Erősödő kampányviták a CDU-nál

A Neue Zürcher Zeitung ismerteti a rasszizmusellenes bizottság Svájcot érintő jelentését. A Der Tagesspiegel részletesen foglalkozik a CDU-n belül felerősödő kampányvitákkal.

2009. 09. 16. 9:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Neue Zürcher Zeitung

A konzervatív zürichi napilap A svájci politika egyre inkább polarizálódik című cikkében ismerteti a rasszizmus és intoleranciaellenes európai bizottság (ECRI) Svájcról készített felemás kicsengésű jelentését. Az ECRI kedden ismertetett negyedik jelentésében dicsérte a 2008-ban életbe léptetett, külföldiek helyzetét szabályozó törvényt. A bizottság örömének adott hangot, hogy a törvény megköveteli a hivatalos szervektől, hogy támogassák a bevándorlók integrációját és esélyegyenlőségét. Ennek ellenére számos területen az ECRI hiányosságokat vél felfedezni a rasszizmus elleni küzdelemben. Hiányolják például, hogy a büntető törvénykönyv nem fedi le még mindig az összes rasszista motivációjú tettet. Az ECRI mint már két korábbi jelentésében, most is bírálta a svájci honosítási szabályokat, nevezetesen a kérdésről szóló népszavazást. Felfogásuk szerint ha népszavazás dönt a honosításról, az magában hordja a diszkrimináció és az önkény lehetőségét, ezért a legjobb lenne ennek megszüntetése.

Der Tagesspiegel

A konzervatív berlini napilapban Antje Sirleschtov Csak semmi kísérlet! Vagy mégis? című cikkében elemzi a CDU-ban erősödő kampányvitákat. A kampányt folytató kereszténydemokraták helyzetét alig másfél héttel a választások előtt egy zenekarhoz lehet hasonlítani. Egy olyan zenekarhoz, ahol a zenészek hosszú ideig abban bíztak, hogy a közönség tapsait majd az elsőhegedűs játéka biztosítani fogja. S most meg kell állapítaniuk, hogy a virtuóz az első döntő fontosságú hangot nem igazán találta el. Mindez némi nyugtalanságot váltott ki „a zenekari árokban”, ami felveti a kérdést, miként tudnák megakadályozni az egész előadás bukását. Annyi bizonyosnak tűnik, hogy Angela Merkel vasárnapi fellépése nem tudott meggyőző érveket szolgáltatni a CDU és a CSU kampánysegítőinek, hogy saját táborukat mozgósítsák és a bizonytalankodók egy részét is a maguk oldalára állítsák. A kancellárnak nem sikerült szuverén módon a fellépés és képtelen volt a CDU elnöke meggyőző tartalmi érvekkel pontokat szerezni. Ezért megnőtt a párton belül a hangulatváltozástól és a 2005-ös eseményektől való félelem, amikor már egy biztosnak hitt győzelem veszett el az utolsó pillanatban. Amennyiben a következő napokra tekint a megfigyelő, akkor már látható a CDU/CSU enyhe iránymódosítása, amely röviden több tartalmi üzenetként, illetve nagyobb erőfeszítésként lenne összefoglalható. A következő vitaműsorban, ahol egy vezető kereszténydemokrata politikus – Christian Wulff CDU-alelnök – fogja helyettesíteni a kancellárt, már előre bejelentették: kiemelten kíván a gazdaság és a munkaerőpiac kérdéseivel foglalkozni. A kulisszák mögötti idegességről tanúskodik Wolfgang Bosbach CDU-frakcióvezető-helyettes, aki óvott attól, hogy alig 12 nappal a választások előtt a saját irányon és a kampánystratégián barkácsoljanak. Ez ugyanis a választókban csak a bizonytalanság érzetét kelti. Mivel minden kereszténydemokrata politikusnak tisztában kell lennie azzal, hogy szoros verseny következik, ezért nem ülhetnek ölbe tett kézzel, s nem vitatkozhatnak a taktikáról. Merkel kedden ismét a viták feletti elnöki képet sugározta magáról. Történelmi Németország-túráján, a „Rheingold Express”-en – az első kancellár kampányvonatán – emlékeztetett Konrad Adenauer 60 évvel ezelőtti hivatalba lépésére. Sőt még az ő korábbi kampányjelszavát a „Csak semmi kísérlet”-et is használta, ezzel népszerűsítette az FDP-vel alakítandó koalíciót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.