Az állami és magánszektor valamennyi pedagógus szakszervezete a tiltakozásban való részvételre szólította fel tagjait, amelynek eredményeként a szervezők adatai szerint az óvodákban és az általános iskolákban az oktatók 69 százaléka nem vette fel a munkát, a középiskolákban pedig a tanárok több, mint fele nem tartotta meg óráit. Az oktatási minisztérium átlagosan 33 százalékos részvételről számolt be, amely szerint az általános iskolai tanárok 21, a középiskolai oktatóknak pedig fele sztrájkolt.
Párizsban gimnazisták és tanáraik együtt vonultak utcára. A szakszervezetek szerint 40 ezren, a rendőrség szerint 9 ezren vettek részt a megmozdulásban, s Franciaország 48 városában szintén tartottak tiltakozó felvonulásokat. Az elmúlt két hónapban negyedszerre tiltakoztak az oktatásban dolgozók a bejelentett leépítések ellen.
A közalkalmazotti szféra karcsúsításának részeként a kormány szeptemberben 11 200 középiskolai tanári állást szüntetett meg, ebből 8830-at az állami középiskolákban, s a jövő tanév elejére további 13 500 poszt felszámolását jelentette be. Franciaországban 2004 óta 10 ezer tanári állás szűnt meg. A pedagógus szakszervezetek attól tartanak, hogy a ciklus végéig, 2012-ig összesen 80 ezer munkahely felszámolását tervezi az oktatási tárca, amely szerintük „megtakarítási eszköznek tekinti a közoktatást”. Jelenleg 405 ezer tanár dolgozik az állami és 98 ezer a magániskolákban Franciaországban.
A tüntetés szervezői az elvonások és a leépítések mellett Xavier Darcos oktatási miniszternek az általános iskolák tananyagaira vonatkozó reformjait, a vidéki kis iskolák tervezett bezárását, a tanév elején bevezetett négynapos iskolahét megvalósításának körülményeit, valamint a középiskolákban a heti óraszámcsökkentését és az óvodákban dolgozók „túlképzettségére” tett miniszteri kijelentéseket is elítélik. A miniszter elismerte, hogy 2000 óta 33 sztrájk volt a közoktatásban, azaz évente több, mint négy. Szerinte ezt azt mutatja, hogy az oktatási minisztérium ellen olyan „sztrájkkultúra” alakult ki, ami megakadályozza a diákokat érintő kérdésekről az értelmes beszédet.
(MTI)