Minden feltétel összeállt ahhoz, hogy a MÁV személyszállítási üzletága, a MÁV Start megkezdje önálló működését július elsején – mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szerdán a MÁV és a MÁV Start vezetőivel folytatott munkamegbeszélést követő sajtótájékoztatón, Budapesten. Kérdésre válaszolva elmondta: a Magyar Vasúti Hivatal és a vasúttársaság vezetőitől azt a tájékoztatást kapta, hogy a MÁV Start engedélye az indulásra meglesz.
A miniszter bejelentette: a MÁV Start Zrt. vezérigazgatói feladatainak ellátására Mosóczi László vezérigazgatónak 2007. július 1-jétől 2008. március 31-ig szól a megbizatása, 2008 elején a poszt betöltésére nemzetközi pályázatot írnak ki. A MÁV Start mostani vezérigazgatójának feladata a társaság működésének elindítása, illetve az utazási komfort javításának biztosítása – hangsúlyozta Kóka, aki elmondta azt is, hogy a MÁV Start indításához fűződő elvárás a szolgáltató, ügyfél- és utasbarát vasút kialakítása. Elvárja, hogy az indulástól fokozatosan javuljon az utasok kiszolgálása, tisztább legyen a vasút, jobbak legyenek a jegykiadás körülményei.
Kóka azonnali intézkedéseket vár
Az ehhez szükséges intézkedések között említette a miniszter az utascharta megalkotását, az utaspanaszok intézési idejének 15 napra csökkentését. Az IC járatok esetén az eddigi 30 perc helyett már 15 perces késés esetén is jár a hely- és pótjegy visszatérítés, kivéve a vis maior helyzeteket. Azonnali hatállyal intézkedéseket vár a vasúti kocsik tisztaságának javítására, ennek érdekében kérte, hogy 12-15 korszerű külső takarító eszközt szerezzen be a társaság és 20 százalékkal emeljék a belső takarítás gyakoriságát. A MÁV az első félévben felmondta a takarításra vonatkozó eddigi szerződéseit, és folyamatosan régiónként választják ki a takarító vállalkozásokat.
A 2008-as személyszállítási üzemeltetést már közszolgáltatási szerződés keretében kívánják megoldani – válaszolta a miniszter egy kérdésre. A MÁV Start önállósága tisztább viszonyokat teremt, így könnyebben meghatározhatók lesznek a feladatok ellátásához szükséges költségek. Ugyancsak egy kérdésre válaszolva közölte: a Magyar Vasúti Hivatal azt vizsgálta, hogy térségi szinten, a MÁV-tól függetlenül, helyben lehet-e gazdaságosan működtetni a vasutat. A hivatal kimutatása szerint van erre lehetőség. A jövőt illetően a miniszter kijelentette, hogy nincs kijelölve egyetlen mellékvonalon sem a személyszállítási szolgáltatás szüneteltetése, a regionális közlekedési irodák egyeztetik az önkormányzatok bevonásával a térség menetrendjeit, és ez alapján döntenek majd az utasok érdekében a közlekedésről.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója kérdésre válaszolva elmondta, hogy július 12-én adják át a ferihegyi repülőtérnél a felüljárót, a műszaki átadást követeőn július 16-tól – várhatóan – megállnak a Ferihegy megállóban az elővárosi személyvonatok, amelyeket a menetrend szerinti tarifáért lehet igénybe venni. Szeptembertől, a ceglédi vonal vágányzárának feloldását követően az IC vonatok is megállnak majd Ferihegyen.
Mosóczi László, a MÁV Start Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy az utaschartából július 1-jétől érvénybe lép a jegyárak visszaigénylésére vonatkozó könnyítés, az utaspanasz ügyintézés idejének csökkentése, az ügyfélkapcsolattartásban az egykapus rendszer. A mozgássérültekeknek jobban hozzáférhetővé teszik a vasúti közlekedést. A MÁV Start Zrt. 62 milliárd forint tőkével indul, és portfóliójába tartoznak azok a vasúti eszközök, amelyeket használ. A eszközökhöz tartozó hitel a MÁV-nál marad, ezeket a járműveket bérli majd a MÁV Start.
(MTI)
Nagyon jó hírt kaptak a nyugdíjasok
