Négysávos lesz a 47-es út egy szakasza

Halász Miklós
2001. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

November közepén megkezdődött a dél-alföldi régió lakóinak örömére a 47-es út Szeged és Hódmezővásárhely közötti szakaszán a négysávos sztráda építésének előkészítése, a régészeti feltárások már befejeződtek. A jövőben a jelenlegi két sáv mellé még kettőt építenek. A beruházás teljes költségét az állam fedezi, ami nyolc-tízmilliárd forintot tesz ki. A kivitelező a százszázalékos hazai tulajdonban lévő, vásárhelyi székhelyű Hódút, illetve a Kelet-magyarországi Vízügyi Építő Kft. A gyorsforgalmi út három szakaszban készül, jövő nyárig befejezik a Hódmezővásárhely–Kishomok közötti három kilométeres részt, azután az algyői hídtól Kopáncsig aszfaltoznak, majd a harmadik ütemben látnak hozzá a középső szakasz építéséhez, amelyet optimális esetben 2003-ban már használhatnak is a közlekedők. Összesen tíz kilométeren építenek új sztrádát, mert Szeged és Algyő között már a kilencvenes évek elején négysávosra szélesítették az utat.
Álmok és tervek már évtizedekkel ezelőtt is léteztek a 47-es forgalmának megkönnyítésére.
A pletykák szerint a nyolcvanas években az olajlobbi akadályozta meg, hogy a Vásárhely és Algyő közötti útszakaszt elkezdjék építeni, ugyanis csak ennek a csoportnak volt érdeke, hogy az algyői gázmező infrastruktúráját kiépítsék, majd így történt meg a Szeged–Algyő közötti út szélesítése. A sors különös fintora – hangoztatják a vásárhelyi önkormányzati vezetők –, hogy néhány évvel ezelőtt még születtek olyan szakmai vélemények is, amelyek szerint azért „nem indokolt a »sztrádásítás«, mert nincs olyan nagy forgalom”. Felmérések szerint a Hódmezővásárhely–Szeged közötti szakasz az ország harmadik legzsúfoltabb útja, veszélyessége pedig minden képzeletet felülmúl, a köznyelv egyszerűen csak „halálútnak” nevezi. Ezért sem lehet csodálkozni azon, hogy tavaly a miniszterelnök bejelentette: a kormány állami pénzből megépíti a sztrádát.
A hódmezővásárhelyi önkormányzat műszaki irodájának vezetője, Mucsi László szerint a sztráda nyomvonalát úgy jelölték ki, hogy az tehermentesítse a belvárost, hiszen a 47-es átszeli a települést. A majdani négy sáv elhalad Vásárhely szélén és rákanyarodik a várost elkerülő, később épülő út csomópontjára, ahol vasúti aluljárót is kialakítanak. A terv nem csak ezért új. A nyolcvanas években született elgondolásokat – hogy körforgalmi csomópontokat létesítsenek a sztrádán – egészen más programmal váltották ki. A kétszer két sávot zöld növényzet választja el egymástól, a csomópontoknál lehetővé teszik a balra kanyarodást, különböző technikai megoldásokkal. Erre azért van szükség, hogy az út mellett lévő sok tanya, kiskert tulajdonosa is használni tudja a gyorsforgalmi utat. Ám még egy új sávot is biztosítanak azáltal, hogy a sztráda mellett kialakítanak egy keskeny szervizutat. Ez nem fut végig párhuzamosan a 47-essel, csak ott, ahol sok a tanya és a kiskert. Alkalmas arra, hogy traktorok és kis mezőgazdasági munkagépek, lovas kocsik közlekedjenek rajta. Nem feledkeznek el a kerékpárosokról sem, nekik is épül külön út, amelynek Vásárhelytől Kopáncsig tartó szakasza már elkészült.
A közbeszerzési pályázatot a Hódtava Konzorcium – amely erre a feladatra állt össze a Hódútból és a Kelet-magyarországi Vízügyi Kft.-ből – nyerte meg, ami több száz helybelinek biztosít évekre megélhetést. Információink szerint a versenytárgyaláson mindazok az útépítő cégek indultak, amelyeket jegyeznek a szakmában. Mucsi László szerint a vásárhelyiek azzal nyertek, hogy a legolcsóbb ajánlatot adták. Tehették ezt, mert helyben vannak, nem kell messziről szállítaniuk a gépeket és az embereket.
A Hódút nagy gyakorlattal rendelkezik, termelési értéke eléri az évi négy-ötmilliárd forintot, referenciamunkái közé tartozik a szentesi elkerülő útszakasz, a kiszombori és a battonyai határátkelő kivitelezése. A sztrádaépítést eddig sok vita kísérte a kisajátítások miatt. Hódmezővásárhely és Kishomok között a munkákat azért tudták időben elkezdeni, mert a kiskert- és tanyatulajdonosok megegyeztek a beruházóval. Egyes helyeken azonban a gazdák úgy felverték az árakat, hogy azok elérték a piaci érték tízszeresét is. Ebből a szempontból nem fenyegetheti veszély a kivitelezés határidejének betartását, ami azért is fontos, mert a becslések szerint Szegedről Vásárhelyre, illetve Vásárhelyről Szegedre négy-ötezren járnak át dolgozni. Csúcsidőben az ingázók több mint egy órát is utazhatnak. A majdani sztrádán az utazási idő ennek a felére csökken. A négy sáv gazdaságilag is közelebb hozza Hódmezővásárhelyet Szegedhez, illetve a fővároshoz, hiszen a kereskedelem főleg közúton zajlik. Vásárhelyen abban is bíznak, hogy az új út több befektetőt vonz városukba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.