Lélegeztetőszakaszok a kényszerű lassúság ellen

Tavaly elkészült az M7-es autópálya jobb sávjának felújítása Érd és Aliga között a 17-estől a 90-es kilométerszelvényig. Ugyanezen pályatest Zamárdiig tartó szakaszát is átadták az idén április végén. Haraszti Levente – a Vegyépszer Rt. M7 autópálya-projektiroda vezető főmérnöke lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a november 30-i határidőre a pálya teljes rekonstrukciójával végeznek.

2002. 06. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Aliga és Zamárdi között korábban autóútként működő szakasz a hiányzó jobb pálya elkészítésével vált autópályává – emlékeztet Haraszti Levente. Az M7-es autópályán összesen 98 alul- és felüljárót újítottak fel, illetve építettek meg. (A szaknyelvben a felüljáró azt a hidat jelenti, amelyen az autópálya úgy halad át, hogy az áthidalt akadály (keresztező út vagy patak) alatta található. Aluljárónak pedig – a köznyelvben megszokottól eltérően – a pálya fölötti hidakat nevezik.)
Az Aliga és Zamárdi közötti szakaszon nyolc új hidat kellett építeniük, és jelenleg készül a Foki-hegyi úti aluljáró a 106-os szelvénynél, Siófok térségében. Itt a jobb pálya fölötti hídrész már olyan előkészítettségi fázisban van, hogy annak további építése nem zavarja majd a forgalmat. A bal pályával kiegészített teljes szakasz felújítása november végére fejeződik be.
Haraszti Levente tájékoztatása szerint az idén márciusban elkezdték az M7-es bal pálya felújítását is, ezért a forgalmat átterelték a már felújított jobb pályára, ahol kétszer két szűkített sávon, egymással szemben haladhatnak a járművek. A tavaly már jól vizsgázott forgalomterelési rendet alkalmazzák, azaz kilenc kilométert meg nem haladó hosszúságú szakaszokon dolgoznak, úgy, hogy ezek között mindig hasonló hoszszúságú, úgynevezett lélegeztető- szakaszt hagynak, ahol a forgalom visszatér az eredeti pályára, így lehetőség van a nyugodt előzésre. Az autósok egyébként megszokták a tavaly kialakított forgalmi rendet. A felújítás kezdete óta a balesetek száma nem növekedett.
Az építésben részt vevők – a rendőrséggel és az üzemeltetővel – hetente forgalomelterelési értekezleteket tartanak, amelyeken minden esetleges problémát megtárgyalnak. A forgalom melletti munkavégzés miatt rendkívül fontos az ütemterv betartása, ezért sokszor a hét végi munkára is szükség van.
A bal pályaszakaszon az első ütemű felújítási munkákat már részben elvégezték. A 19–29-es kilométerszelvények közötti felújított szakaszt várhatóan a terelési ütemtervben rögzített június 30-i határidő előtt visszaadják a forgalomnak.
A felújítás technológiájára vonatkozóan a szakember elmondta: a felületen található vékony aszfaltot marással eltávolítják, így felszínre kerül a korábbi táblás betonburkolat, amelynek a süllyedései miatt az M7-es – utazáskényelmi szempontból – legendásan rossz pálya volt. A szükséges oldalesést részben profilmarással, részben pedig kiegyenlítő aszfaltréteg húzásával alakítják ki. A táblás betonburkolatot aszfaltozás előtt, helyben, egy speciális munkagéppel összerepesztik. A kiegyenlítő rétegre két, teljes szélességben kiépített aszfaltréteg kerül. Így elérhető, hogy az épített burkolat utazáskényelmi szempontból minden elvárásnak és előírásnak megfeleljen. A felújításban részt vevő cégek független minőségvizsgáló laboratóriumokkal végeztetik az ellenőrzést. A minősítő méréseket, a kivitelezők munkáját a mérnök és a megbízó felkérésére még három független kontroll-labor is ellenőrzi. A felújítás során elvégzett vizsgálatok eredményeit számítógépes rendszerrel kezelik, amely minden mérési eredményt nyilvántart, és biztosítja ezen adatok azonnali elérhetőségét a mérnök számára. A többlépcsős zárt ellenőrzési rendszer eredményeként az elkészült munka mind az előírásnak, mind az elvárásnak megfelel. A nyár közepéig elkészülnek a jelenleg lezárt szakaszok, ezután kezdhető meg a többi közbezárt szakasz felújítása. A végső határidő november 30.
Az útépítési munkálatokkal párhuzamosan az M7-es autópálya vízelvezető rendszerét is felújítják. A meglévő csatornahálózat kamerás vizsgálata során derült ki, hogy a meglévő hálózat több mint 90 százalékát fel kell újítani – béleléses technológiával. A munkák részeként a lakott területek környékén zajvédő falak is épülnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.