Tinnye, az ezerkétszázas lélekszámú Pest megyei kisközség a Zsámbéki- és a Pilisi-medence határán fekszik, nem messze a fővárostól. Úgy is mondják, hogy a „csillagfalu”, ugyanis Piliscsaba, Pilisjászfalu, Úny, Perbál felől négy út találkozásánál található – mondta el lapunknak Steiner Iván, a tinnyei Kossuth Polgárőrség vezetője. Megtudtuk, a helyi civilek figyelemfelhívó jelleggel mind a négy ponton el szeretnék terelni a 7,5 tonnánál nagyobb teherjárműveket az utakról. Az egyhetes, naponta többszöri forgalomzárlatot és -lassítást, további egy-egy héten keresztül Piliscsaba, Perbál, Tök és Zsámbék helyi társadalmi szervezeteinek hasonló megmozdulásai követnék. E települések lakossága azért elkeseredett, mert az utóbbi néhány évben hajnaltól késő estig mérhetetlenül nagy teher- és személygépkocsi-forgalom zúdul erre az útvonalra, melyet „kis M0-s”-nak neveztek el. A valódi M0-s Budaörs–Biatorbágy határáig készült el. Északkeletről az M0-sra vagy az M1-esre Tinnyén és Zsámbékon keresztül találtak utat nemcsak a Szlovákia felől érkező kamionok, hanem az esztergomi Suzuki autószállító-trélerek konvojai is. Az igen nagy mértékben elhasználódott aszfaltút – eredetileg szekérút – Tinnye kanyargós belterületén a legszűkebb, szélétől 60 centiméterre néhol már a házfal van. A családi házak repedeznek az átmenő teherforgalommal járó igénybevételtől, sőt meg is süllyednek, hiszen a lehetséges mértékű útszélesítéshez felszámolták az esőárkokat. Így a falu közepe felé tartó csapadék alámossa az épületeket. A polgárőrség vezetője beszámolt arról is, hogy a járművek korántsem tartják be a 30 km/órás sebességkorlátozást. A helyi akció, amelyhez megnyerték az illetékes rendőrkapitányság támogatását, nem a munkába igyekvők ellen irányul, hanem arra, hogy kitiltsák végre a környékről a teherforgalmat. Ezt kétéves levelezés után sem sikerült a Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht.-nál elérni.
Duma Viktor, a Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht. (Pemák) műszaki igazgatóhelyettese nem ért egyet a lakossági engedetlenségi akcióval és annak rendőrségi engedélyezésével. Már csak azért sem, mert – a Pemák álláspontja szerint – a helyi civilek nem járták végig a „hatósági lépcsőket”. Sérelmeik jogorvoslatát a tinnyeiek nem keresték a Pest Megyei Közlekedési Felügyeletnél sem, és a most előkészítés alatt álló forgalomkorlátozó megmozdulásuk szándékát pedig nem jelezték a közútkezelőnek. Mint elmondták, csak a rendőrségtől értesültek erről a szándékról.
A műszaki igazgatóhelyettes úgy véli, az alapprobléma tekintetében mindent megtettek és megtesznek, ami hatáskö-rükhöz tartozik. Táblákkal jelezve bevezették a településen a 30 kilométer/óra sebességkorlátozást – betartatásuk a rendőrség feladata volna. Az útburkolatot még az idén felújítják. Erre csak azért nem került eddig sor, mert közbejött az önkormányzat közműépítése (csatornafektetés).
Ami az ügy hosszabb távú kezelését illeti, öt hónapja tart az úgynevezett Zsámbéki-medence feltáró útjának nyomvonal-egyeztetése. A Pemák, mint e tervezett létesítmény beruházója jelenleg éppen Tinnye válaszát várja abban a kérdésben, hogy a községet északról (Pilisjászfalu felől) vagy délről (Piliscsaba irányából) kerülje-e meg az a közút, amely a térség településeinek elkerülésére szolgálna.
Duma Viktor szerint a környék teljes közlekedése megbénulna, ha a lakossági forgalomzárlat-akció megvalósulna. – Nem lehet néhány hét alatt megoldani ezeknek a községeknek a gondját, hiszen ha ezekről az útszakaszokról kitiltanák a nagyobb teherforgalmat, akkor azok a települések kezdenének ugyanilyen akcióba, amelyek „megöröklik” tőlük a más útvonalakat találó járműveket – tette hozzá.
Rejtélyes haláleset történt a XI. kerületben
