bár a piacon több tartalomszolgáltató is működik, a két nagy kereskedelmi tévé az emelt díjas szolgáltatásokra saját tulajdonosi körébe tartozó házi céget használ. Az RTL Klub az IKO New Media Kft.-t, a Tv2 pedig a Tele-For Kft.-t. Ez utóbbi 2003 óta biztosítja a Tv2 telekommunikációs üzletágának teljes technológiai hátterét, vagyis kezeli a különböző kvízjátékokat, szavazásokat és a műsorokhoz kapcsolódó mobilra tölthető tartalmakat. Azt azonban, hogy hogyan teljesít az emelt díjas üzletág, a Tv2 nem árulja el, ahogy a mobilcégek is üzleti titokként kezelik saját bevételeiket.

Falra hányt panaszok

Az ORTT panaszbizottságához tavaly öt panasz érkezett. A panaszosok szerint nem egyértelműek a játékszabályok, s például ha foglaltat jelez a telefon, akkor is fizetniük kell. De hiába: a médiatörvény a műsorszolgáltatók nyereményjátékait semmilyen formában nem szabályozza, emiatt az ORTT nem illetékes a témában, ahogy az összes többi társhatóság sem. „A fogyasztóvédelem is csak akkor marasztalhatja el a cégeket, ha elmulasztották feltüntetni az emeltdíjas hívás árát” – mondta a Magyar Hírlapnak Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője.

Sőt a televízió még azt is titkolja, hogy hány SMS érkezik egy-egy Megasztár-adás idején, de a Magyar Hírlap információ szerint a szavazatok száma adásonként meghaladhatja a százezret, a döntőn pedig több százezer is lehet. A Napló kérdéseire ennél jóval kevesebben válaszolnak, a legutóbbi adás idején például csak 11420-an szavaztak arról, támogatják-e a műsor szemétgyűjtő akcióját.

„A legnagyobb szakmai kihívás egy Megasztár-szavazásnál az első tíz percben érkező SMS-dömping kezelése„ – magyarázza Korda Sándor, a szavazás technikai hátterét biztosító Tele-For ügyvezető igazgatója. Épp ezért a Tele-For bérelt vonali kapacitását idén a tavalyi ötszörösére bővítette. A Tele-For nyerte el egyébként a Magyar Televízió emelt díjas telekommunikációs szolgáltatásokra szóló tenderét is. A közszolgálati adó eddig kispályásnak számított a piacon, tavaly körülbelül tizennyolcmillió forintot keresett az emelt díjas üzleten.

(Magyar Hírlap)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.