Nálunk nem volt buszmutyi?

Nem talált vesztegetésre utaló jeleket a Volánbusz által 2005-ben lebonyolított Mercedes-buszbeszerzéseknél a nemzeti vagyonkezelő vizsgálata. Az amerikai igazságügy-minisztérium ezzel szemben megállapította, hogy több mint 300 ezer eurónyi kenőpénzt fizettek magyar kormánytisztviselőknek, a Daimler pedig elismerte vétkét, és büntetést fizetett az amerikai hatóságoknak.

2010. 05. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kártérítést kérhetünk vonatkésés miatt. Közérdekű keresetet nyújtott be a Fogyasztói Jogérvényesítő Szervezet (FJSZ) a MÁV-Start Zrt. ellen, mivel a vasúttársaság korlátozta az utasok kártérítési lehetőségeit a vonatok késése, kimaradása esetén. A Fővárosi Ítélőtábla jogerős ítéletében megállapította, hogy a MÁV üzletszabályzatának számos pontja tisztességtelen, és ezért érvénytelen. A MÁV időközben megváltoztatta üzletszabályzatát, de a fogyasztók számára nyitva áll a lehetőség, hogy 2007. szeptember 7. és 2009. november 14. közötti időszakban megtagadott kártérítési igényüket utólag érvényesítsék. A Fővárosi Ítélőtábla ítéletében megállapította azt is, hogy a Malév üzletszabályzatának több pontja tisztességtelen, ezért érvénytelen. Például az, hogy az oda-vissza útra megvett repülőjegyeknél a visszaútra szóló jegy csak akkor használható fel, ha az odaútra váltott jegyet is igénybe veszi az utas. A fogyasztók ez esetben is érvényesítik igényüket a 2008 júniusa utáni esetekben.


A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) vizsgálata nem talált olyan körülményt a Volánbusz 2005-ös buszbeszerzésénél, hogy a Daimler kormánytisztviselőket vesztegetett volna meg – válaszolta lapunk kérdésére a vagyonkezelő kommunikációs osztálya. A vizsgálatot az MNV az amerikai igazságügy-minisztérium közleménye után indította el, amelyben megállapították, hogy a Daimler Magyarországon kormánytisztviselőket vesztegetett meg. Az ellenőrzés nem tárt fel olyan bizonyítékot, amely a felek jogszabálysértő összefonódását vagy valamilyen vesztegetés gyanúját felvető körülményt alapozna meg – állította a vagyonkezelő. Az MNV annak ellenére nem talált korrupcióra utaló jeleket, hogy áprilisban Washingtonban jóváhagyták a peren kívüli egyezséget a Daimlerrel. A német cég elismerte a vétkességét, és 185 millió dollárt fizetett az amerikai igazságügy-minisztériumnak és a tőzsdefelügyeletnek. Az MNV csupán azt állapította meg, hogy az eljárás folyamán előfordultak eljárásrendi hiányosságok, ezért a vagyonkezelő a szabálytalanságok kiküszöbölésére szólította fel a társaság menedzsmentjét.
Az amerikai igazságügy-minisztérium keresetében az szerepel, hogy több mint 300 ezer eurót is kifizethettek kenőpénzként magyar kormánytisztviselőknek a Volánbusz egyik buszvásárlási ügylete kapcsán. A Mercedes– Benz autóbuszokat forgalmazó EvoBus Hungária Kft. 2005. május 23-án 32 buszt adott el a Volánbusznak. A közlekedési cég hirdetmény közzététele nélküli közbeszerzési eljárással bonyolította le az üzletet, amelynek fő követelménye az volt, hogy a beszerzésnek kivételesen kedvező feltételei legyenek. Ám a Volánbusz nem tudta bizonyítani, hogy a beszerzett buszok árai valóban kivételesen kedvezőek voltak – állapította meg MNV. Emellett kiderült, hogy a Volánbusz a szerződés alapján 18,5 millió forint kötbért érvényesíthetett volna, de erre – valamiért – nem került sor.
Mind a Volánbusz, mind az MNV vezetése alkalmatlan a feladatára – mondta lapunk kérdésére Dorner Lajos. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület alelnöke szerint a Volánbusznál az utóbbi években végbement vagyonfelélés, a botrányos buszbeszerzések ezt bizonyítják. Elgondolkodtató, vélte Dorner, hogy az MNV Zrt. nem bocsátja el fegyelmivel a vezérigazgatót, csupán megkéri, hogy a jövőben tartózkodjon az ilyesmitől. Ezzel saját magáról állít ki bizonyítványt a vagyonkezelő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.