2009 augusztusában az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. és a Raiker Kft. összefogásával kezdődött az Üvegfutár névre névre keresztelt program. Az első fél év tapasztalatait ismertették csütörtökön az egyik résztvevő étteremben.
A Pastrami Étteremben rendezett bemutatón Viszkei György, a program koordinációját és népszerűsítését végző ÖKO-Pannon ügyvezető igazgatója elmondta, 2003 és 2008 között egyre nőtt a hulladék visszagyűjtésének aránya, azonban ez a lendület a válság miatt 2009-ben megtört. Az igazgató szerint az üveg újrahasznosítása lényegesen elmarad a többi anyagtól, pedig kétszer annyi keletkezik belőle évente, mint például műanyagból. Ez a mennyiség legnagyobbrészt a lakosságtól jut vissza, az ipari begyűjtés évek óta stagnál, nagyjából csak a selejtezést jelenti – tette hozzá.
2012-re a 2009-es 28 százalékos visszagyűjtési arányt 60 százalékra kellene növelni, így érnénk el az Európai Unió felé tett vállalásunkat – jelentette ki Viszkei. Felhívta a figyelmet arra, hogy az eddigi évi 4-5 százalékos növekedés mellett ez szinte lehetetlen vállalkozás. Ezért arra jutottak, hogy a visszagyűjtést ki kell terjeszteni a vendéglátóegységekre is. Ez elengedhetetlen a teljesítéshez – tette hozzá. Így kerültek kapcsolatba a Raiker nagykereskedéssel, akivel összefogva kísérleti jelleggel elindították tavaly az Üvegfutár programot. Mert minden gramm üvegre szükség van – fogalmazott Viszkei.
Zentál Zoltán, a Raiker kereskedelmi vezetője elmondta, augusztusban kezdték, ám október végéig csak nagyon kis sikereket értek el. Igaz ez az időszak tanulóidő is volt, ekkor kristályosodott ki, hogy hogyan működtethető a rendszer. Novembertől kezdett felpörögni, február végéig 222 egység csatlakozott, tőlük 90 tonna üveget gyűjtöttek be – emlékezett az eddig eltelt időre a kereskedelmi vezető.
Zentál ismertette az Üvegfutár technikai részleteit is. E szerint 220 literes edényeket bocsátanak ingyenesen partnereik rendelkezésére, és ingyen is ürítik őket. A vendéglősöknek ez egy fillérjükbe sem kerül, viszont jelentős megtakarítással jár, mert nem nekik kell pénzért elszállíttatni. Igény esetén 24 órán belül cserélik a gyűjtőedényt. Minden vissza nem váltható üveget gyűjtenek, majd a telephelyükre szállítják, ahol konténerbe kerül. Onnan viszi el az átvevő. Egy autóval végzik a gyűjtést, de van lehetőségük a kapacitás bővítésére.
Erős Tibor, a Raiker értékesítési-fejlesztési vezetője az MNO kérdésére elmondta, az Üvegfutár program számukra üzlet is. Egyelőre veszteséges, de hosszú távú befektetésként tekintenek rá. Úgy számolnak, nyárra elérhetik a nullszaldót, vagyis legalább azt, hogy a begyűjtés költségeit fedezze az átvevő által fizetett ár. A fejlesztési vezető elmondta, kollégái minden rendelő figyelmét felhívják a lehetőségre. Jelenleg 4000 partnerük van, remélik ezzel a pénzben is mérhető plusz szolgáltatással megtarthatják és bővíthetik is a számukat. A főváros mellett Pest megyei, miskolci, balatonfüredi és honvédségi partnereik vannak, azonban a nagy távolságok miatt egyelőre csak Budapesten működtetik az Üvegfutárt. Később bővíteni is szeretnék a begyűjtendő anyagok körét, fémdobozokat és műanyagot is gyűjtenének.
Serényi Zsolt, a Pastrami konyhafőnöke elmondta, minden étterem számára nagy gondot jelent a szemét, ezért nem is érti, miért csak ennyien csatlakoztak a programhoz. Hiszen nem csak pénz takarítanak meg, hanem a környezetért is tehetnek a résztvevők. Ők már az Üvegfutár indulása előtt is szelektíven gyűjtöttek, aztán elszállították saját autóval a hulladékszigetekbe. Így számukra egyértelmű volt a csatlakozás. Náluk hetente öt kuka telik meg.
Brutális KO-k, visszatérők, vitathatatlanok és búcsúzók – ez volt a profi boksz 2025-ben















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!