December 18-án sztrájkolnának a BKV-szakszervezetek

Újabb munkabeszüntetést tartanának elsősorban a BKV buszágazatát képviselő szakszervezetek december 18-án üzemkezdettől 13 óráig, ha nem teljesülnek a cég gazdasági problémáinak rendezésére vonatkozó követeléseik december 15-ig – közölték a sztrájkot bejelentő szakszervezetek képviselői csütörtöki sajtótájékoztatójukon.

MNO
2008. 11. 13. 12:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője elmondta, hogy a még a kilátásba helyezett sztrájk előtt, november 27-én demonstrációt szerveznek, amelynek célja, hogy rábírják a fővárost a BKV rossz gazdasági helyzetének rendezésére. A buszágazatot képviselő szakszervezetekhez több, a villamoságazat és a trolibuszágazat dolgozóit képviselő szakszervezet is csatlakozott.

A szakszervezetek öt pontban foglalták össze követeléseiket: szülessen törvényi szabályozás a városi közlekedés finanszírozásának rendezésére, az állam növelje a normatív támogatást és a finanszírozás átalakításával teremtse meg a cég stabil működését, a főváros vállalja át a BKV 80 milliárdos tartozásából keletkezett kamatterheket, vagy ennek megfelelő támogatással segítse a cég működését.

A követelések között az is megfogalmazódott, hogy a főváros ne a jegyárak növelésével pótolja a cég működéséhez hiányzó költségeket, hanem hozzon létre külön alapot, amely fedezetül szolgálhatna a BKV működéséhez. Nemes Gábor hangsúlyozta: 30 milliárd forint azonnali gyorssegélyre van szüksége a cégnek, hogy az idei és a következő évi tervezett hiányt pótolni tudják, és ne kerüljön veszélybe a BKV működése. A szóvivő emlékeztetett: a cég éves költségvetése mintegy 120 milliárd forint, az idén csaknem 20 milliárdos hiánnyal számolnak. A vállalat működéséhez az állam normatív támogatás és árkiegészítés címén járul hozzá mintegy 50 milliárd forinttal, a bevételek 48 százaléka az utasoktól származik, a BKV tulajdonosa, a Fővárosi Önkormányzat egyáltalán nem járul hozzá a működéshez.

A szakszervezetek már egyeztettek a Pénzügyminisztériummal, de ez nem vezetett eredményre – tette hozzá. A szóvivő szerint a finanszírozás megoldása mellett a járművek rossz műszaki állapotának rendezésére is szükség van. Nemes Gábor úgy fogalmazott, hogy például a buszok kritikus állapotban vannak, az is előfordul nap mint nap, hogy a forgalomba kiküldött járművek 20 százaléka meghibásodik.

A buszágazatot képviselő szakszervezetekhez több, a villamoságazat és a trolibuszágazat dolgozóit képviselő szakszervezet is csatlakozott. A BKV-nál működő szakszervezetek közül 12 venne részt a demonstrációban, és 11 a december 18-i tervezett munkabeszüntetésben – tájékoztatott a szóvivő. Hozzátette: a cég dolgozói között mintegy 50 százalékos a sztrájkot bejelentő szakszervezetek támogatottsága. Céljaik elérése érdekében aláírásgyűjtésbe kezdenek a főváros öt pontján, hogy az utazóközönséggel megismertessék a demonstráció és az esetleges sztrájk okait – mondta a szóvivő.

A BKV szakszervezeteinek többsége a május 27-én kötött megállapodás értelmében szeptember 30-ra halasztotta a nyomásgyakorlást, mert azt az ígéretet kapták, hogy addig a döntéshozók kidolgozzák a cég rövid-, közép-, és hosszú távú gazdasági stratégiáját. A határidő letelte előtt lépett hivatalba a BKV új vezérigazgatója. Kocsis István a határidő meghosszabbítását kérte a szakszervezetektől, amelyek december 15-ig adtak haladékot a kért garanciák kidolgozására.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.