Hamarosan nyit a gyógyvizes csónakázótó a Városligetben + Képriport

Várhatóan két hét múlva, május 20-án nyit a városligeti csónakázótó, októberben pedig a műjégpálya. A másfél éve megkezdett, mintegy 4,7 milliárd forintos rekonstrukció során a „korcsolyacsarnok” műemlék épület visszanyeri eredeti arculatát, az ígéretek szerint a szolgáltatások világszínvonalúak lesznek.

MNO
2011. 05. 06. 14:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pénteki sajtóbejáráson Bartha László, a cég igazgatója, a projekt menedzsere elmondta, a teljes beruházás mintegy 4,7 milliárd forintba kerül, ennek kétharmadát európai uniós, harmadát pedig fővárosi forrásból teremtették elő. A több mint százéves Városligeti Műjégpálya épülete előtti mintegy 16 ezer négyzetméteres területet ősztől tavaszig a jégsportok kedvelői, míg tavasztól őszig a csónakázók vehetik birtokba. Utóbbiak kétszer akkora területen csónakázhatnak, mert a jó időre a betonmedence másik, a kishídon túli, az állatkert felőli oldalát is feltöltik vízzel.

Az intézmény 25 új, egyedi kialakítású, formatervezett négyszemélyes műanyag csónakot is vásárolt, az első látogatók már két hét múlva ezekkel keringhetnek a mintegy 86 centiméteres víz felületén. A csónakázótavat a közeli Széchenyi fürdő elhasznált gyógyvizével, valamint a fürdő nem használt hideg vizes kútjaiból töltik fel; a kétszer 16 ezer négyzetméteres ikertó feltöltése várhatóan öt napig tart. (A 3-5 centi vastag jégfelület készítéséhez azonban csapvizet használnak.)

A „gyógyvizes” csónakázótó érdekessége lesz, hogy a vízben a Szépművészeti Múzeummal közösen víziszobor-kiállítást rendeztek; így evezni az alkotások között lehet május 22. és szeptember 4. között. Az egyik különleges „alkotást” már most is nagy érdeklődés övezi: a Vajdahunyad várának egyik tornyát ugyanis több kábellel rögzítették a műjégpálya irányába, azt a látszatot keltve, mintha ezzel a torony dőlését próbálnák ellensúlyozni.

A műjégpálya épületét az eredeti állapotában állítják helyre, ez azt is jelenti, hogy a második világháború idején felrobbantott jobb szárnyát teljes egészében újjá kellett építeni. Nehezítette az építkezést, hogy ezen a területen 22, második világháborús bombát találtak. Ebben az újjáépített szárnyban kap majd helyet egy új idegenforgalmi központ is, ahová a turisták közvetlenül az utcáról – tehát a műjégpálya meglátogatása nélkül is – bejuthatnak. A felújítás során az idegenforgalmi központot, illetve az annak helyet adó egész épületet, köztük a két büfét akadálymentessé alakíttatják.

Az ígéretek szerint a nyári, „csónakázós” időszakban megnyitják a műemlék épület és a tó közötti parti sétányt a Vajdahunyad vára előtt felállítandó víziszínpad felé, télen azonban a korcsolyázószezon idejére zárva tartják. Bartha László elmondta azt is, hogy a műjégpálya alatt 198 kilométernyi hűtőcsővezetéket fektettek le. Jelezte: nehézséget jelentett, hogy a korábbi felújításoknál nem szedték fel a betonrétegeket, hanem újabb rétegeket és vezetékeket építettek. Így három-, esetenként ötrétegnyi betont kellett kitakarítaniuk, mielőtt elkezdhették volna a munkálatokat.

A városligeti intézmény Európa – Bécs után – második legrégebbi pályája, 1926 óta lehet itt műjégen korcsolyázni. Bartha László szerint a műjég Európában biztosan, de talán a világon is a legnagyobb összefüggő mesterséges jégfelület, amelyen számos jégsport-világbajnokságot tudnak majd rendezni. Példaként említette, hogy 2012. január első hetében itt rendezik majd meg az európai gyorskorcsolya-bajnokságot. Elmondta, várakozásaik szerint „telt ház” esetén egy-egy téli hétvégén akár tízezer ember is megfordulhat majd a műjégpályán.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.