Nagyon nem szeretünk sorban állni

MNO
2008. 10. 07. 9:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 21 európai ország között Magyarországon 8 nagyvárosban – Budapesten, Debrecenben, Pécsett, Miskolcon, Győrött, Székesfehérváron, Zalaegerszegen és Szegeden – mérték fel a sorbanállási szokásokat. A ClientFirst Consulting próbavásárlói jártak bankban, postán, szupermarketben, kis élelmiszerboltban, italboltban, gyorsétteremben, gyógyszertárban, ruhaüzletben, italboltban, valamint autóbusz- és vasútállomás jegyirodában. A tapasztalatok meglehetősen vegyesek: úgy tűnik, sajnáljuk az időt a sorban állásra, meglehetősen türelmetlenek vagyunk, ha várakoznunk kell. Míg az összes ország átlagát nézve 100-ból 17 ember elégedetlenkedik a hosszú sorban állás miatt, addig itthon az emberek több mint negyede, azaz 28 fő ad hangot elégedetlenségének.

A felmérés szerint az eladók valamivel több mint fele mosolygott is a vevőkre – ez a mutató csak 1 ponttal marad el az európai átlagtól. Nem jellemző, hogy a várakozásért elnézést kértek az eladók – 100-ból mindössze 8 tette ezt meg –, de nem sokkal jobb az európai átlag sem a maga 9 százalékával. A legtöbb időt Magyarországon, Oroszországban, Romániában és Törökországban töltünk sorban állással. Hazánkban átlagosan 8 fő áll előttünk a sorban, szemben az európai 3-4 fővel. A várakozási idő az átlagnál jelentősen több nálunk: az európai 3-4 perccel szemben itthon legalább 5 percet kell várnunk. Bizonyára szívesebben állnánk sorba Ausztriában, Dániában, Írországban, Portugáliában vagy Svédországban – ott találhatjuk ugyanis a kontinens leggyorsabban haladó sorait. A vizsgált helyeken – Európában és Magyarországon is – a postán számíthatunk a leghosszabb sorban állásra. A próbavásárlóknak itthon egy szegedi postán és egy debreceni bankban kellett a legtöbb időt tölteniük: mindkét esetben 35 perc volt a várakozási idő, de átlagosan is ezek a kategóriák (posta és bank) vezetik a rangsort. Érdekesség, hogy a lettek a 4 perces várakozási idejükkel rendkívül elégedetlenek: a sorban állók csaknem 40 százaléka tartja hosszúnak ezt az amúgy átlagosnak számító időt.

És hogy kik vannak a legrosszabb helyzetben? A leghosszabb sorbanállási időt Milánóban mérték egy vasúti jegypénztárban: 118 várakozó ügyfél mögött 1 óra 50 percbe telt, mire sorra került a próbavásárló, egy áprilisi szombaton. Követni való példaként tekinthetünk az ügyfélkiszolgálás minősége szempontjából az Egyesült Királyságra – itt a legkedvesebbek és legsegítőkészebbek az eladók. A legelégedettebb sorban állók nyugati szomszédaink: az osztrákok mindössze 3 százaléka reklamál a várakozás hosszúsága miatt – igaz, Ausztria a „leggyorsabban haladó sorok” országai közé tartozik. Magyarországon a kiszolgálási helyeknek kevesebb mint 30 százalékában alkalmaztak „egysoros rendszert”, ami azt jelenti, hogy egy sorban állnak a várakozók, és az éppen megüresedő pénztárhoz lép a következő. A válaszadók 56 százaléka szerint a próbavásárlások alkalmával lett volna lehetőség a várakozási idő csökkentésére, és ezt jellemzően több pénztár kinyitásával oldották volna meg. A tesztelt egységek 22 százalékában tettek lépéseket annak érdekében, hogy a várakozási időt csökkentsék, többnyire a vevők által jónak tartott megoldással (további pénztárak nyitásával) élve, de a személyzet számának növelését is sok helyen alkalmazták.


A Mystery Shopping Providers Association* (MSPA) 2008 áprilisában egész Európára kiterjedő kutatást végzett az egyes országok sorbanállási kultúrájáról. A felmérés célja az volt, hogy különböző helyszínekre látogatva a próbavásárlók felmérjék, hogy egyes üzlettípusokban mekkora a sor, mennyi időt kell sorban állással tölteni és milyen az eladók reakciója. A felmérést hazánkban a szövetség első magyar tagjaként a ClientFirst Consulting Kft. (Budapest) végezte. A kutatás 21 európai ország részvételével zajlott és egy hét alatt összesen 2552 helyszínen tesztelték a sorban állást a próbavásárlók. A magyarországi városok közül Budapest és 7 vidéki nagyváros vett részt a felmérésben és minden városban 9 különböző kategóriába (péládul bank, gyógyszertár) tartozó üzletet látogattak meg a „titkos vásárlók”.

(MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.