Közoktatás: újabb iskolák kerülhetnek veszélybe?

Javaslatokat dolgoznak ki a sajátos nevelési igényű, a halmozottan hátrányos helyzetű és a pszichés rendellenességgel élő gyermekek kategóriáinak szétvélasztására – mondta Tatai-Tóth András a közoktatásról szóló törvény módosításáról folytatott vitában. A Fidesz szerint a tervezet egyik passzusa sok száz iskola bezárását eredményezheti.

MNO
2007. 05. 22. 16:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fontos, hogy a sajátos nevelési igényű kategória mellett kerüljön be a törvénybe a pszichés rendellenességgel élő, illetve halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek kategóriája, az uniós gyakorlatnak megfelelően – mondta Tatai-Tóth András a közoktatásról szóló törvény módításának keddi parlamenti vitájában. Javaslatot dolgoztak ki e három kategória szétválasztására, s országos vizsgálat folyik, hogy meghatározzák, ki melyik kategóriába tartozik.

A művészeti iskolák kapcsán szólt arról, hogy módosító javaslatokat nyújtanak be: az intézmények a jelen törvényi keretek között végezhetik munkájukat, amíg a minősítési eljárások le nem zárulnak. Tatai-Tóth jogosnak nevezte azt az igényt, hogy addig, amíg a minősítések nem fejeződnek be, ne változzanak a működési feltételek. Javaslatot tesznek továbbá a pedagógusoknak kötelezően elrendelhető plusz két órával kapcsolatos szabályozás ésszerűbbé tételére is.

A Fidesz vezérszónoka a kormány korábbi ígéreteit kérte számon. Firtatta a közoktatásban ígért, legalább 25 százalékos béremelést, a 48 hátrányos helyzetű kistérségnek ígért pedagógus pótlékot, illetve a kistelepüléseknek ígért kiemelt támogatást az iskolák fenntartásához, valamint a mindennapos testnevelés bevezetését.
A mostani törvénymódosításban szereplő szakképzésszervezési társulások létrehozásáról azt mondta: finanszírozási eszközökkel könnyen kikényszeríthető, hogy a túlélés egyetlen esélyévé váljanak. A munkaerő-gazdálkodás tervezése a létszámleépítést könnyítheti meg – mondta Pánczél Károly.

Sok száz iskola bezárását eredményezheti az a passzus, hogy az állami, önkormányzati fenntartó csak akkor adhatja át az intézményt nem állami fenntartónak, ha az eddigi két év helyett négy évig vállalja a működtetés számláját. Az egységes iskola-kollégium létrehozásának ösztönzése mögött szintén költséghatékonysági megfontolások állnak álláspontja szerint, s ez a kollégiumok szakmai önállóságának elvesztését eredményezheti.

„Folytatódik az alapfokú művészeti iskolák fojtogatása„ is a normatívaigénylés szigorításával – mondta a képviselő. Egyetlen pozitív elemnek az óvodáztatás bővítését nevezte, ugyanakkor, mint elmondta, számításaik szerint a jogszabályban foglaltak megvalósításához 15–20 ezer új férőhely létrehozására lenne szükség.

A szegregáció szorosan kapcsolódik a sajátos nevelési igényű gyermekekhez, a kistelepülések problémájához, illetve a roma gyerekek iskoláztatásának kérdéséhez – mondta Sándor Klára, az SZDSZ vezérszónoka. A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek között a legmagasabb a roma gyermekek aránya, s mire ezek a gyermekek iskolába kerülnek, olyan hátrányokkal indulnak, amit később már nem tudnak leküzdeni – mondta.

Hoffmann Rózsa a „rohammunka” megnyilvánulásának nevezte, hogy olyan törvényi szövegek születtek, amelyek érhetetlen mondatokat tartalmaznak. A KDNP vezérszónoka bírálta az ismételten centralizáló törekvéseket. Ezek közé sorolta a többcélú kistérségi társulások munkaerő-gazdálkodására vonatkozó passzust. Kifogásolta azt is, hogy óriási mértékben csökkent az egyes évfolyamok alapfinanszírozása, és a törvénymódosítás most ezt nem hogy korrigálná, hanem tovább erősíti. Azzal kapcsolatban, hogy a nem állami intézményeknek is 25 százalékban fel kell venniük a hátrányos helyzetű diákokat, kifejtette: az egyházi iskolák országos átlagban messze e fölött vesznek fel hátrányos helyzetű tanulókat. Nem méltányos ilyen megszorítást tenni, ez ellentétes a szentszéki megállapodással is – mondta.

Almássy Kornél (MDF), idézve a köznevelési tanácshoz érkezett véleményeket, arról beszélt, hogy a törvény szövege egyre csak duzzad, a változtatások már-már áttekinthetetlenek. Az ellenzéki politikus elhibázottnak nevezte a törvénymódosítást, amely nem kezeli a közoktatás problémáit, a szegregációt s az alulfinanszírozottságot. Pozitívnak nevezte a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek óvodáztatására vonatkozó módosítást, ugyanakkor kérdésesnek nevezte, hogy a kormányzat a szükséges, egyes becslések szerint 20–22 ezer új férőhelyet miként kívánja biztosítani. Célzott programokat kellene a kormánynak bemutatnia – mondta Almássy.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.