Stratégiai manőverek

2000. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután az orosz alsóház a napokban jóváhagyását adta – mintegy hétévnyi huzavonát – követően a stratégiai fegyverek átfogó csökkentését előíró START-II szerződésre, a nagyhatalmak újabb lépést tettek a nemzetközi bizalomépítés érdekében. Az egyszerű emberek szintjén mindez – logikusan – úgy csapódhat le, hogy csökkennek a kockázatok, már ami a nukleáris konfliktusokat illeti. Mindez természetesen részét képezi annak a hatásnak, amellyel az aláíró politikusok is kalkulálnak, bár ha valakik, ők igazán tudhatják a nem nyilvános jelentésekből, hogy katonai értelemben a lépéssel gyakorlatilag semmi sem változott. A START-ban is szabályozott hordozóeszközök által célba juttatott nukleáris robbanófejek száma ugyanis a ratifikációt követő végrehajtás után is bőven elég lesz nemcsak az érintett felek, hanem a földgolyó más civilizációs centrumainak potenciális elpusztítására.A nukleáris csapásmérő eszközök számának felfutását követően minden hatalom kénytelen volt szembesülni azzal a ténnyel, hogy az alkalmazás során nem lehet előnyökre szert tenni, következésképp ezek a fegyverek inkább diplomáciai manőverezésre használhatók, mintsem katonaira. Alighanem ez a felismerés mentette meg a világot az elmúlt évtizedekben a pusztulástól, hiszen immár nem lehetett – az addig megszokott recept szerint – úgymond „mindent bele” módon háborút vívnia a nagyhatalmaknak. Azzal, hogy a deklarált szembenállás véget ért, az eszközök gyakorlati „haszna” még tovább csökkent, s manapság lényegében emlékeztetőül szolgálnak arra nézve, hogy kik rendelkeznek nagyhatalmi státusszal, vagy ha jobban tetszik, kik azok, akiket ezért nem lehet kihagyni a globális kérdésekből – egyéb területeken felmutatott teljesítményüktől majdhogynem függetlenül.Oroszország mint nagyhatalom túlélési stratégiája növekvő mértékben ezen az alapon nyugodott 1991 óta, amely mintegy kiegészült a masszív katonai kutatás-fejlesztési programok minden áron fenntartásával. A fegyverek abszolút értelemben vett nagy száma miatt (van miből csökkenteni) a START-II végrehajtása nem változtat ezen a stratégián, mindazonáltal forrásokat szabadít fel egyéb, a mindennapokban nélkülözhetetlen feladatok számára. A rendkívül drágán fenntartható, több robbanófejes interkontinentális rakéták jelentős részének leszerelése nyomán átcsoportosíthatóvá váló összegek sorsáról persze naivság lenne feltételezni, hogy a nemzetgazdaságba áramlanának. Gyaníthatóan a komoly finanszírozási hiányossággal küzdő hagyományos erők fenntartása fog javulni a lépésnek köszönhetően, talán rendszerbe állhatnak olyan modern eszközök, amelyek lassan évtizede prototípusfázisban rekedtek meg.Tagadhatatlan persze, hogy a START-II ratifikálása a diplomácia nyelvén gesztusként is értelmezendő. Hogy Moszkva ezután miként viszonyul a rakétaelhárító szerződést szabályozó 1972-es ABM-szerződés amerikai részről történő „pedzegetéséhez”, egyelőre bizonytalan. Washington határozottnak tűnik terve kivitelezésében, amely éppenséggel a korlátozott rakétatámadások elhárítását célozza. Ez pedig éppen azt jelzi, hogy a fenti gesztus az ABM-tervek terén nem váltható aprópénzre Moszkva részéről, így számára nem maradhat más választás, mint saját lézerprogramjáról lefújni a port. Talán telik erre is a rakétacsökkentésből felszabaduló összegekből...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.