A világválság kirobbanása utáni teljes első év immáron véget ért. A fogyasztók a kirobbanást követő első pár hónapban még nem érezték meg ennek hatásait. A 2008 vége felé már csökkenést mutató tartósfogyasztásicikk-piacon a kereslet drasztikusan nem esett vissza egészen 2009 márciusáig.
A GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelem és Technológia területének mérései szerint 2009. március-április volt az az időszak, amikor a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet nagymértékben zuhant az előző évekhez képest. „Amíg élelmiszerre muszáj költeni, addig a tartós fogyasztási cikkek nem tartoznak ebbe a körbe. Ez meg is látszott a kereslet visszaesésén. Ahogy az emberek saját magukon is elkezdték megérezni a változásokat, és elkezdődtek a sorozatos leépítések, elbocsátások, úgy esett vissza a forgalom is. A karácsonyi időszak, ahogyan azt vártuk, megint csak elmaradt a 2008-as évi forgalomtól” – idézi a közlemény Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének country menedzserét.
„Érvágás” az elektronikai piacon
Az úgynevezett elektronikai piac forgalma, ahova a GfK Hungária által mért öt fő szektort soroljuk (szórakoztató elektronika, fotó, háztartási kis- és nagygépek, IT és nyomtatás) 2008-hoz képest 23,5 százalékos visszaesést könyvelhetett el tavaly. A különböző szektorok azonban nem egyforma mértékben estek vissza.
Leginkább a fotó, majd a barnaáru és az IT forgalma csökkent. Mivel a visszaesés nem volt egyenlő minden szektorban – amely a GfK Hungária mérései szerint 50 termékcsoportra vonatkozóan 244 milliárd forintot tett ki –, így az említett szektorok súlya csökkent. Annak ellenére, hogy ezekben a szegmensekben találhatók a leginnovatívabb, legtrendibb termékek – mint például az LCD és LED tévék, digitális beltéri egységek, notebookok, netbookok, digitális fényképezők és fotókeretek –, 2009-ben ezen szektorok forgalma esett vissza a legnagyobb mértékben (több mint 20 százalékkal), a fehéráruk csoportja pedig relatíve kisebb csökkenést szenvedett el.
A háztartási kisgépek még fogynak
A háztartási kisgépek alkotta szektor érezte meg legkevésbé a válság hatásait. Itt darabszámban nagyobb volt a visszaesés (13 százalék), az átlagárak pedig kismértékben növekedtek. Ennek okai az áfaemelésben, a no name márkák enyhe csökkenésében, és az egyes termékcsoportok, mint például a konyhagépek, a kávéfőzők és a vízforralók megerősödésében keresendők.
A múlt évben a „personal care”, azaz a személyi termékek (hajápolás, borotvák, elektromos fogkefe) piaca erőteljesen csökkent. A háztartási nagygépek piacán megnőtt a beépíthető készülékek súlya, mivel ez a piac csupán 6 százalékkal esett vissza, míg a szabadonálló piac 20 százalékos csökkenést szenvedett el. Eladott darabszám tekintetében viszont a nagygépek területén is 20 százalék feletti volt a visszaesés. A szárítógépek piaca volt az egyetlen 2009-ben, amelyik a megelőző évhez képest pozitív mutatókkal rendelkezik. Legnagyobb piaci súlya még mindig a mosó- és hűtőgépeknek van, amelyek e szektornak valamivel több mint felét teszik ki. Ez a két termék szinte mindegyik háztartásban megtalálható. Így itt egyértelműen a cserék következtében lehet piaci növekedés.
A tavalyi évben egyébként egyes termékcsoportok esetében a vevők inkább elhalasztották a vásárlást vagy a minőségi cserét, más termékeknél pedig a közelmúltbeli piaci felfutás még nem hozta el a cserék szükségességét.
Előtérben az energiatakarékos modellek
A piaci szereplők számára pozitív fordulatot jelenthet, ha a fogyasztók környezettudatosabbá válnak, és energiapazarló készülékek helyett takarékos gépeket szereznek be. A GfK Hungária Öko-Riportja segítségével összehasonlítható a különböző energiahatékonyságú termékek energiafogyasztása a várható élettartam alatt.
A magyar háztartási nagygépek piacán is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az energiatakarékosabb modellek a kiskereskedelemben. A hűtőszekrények, a hűtőládák és a mosógépek árucsoportjánál egyaránt nagymértékű fejlődés figyelhető meg az energiatakarékos modellek előtérbe kerülésével – olvasható a GfK elemzésében.
Az emberek biztonsága a tét – ezért terelnék át a kamionokat az autópályákra + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!