Pataki hozzátette: a hatékony versenyben a fogyasztói érdekeknek is érvényesülniük kell. Ennek alátámasztásaként megemlítette, hogy miközben Magyarországon nőttek a fogyasztói árak, addig a távközlésben nominális értéken számítva csökkentek. Tóth Tihamér, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnökhelyettese hangsúlyozta, hogy a GVH az elmúlt 18 évben a versenytörvényt alkalmazva, illetve versenykultúra központ létrehozásával segítette a fogyasztói tudatosság kialakulását. Király Júlia, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke kiemelte, hogy a fogyasztói tudatosság erősítésében az MNB feladata a pénzügyi kultúra erősítése a közoktatásban, illetve a széles lakosság számára.
A jegybank feladatai között említette, hogy figyelik, elemzik a pénzügyi piacokat, a kockázatokat nyilvánosságra hozzák. Pataki Dániel hangsúlyozta, azért is szeretnék, hogy a fogyasztói tudatosság erősödjön, mert ez pozitív hatással van a piaci verseny alakulására. Utalt arra, hogy fogyasztói tudatosság növelésére információs pontot hoznak létre, amely nem panaszirodaként működne, hanem információval segítenék a hozzájuk fordulókat.
Tóth Tihamér is úgy vélte, hogy a fogyasztók még nem kellően tudatosak, a tudatosságra nevelés társadalmi feladat és egyben önérdek is. Király Júlia arra hívta fel a figyelmet arra, hogy a jelzálog alapú hitelezésben jelenleg 50-60 százalékot tesz ki az ügynöki hálózaton keresztül történő értékesítés, aminek alultájékoztatott fogyasztó az eredménye. Kockázatosnak nevezte az alelnök, hogy a hiteltermékek ügynöki értékesítése nincs kellő mértékben szabályozva. A konferencián elhangzott, hogy a versenyhivatalhoz fordulók száma évről-évre növekszik, az idén szeptemberig mintegy 1000 panasz, bejelentés érkezett hozzájuk. Növekednek a bírságok is, míg jogsértésenként 2004-2005-ben átlagosan 6-8 millió forintot tett ki, addig mostanra ez 15-17 millió forint.
(MTI)
Nevelőszülőknél élő gyermekek gyűjtöttek meghatározó élményeket az ÁGOTA® Táborban
