A tartós fogyasztási cikkek piacát visszavetette a válság

Amíg élelmiszerre muszáj költeni, addig a tartós fogyasztási cikkek esetében erről nincsen szó. Mindez azonban érződik a kereslet visszaesésén is – olvasható a Gfk Hungária Piackutató Intézet csütörtöki elemzésében. A 2008 vége felé már csökkenést mutató tartósfogyasztásicikk-piac visszaesése 2009-ben is folytatódott, március-áprilisban pedig már a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet nagymértékű zuhanásáról beszélhetünk az előző évekhez képest. Amíg az elektronikai piac forgalma a tavalyi évhez képest 23,5 százalékos visszaesést könyvelhetett el, addig a fehéráru szegmens ennél jelentősen jobban teljesített.

MNO
2010. 03. 25. 10:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világválság kirobbanása utáni teljes első év immáron véget ért. A fogyasztók a kirobbanást követő első pár hónapban még nem érezték meg ennek hatásait. A 2008 vége felé már csökkenést mutató tartósfogyasztásicikk-piacon a kereslet drasztikusan nem esett vissza egészen 2009 márciusáig.

A GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelem és Technológia területének mérései szerint 2009. március-április volt az az időszak, amikor a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet nagymértékben zuhant az előző évekhez képest. „Amíg élelmiszerre muszáj költeni, addig a tartós fogyasztási cikkek nem tartoznak ebbe a körbe. Ez meg is látszott a kereslet visszaesésén. Ahogy az emberek saját magukon is elkezdték megérezni a változásokat, és elkezdődtek a sorozatos leépítések, elbocsátások, úgy esett vissza a forgalom is. A karácsonyi időszak, ahogyan azt vártuk, megint csak elmaradt a 2008-as évi forgalomtól” – idézi a közlemény Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének country menedzserét.

„Érvágás” az elektronikai piacon

Az úgynevezett elektronikai piac forgalma, ahova a GfK Hungária által mért öt fő szektort soroljuk (szórakoztató elektronika, fotó, háztartási kis- és nagygépek, IT és nyomtatás) 2008-hoz képest 23,5 százalékos visszaesést könyvelhetett el tavaly. A különböző szektorok azonban nem egyforma mértékben estek vissza.

Leginkább a fotó, majd a barnaáru és az IT forgalma csökkent. Mivel a visszaesés nem volt egyenlő minden szektorban – amely a GfK Hungária mérései szerint 50 termékcsoportra vonatkozóan 244 milliárd forintot tett ki –, így az említett szektorok súlya csökkent. Annak ellenére, hogy ezekben a szegmensekben találhatók a leginnovatívabb, legtrendibb termékek – mint például az LCD és LED tévék, digitális beltéri egységek, notebookok, netbookok, digitális fényképezők és fotókeretek –, 2009-ben ezen szektorok forgalma esett vissza a legnagyobb mértékben (több mint 20 százalékkal), a fehéráruk csoportja pedig rela­tíve kisebb csökkenést szenvedett el.

A háztartási kisgépek még fogynak

A háztartási kisgépek alkotta szektor érezte meg legkevésbé a válság hatásait. Itt darabszámban nagyobb volt a visszaesés (13 százalék), az átlagárak pedig kismértékben növekedtek. Ennek okai az áfaemelésben, a no name márkák enyhe csökkenésében, és az egyes termékcsoportok, mint például a konyhagépek, a kávéfőzők és a vízforralók megerősödésében keresendők.

A múlt évben a „personal care”, azaz a személyi termékek (hajápolás, borotvák, elektromos fogkefe) piaca erőteljesen csökkent. A háztartási nagygépek piacán megnőtt a beépíthető készülékek súlya, mivel ez a piac csupán 6 százalékkal esett vissza, míg a szabadonálló piac 20 százalékos csökkenést szenvedett el. Eladott darabszám tekintetében viszont a nagygépek területén is 20 százalék feletti volt a visszaesés. A szárítógépek piaca volt az egyetlen 2009-ben, amelyik a megelőző évhez képest pozitív mutatókkal rendelkezik. Legnagyobb piaci súlya még mindig a mosó- és hűtőgépeknek van, amelyek e szektornak valamivel több mint felét teszik ki. Ez a két termék szinte mindegyik háztartásban megtalálható. Így itt egyértelműen a cserék következtében lehet piaci növekedés.

A tavalyi évben egyébként egyes termékcsoportok esetében a vevők inkább elhalasztották a vásárlást vagy a mi­nőségi cserét, más termékeknél pedig a közelmúltbeli piaci felfutás még nem hozta el a cserék szükségességét.

Előtérben az energiatakarékos modellek

A piaci szereplők számára pozitív fordulatot jelenthet, ha a fogyasztók környe­zettudatosabbá válnak, és energiapazarló készülékek helyett takarékos gépeket szereznek be. A GfK Hungária Öko-Riportja segítségével összehasonlítható a különböző energiahatékony­ságú termékek energiafogyasztása a várható élettartam alatt.

A magyar háztartási nagygépek piacán is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az energiatakarékosabb modellek a kiskereskedelemben. A hűtőszekrények, a hűtőládák és a mosógépek árucsoportjánál egyaránt nagymértékű fejlődés figyelhető meg az energiatakarékos modellek előtérbe kerülésével – olvasható a GfK elemzésében.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.