Legalább két év késéssel indulhat be a Déli Áramlat

Állítólag 2015-re halasztotta a Gazprom a Déli Áramlat üzembe helyezését. Az egyik orosz napilap a birtokába került dokumentumra hivatkozva azt írja, évi 31 milliárd köbméter lehet a vezeték kapacitása. A lap emlékeztetett rá, hogy a Déli Áramlat beindításának eredeti határideje egybeesett a vele konkuráló Nabucco vezeték tervezett beindításának időpontjával.

MNO
2008. 10. 03. 12:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gazprom a gázágazat 2030-ig szóló fejlesztési terve szerint 2015-re halasztotta a Magyarországon is áthaladó Déli Áramlat gázvezeték üzembe helyezését – jelentette a Vedomosztyi című orosz gazdasági napilap a birtokába került tervre hivatkozva. Noha Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója még januárban is azt mondta, hogy a Déli Áramlat első szakasza 2013-ban indul be, az új terv értelmében a vezetéket szakaszosan, 2015 és 2024 között helyezik üzembe. A dokumentum évi 31 milliárd köbméterben jelöli meg a vezeték kapacitását.

A tervezet rámutat: a tervezés alatt álló objektumok üzembe helyezésének időpontját a külső és belső piacokon mutatkozó konjunktúra, az ágazattal szembeni állami politika – így az adók –, a fémárak változása és más tényezők alapján határozzák majd meg.

A Vedomosztyi a Gazprom szakembereit idézve azt írta: emellett a Dél Áramlat beindításának időpontja függhet egyebek mellett az érintett országokkal a nyomvonalról és az egyes szakaszokat építő és üzemeltető vegyes vállalatokról folytatott tárgyalások sikerétől. A hosszú távú terv az építés költségeit nem jelöli meg. A Gazprom korábban a tengeri szakaszok építésének költségeit mintegy 10 milliárd dollárban jelölte meg, a projekt 50 százalékos résztulajdonosa, az olasz ENI a szárazföldi szakaszok árát szeptemberben ugyanennyire becsülte.

A Gazprom hosszú távú tervében az is szerepel, hogy a Déli Áramlat beindításához Oroszország területén meg kell építeni még 2400 kilométernyi gázvezetéket, de azt nem jelölték meg, mely kitermelő helyről érkezik majd a gáz. Egy elemző a Vedomosztyi kérdésére elmondta: minden évnyi elodázás legalább 5-10 százalékkal drágítja az építkezést, ha a jelenlegi tempóban emelkednek tovább a fémek árai és az infláció. Az illető azonban úgy vélte, hogy az eredeti határidők eleve nem voltak reálisak, mivel a vezeték megépítéséhez legalább 5-7 év szükséges.

A lap emlékeztetett rá, hogy a Déli Áramlat beindításának eredeti határideje egybeesett a vele konkuráló Nabucco vezeték tervezett beindításának időpontjával. Konsztantyin Cserepanovot, a KIT Finans elemzőjét idézve a Vedomosztyi arra figyelmeztetett: a halasztás nyomán a Nabuccónak esélye nyílhat arra, hogy elsőként hódítsa meg a közép-európai piacot, és akkor a Gazpromnak esetleg felül kell majd vizsgálni a Déli Áramlat feltöltésére vonatkozó terveit.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.