A Bajcsy-Zsilinszky út

Gazsó Rita
2002. 02. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egykori Váci körút a csaknem három kilométeres Kiskörútnak a Deák tértől a Nyugati térig tartó szakasza 1945 áprilisa óta viseli a második világháborúban kivégzett politikus, Bajcsy-Zsilinszky Endre nevét.
A XV. században épült, Pest városát védő egykori városfal mentén, az Erzsébet körúttól a Vác és a felvidéki városok felé vezetett hajdan a pesti Országút. A városfalon belül, a mai Bajcsy-Zsilinszky úttól balra fejlődött ki Pest északi része. A ma is használt Lipótváros nevet 1790-ben, II. Lipót császár trónra lépésekor kapta. Első rendezési terve 1789-ben készült, ám végül a Hild János által néhány év múlva megálmodott elképzelés valósult meg, amelynek kivitelezésében oroszlánrészt vállalt az 1808-ban megszületett Városszépítő Bizottság. Ekkoriban alakult ki mai, négyzetes utcahálózata is. A XVIII. századig Pestnek nem is volt külvárosa, és betelepítésének terve is csak 1699-ben merült fel először. Az Országúton kívüli terület ekkoriban még csupán futóhomokos, sáros, poros rész volt, olcsó telekárakkal, és ez vonzotta a lakosságot. A betelepedők jövedelmező kertészkedést és állattenyésztést folytattak. A Pest északi részén ekkoriban kialakult települést nevezték Felső-városnak, déli felét pedig Alsó-városnak. A Felső Külváros a Terézváros nevet 1777-ben, a Pest-Budán járt császári és királyi pár látogatásának emlékére kapta. A későbbiekben ideköltöző iparoslakosság azonban lassan megváltoztatta a település addigi agrárjellegét, és hamarosan összefüggő, zárt sorban történő építkezések kezdődtek meg az egykori Országút mentén. Az első valódi bérház a Király utca és az Országút sarkán készült el, és innentől fogva rohamos gyorsasággal népesítették be az új épületek a XVIII. században még szinte lakatlan területet. A fejlődésnek indult városrész lakossága az 1800-as évekre főleg kereskedőkből állt, akik szűk udvarú, magas házakat emeltek a keskeny utcácskákban, amelyek a mai napig láthatók. Az Országút neve időközben Váci országútra, majd 1803-tól röviden Váci útra változott.

A Fővárosi Közmunkatanács rendelete után 1874-től Váci körútra keresztelt területen lassan felépült a Hild József és Ybl Miklós tervei alapján készült neoreneszánsz, impozáns méretű bazilika, amelyet 1905-ben szenteltek fel. A kép jobb oldalán induló Sugárút (ma Andrássy út) a XIX. századi tervszerű várostervezés legpompásabb remeke. A baloldali, háromemeletes, romantikus saroképületet, amelynek egyik oldala a Szent István térre néz, Kasselik Ferenc építtette 1865 körül. Később a Budapesti Fogművészek Egylete, majd a Magyar Malom Közlöny szerkesztősége került ide. A nem látható, József Attila utca felőli sarkán egy hatalmas üveg irodaház épült az 1990-es évek elején, amely teljesen elüt a környezetétől. A körút elnevezését 1914-től Vilmos császár útra, rövid időre újfent Váci körútra, majd ismét Vilmos körútra változtatták. Mai nevét a második világháború után Bajcsy-Zsilinszky Endréről kapta, akit németellenes politikája miatt végeztek ki Sopronkőhidán. Az út ma az egyik legforgalmasabb közlekedési csomópont, a szomszédos Deák tér a hivatalos belváros központja. A Bajcsy-Zsilinszky és az Andrássy út sarkán van a millenniumi földalatti, az Arany János utcai kereszteződésnél pedig a metró hármas vonalának megállója, az út végénél pedig, a Nagykörút kereszteződésében a Nyugati pályaudvar.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.