Újabb tendert ír ki buszra a Volán

2010. 05. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még a héten kiírhatja újabb járműbeszerzési tenderét a Volánbusz Zrt. – értesült a Népszava. Lapunk kérdésére Mogyoróssy Tibor, az Alfa Busz tulajdonosa megerősítette, hogy a hónap közepén az ITDH és a nemzeti vagyonkezelő a Magyar Buszgyártók Szövetségéhez (Mabusz) fordult, és kérte, hogy szempontokkal segítsen egy rövidesen kiírandó tendert. Emlékezetes, hogy a Volánbusz egy kínai buszgyártó termékét hozta ki három tenderfordulót követően is, annak ellenére, hogy a Mabusz a Volvo-alvázon, de magyar munkavállalókkal és magyar beszállítókkal elkészített Alfa Busz termékét műszaki paramétereiben kedvezőbbnek, árában olcsóbbnak találta versenytársánál.
A Volánbusz Zrt. a tender legutóbbi lezárásakor ismét a kínai Xiamen King Long United Automotive Industry Co. buszát hirdette ki győztesnek a tavaly márciusban kiírt 60 + 40 autóbusz beszerzésére pályázaton. A kiíró azonban visszavonta a pályázatot, úgymond az alaptalan vádaskodással terhelt sajtókampány hatására. Az előzmények ismertek: az amerikai igazságügyi szervek márciusban közzétették, a Daimler többek közt magyar kormányilletékeseket is megkent, hogy az állami cégek Mercedes– Benz autóbuszokat vásároljanak. Kiderült, hogy a Volánbusz 32 járművet vett meg 2005-ben úgy, hogy mindössze hatnapos határidővel írta ki a közbeszerzési eljárást.
A most ismét megjelentetni kívánt pályázat összesen háromszor került a Közbeszerzési Döntőbizottság elé. Először még tavaly, a kétfordulós tender első szakaszának végén fordult a bizottsághoz az Alfa Busz, mivel az ajánlatkérő érvénytelennek minősítette a jelentkezését. A fellebbezés után a Volánbusz ismét érvénytelenné nyilvánította az Alfa pályázatát, mert szerinte nem volt megfelelő a megajánlott busz fordulóköre.
A pályáztatás elhúzódása azonban kínos helyzetbe hozta az Alfa Buszt. A múlt hét végén csődbe ment a március eleje óta csődvédelem alatt álló cég. A cégtulajdonos lapunknak elmondta, hogy a csőd nem jelenti a Volvótól vásárolt technológia elvesztését. Az Alfa Busz Volvo-alvázakra fejlesztett ki járműveket, ezeket a Volvo jóváhagyta, ezek a típusbizonyítványok az Alfa tulajdonát képezik, és ezeket nem veszítette el – fejtegette Mogyoróssy Tibor. Ezzel az egyik, laptársunkban megjelent hírt kívánta cáfolni, amely szerint lemondott volna a Volvo-alapú technológiáról.

Kartellvád Volán-beszállítók ellen. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) előzetes értesítés nélküli helyszíni szemlét tartott a Color Tours Idegenforgalmi és Szállítmányozó Kft., a Kontakt-Busz Közlekedési Tanácsadó és Szolgáltató Kft., valamint a T & J Busz Projekt Kft. székhelyén. A versenyhivatal rendelkezésére álló adatok alapján alaposan feltehető, hogy nevezett vállalkozások előzetesen tárgyaltak és megállapodtak a Volánbusz Zrt. által 2007–2009-ben, jellemzően a „Menetrendszerű, közforgalmú autóbuszvonalak alvállalkozásba adása” tárgyában kiírt eljárásokban követendő pályázói magatartásokról. A cégek megállapodtak a várható nyerteseire és ezzel együtt az árakra. A GVH azt is feltételezi, hogy ezt a magasabb szolgáltatási ár érdekében tették a megállapodásban részt vevő vállalkozások.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.