A diótörő hatvan éve + Kép

Immár hat évtizede láthatja a közönség a Magyar Állami Operaház téli időszakának vitathatatlanul legkeresettebb és legsikeresebb előadását, A diótörőt. A mesebalettet a jubileum alkalmából megújult díszletekkel állítja színpadra a dalszínház.

MNO
2010. 12. 08. 11:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kedves és lovagias fabábu töretlen sikerszériája hatvan évvel ezelőtt, 1950. február 16-án kezdődött. Hat évtizede Vaszilij Vajnonen szövegkönyvével, s koreográfus felesége, Klavgyija Annasevszkaja betanításában mutatták be a darabot a Magyar Állami Operaházban. A balett előtte sem volt ismeretlen a magyar közönség előtt, hiszen 1927-ben, Brada Ede koreográfiájával és Marius Petipának, a pétervári Marinszkij Színház vezető balettmesterének koncepciójával színpadra állították a kedves történetet, ám a háború végéig mindössze húsz alkalommal vették elő a balettet.

Az idei, jubileumi A diótörő sorozat az évforduló alkalmából Oláh Gusztáv hatvan évvel ezelőtt készült, felújított díszleteiben várja a közönséget. Oláh hagyományos, festett vásznait az Operaház műtermében festették újra festőművészek. A munkát némileg nehezítette, hogy a díszlethez nem tartoztak tervrajzok; mindössze fotók és Oláh Gusztáv eredeti, ám csupán A4-es méretű látványtervei álltak rendelkezésre, a festőművészek ezek alapján tervezték meg az arányokat. A hatvanéves balett díszleteinek újragyártása az értékőrzést szolgálja.


(

Fotó: MNO
)

A karácsony este játszódó darab még a cári Oroszországban született meg. Ivan Vszelovszkij, a cári színházak főigazgatója nyújtotta át ifj. Dumas A diótörő és egérkirály című történetét Marius Petipának, aki a Csipkerózsika hatalmas sikere után ismét Csajkovszkijt választotta zeneszerző munkatársnak. A koreográfus részletező aprólékossággal írta meg a két felvonásra tervezett mesebalett szövegkönyvét, amely alaposan eltér az eredeti mesétől – jószerével csak a német patrícius miliő és a diótörő–egérkirály párviadal maradt meg E. T. A. Hoffmann történetéből. Az álom-varázslat látomásai beleolvadtak egy drazsébolt-cukrászműhely árukészletébe. Marius Petipát betegsége megakadályozta a balett színpadra állításában, így végül első asszisztense, Lev Ivanov vitte színre a kétfelvonásos balettet.

A jelenleg látható verzióban Vajnonen a saját olvasatában Gorszkijhoz, Hoffmannhoz, de elsősorban Csajkovszkij muzsikájához igazodik. Három felvonásban, tíz képre tagolta a balettet, librettójában Klárából Marika, illetve Mária hercegnő lett, a gyermekek száma is egy fővel gyarapodott: Marika, Lujzi és Feri alkotják a gyermektriászt.

Előadások:
2010. december 9., 10., 12., 15., 16., 18., 19., 23., 25., 26., 29., 30.
2011. január 14., 15., 19., 22.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.