Czomba: Sem szükség, sem lehetőség újabb megszorításokra

A Vértesi Erőműről, a Budapest Airport privatizációjáról, az üdülési csekkről és a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) folytatott tárgyalásokról volt szó szerdán napirend előtt a parlamentben.• A „médiaalkotmányról” vitáznak szerdán a parlamentben

MNO
2010. 07. 21. 9:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kepli Lajos (Jobbik) a Vértesi Erőmű kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy az hónapokon belül becsukhatja kapuit, ami több ezer dolgozó kenyér nélkül maradásához vezethet. Teljesen új technológiával – amire a forgatókönyvet kidolgozták – nyereségessé lehetne tenni az erőművet – mondta, hozzátéve: javaslataikat még szerdán leteszik a minisztérium és a villamos művek asztalára.

Fónagy János államtitkár válaszában azt mondta: az erőmű problémája sokéves folyamat. Fontosnak tartják, hogy a villamos művek szerepét is tisztázzák a kialakult helyzetben, ez külön vizsgálatot igényel – közölte. Elkötelezettek, hogy a jogsértések ne maradjanak jogi, illetve büntetőjogi következmények nélkül – szögezte le. Hozzátette: az érintett érdekképviseletekkel és önkormányzatokkal egyeztetve, a távhőellátás megfelelő biztosításával szeretnének megoldást találni. Nem az erőmű agóniájának hosszabbításában érdekeltek, hanem a problémák valós megoldásában – hangsúlyozta.

Mi lesz a devizahitelesekkel?


Az LMP-s Ertsey Katalin arról beszélt, hogy a magyar pénzügyi rendszer ingatag lábakon áll, több százezer embernek több bedőlt hitele van. A tervezett nemzeti eszközkezelő társaságról azt mondta, az a néhai IKV-ra emlékeztető monstrum lenne. Nem ez a leghatékonyabb módja a bajbajutottak megsegítésének. Fél- vagy átmeneti megoldás a kilakoltatási moratórium meghosszabbítása is, szerinte a valódi megoldás a devizaárfolyamnak való kitettség csökkentése.

Czomba Sándor államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy a forinthitelek kamata az elmúlt hónapokban csökkent, a devizahitelek felvételét korlátozó javaslat zárószavazás előtt áll. Az eszközkezelő alap kidolgozása folyamatban van, az egyeztetések zajlanak. Kiemelte: emellett áthidaló kölcsönnel segít az állam a bajbajutottakon. A magatartási kódexet eddig 270 pénzügyi szervezet írta alá, betartását folyamatosan ellenőrzik.

Hová tűnt a bevétel?


Riz Levente (Fidesz) a Budapest Airport eladását és az elmaradt fejlesztéseket tette szóvá. Arról, hogy hová tűnt az óriási bevétel, a mai napig nem lehet tudni, maga a privatizációs szerződés 2009-ig titkos volt. A vállalt fejlesztések döntő része nem valósult meg, s ennek semmilyen következménye nem volt eddig – mondta. Miért nem érvényesített kötbért az elmaradt fejlesztésekért az ÁPV Rt.? – tette fel a kérdést a politikus, és kérte, végezze el a kormány a privatizációs szerződés átfogó vizsgálatát.

Fónagy János kiemelte: a reptér privatizációja, körülményei és hatása a gazdaságra és a légi közlekedésre magában hordja az elmúlt nyolc év minden felelőtlenségét. A sok száz oldalas privatizációs szerződés áttekintése időt igényel, a felmerülő kérdések közül többre ezután lehet választ adni. Összetett problémáról van szó, megoldása a kormányra vár.

Mi szükség van 4 milliárdért utazási csatornára?


A KDNP politikusa, Móring József Attila arról beszélt, indokolt az üdülési csekk elfogadóhelyeinek bővítése. Ez létérdek a hazai vendéglátásban, mert a fizetőképes kereslet visszaesése az elmúlt három évben már így is 600 vendéglátóegység bezárásához vezetett. A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány és elnöke hónapok óta nem reagál a megkeresésekre, s számos kis- és középvállalkozó így nem jut lehetőséghez. Azt kérte, hogy legalább a kiemelt üdülőkörzetekben – így a Balatonnál – a színvonalas szolgáltatást nyújtóknál könnyebben fogadhassák el a csekket, s ezt az alapítvány ne akadályozza, hanem segítse.

Soltész Miklós államtitkár azt mondta: szeptember végéig kell javaslatot letenni a kormány asztalára, ami a felmerült problémákat megoldja. Kitért arra, hogy 2009-ben 48 milliárdos volt az üdülési csekk forgalma, hatása a belföldi turizmusra pozitív volt. 2010 januárjától az előző kormány a 25 százalékos adóztatásról döntött, ami egyértelmű visszaesést hozott. Megdöbbentőnek tartotta, hogy közösségi közlekedésre több mint 11,4 százalékot használtak fel az első öt hónapban, a családok sokszor erre fordítják pihenés helyett. Érthetetlennek nevezte, hogy eközben az alapítvány azóta lemondott elnöke egy olyan utazási csatornát kezdeményezzen 4 milliárdért, amire semmi szükség nincs.

Czomba: Nem kell újabb hitelrészletet lehívni


Tóbiás József többek között az IMF-fel folytatott tárgyalások megszakadásáról és arról beszélt, hogy a bankadó semmilyen segítséget nem nyújt a devizahitelesek problémáinak kezelésére. Czomba Sándor államtitkár azt mondta, hogy nem megszakadtak a tárgyalások, az egyik forduló zárult le. Az IMF elismerően szólt arról, hogy az eddig megtett intézkedéseknek köszönhetően Magyarország tartani tudja az idei és a jövőre tervezett hiánycélt. A kormány újabb hitelrészletet nem kíván lehívni – szögezte le, hozzátéve: a kabinetnek az az álláspontja, hogy a családokat és a vállalkozásokat még nehezebb helyzetbe hozó megszorításokra sem lehetőség, sem szükség nincs. Azt ugyanakkor elvárják a pénzügyi szektortól, járuljon hozzá a gazdaság talpra állításához.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.