A sofőrök helyi idő szerint reggel fél kilenckor szüntették be a tiltakozást. A Mediafax hírügynökségnek Ioan Handra, az Arad megyei határrendőrség főnöke elmondta: a tehergépkocsi-vezetők azért zárták el a határt, több kilométeres sort okozva, mert így akarták ismét kifejezésre juttatni tiltakozásukat a magyar vámosok – a sofőrök szerint – „túlbuzgó” ellenőrzései miatt.
Az egyik tiltakozó elmondta: vasárnap este kilenc órától hajnali háromig a magyar vámosok csak 20 teherkocsit ellenőriztek. Emiatt órákat veszítenek a határnál, így meghaladják a pihenés nélkül engedélyezett vezetési időt, amiért Magyarország területén kénytelenek borsos büntetéseket fizetni. – Mindig találnak valamilyen okot arra, hogy megbüntessenek, a magyar hatóságok valósággal vadásznak ránk – mondta a Mediafax hírügynökségnek egy másik sofőr.
A spontán tiltakozás akkor robbant ki, amikor egy román tehergépkocsi vezetőjét Magyarországra való belépéskor megbüntették amiatt, hogy nem tartotta be a pihenési időt. Ekkor a megbüntetett megtagadta a határátkelést, és a többi várakozó társával egyetértésben elzárták a határt.
Korábban a román sofőrök már többször tiltakoztak a magyar hatóságok eljárása ellen. Bácsi Attila, a Vám- és Pénzügyőrség Dél-alföldi Regionális Parancsnokságának sajtóreferense az MTI érdeklődésére elmondta: vasárnap este kilenc és hajnali négy óra között az átkelőnél 121 tehergépjárművet léptettek be. A nagylaki határátkelőhely belépő forgalmában a beléptetés a magyar és román határrendészeti szervek közös ellenőrző pontján történik, a vámhatóság munkatársai a vizsgálatokat a határrendészeti ellenőrzést követően végzik. Amennyiben az eljárás hosszabb időt vesz igénybe, az ellenőrzés elvégzéséhez a gépjárművet félreállítják, így az a további forgalmat nem akadályozza – közölte a százados.
A magyar-román határszakaszon a pénzügyőrség munkatársai a teherfuvarozás ellenőrzése során a jövedéki termékek és egyéb áruféleségek – kábítószer, márkavédett termékek, védett természeti értékek – illegális forgalmát derítik föl. A vámosok vizsgálják a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének a vezetési időre, a megszakításra és pihenőidőre vonatkozó európai megállapodás (AETR-egyezmény) rendelkezéseinek betartását is.
Bácsi Attila közölte: a leggyakrabban föltárt szabálytalanság a vezetési idő túllépése, a menetíró készülék szabálytalan használata vagy a túlsúly. Az AETR-egyezmény megsértése esetén a bírság nagyságát a magyar jogszabály tételesen megszabja, ettől a pénzügyőrök nem térhetnek el. Elmondta: a nagylaki határátkelőhelyen szeptember 1-jétől október 27-ig 589 esetben szabtak ki bírságot, összesen több mint 172 millió forint értékben. Hangsúlyozta: bár a ki- és belépő teherforgalom mintegy háromnegyedét a román gépjárművek adják, román sofőröket 204 alkalommal büntettek meg, a kiszabott bírságok összege pedig mintegy 60 millió forint volt – tudatta a sajtóreferens. Hozzátette: ez idő alatt 109 magyar sofőrt büntettek meg összesen csaknem 33 millió forintra.
(MTI)
Lando Norris elsőként ért célba, de utólag megbüntetheti az FIA
