Az Aliga és Zamárdi között korábban autóútként működő szakasz a hiányzó jobb pálya elkészítésével vált autópályává – emlékeztet Haraszti Levente. Az M7-es autópályán összesen 98 alul- és felüljárót újítottak fel, illetve építettek meg. (A szaknyelvben a felüljáró azt a hidat jelenti, amelyen az autópálya úgy halad át, hogy az áthidalt akadály (keresztező út vagy patak) alatta található. Aluljárónak pedig – a köznyelvben megszokottól eltérően – a pálya fölötti hidakat nevezik.)
Az Aliga és Zamárdi közötti szakaszon nyolc új hidat kellett építeniük, és jelenleg készül a Foki-hegyi úti aluljáró a 106-os szelvénynél, Siófok térségében. Itt a jobb pálya fölötti hídrész már olyan előkészítettségi fázisban van, hogy annak további építése nem zavarja majd a forgalmat. A bal pályával kiegészített teljes szakasz felújítása november végére fejeződik be.
Haraszti Levente tájékoztatása szerint az idén márciusban elkezdték az M7-es bal pálya felújítását is, ezért a forgalmat átterelték a már felújított jobb pályára, ahol kétszer két szűkített sávon, egymással szemben haladhatnak a járművek. A tavaly már jól vizsgázott forgalomterelési rendet alkalmazzák, azaz kilenc kilométert meg nem haladó hosszúságú szakaszokon dolgoznak, úgy, hogy ezek között mindig hasonló hoszszúságú, úgynevezett lélegeztető- szakaszt hagynak, ahol a forgalom visszatér az eredeti pályára, így lehetőség van a nyugodt előzésre. Az autósok egyébként megszokták a tavaly kialakított forgalmi rendet. A felújítás kezdete óta a balesetek száma nem növekedett.
Az építésben részt vevők – a rendőrséggel és az üzemeltetővel – hetente forgalomelterelési értekezleteket tartanak, amelyeken minden esetleges problémát megtárgyalnak. A forgalom melletti munkavégzés miatt rendkívül fontos az ütemterv betartása, ezért sokszor a hét végi munkára is szükség van.
A bal pályaszakaszon az első ütemű felújítási munkákat már részben elvégezték. A 19–29-es kilométerszelvények közötti felújított szakaszt várhatóan a terelési ütemtervben rögzített június 30-i határidő előtt visszaadják a forgalomnak.
A felújítás technológiájára vonatkozóan a szakember elmondta: a felületen található vékony aszfaltot marással eltávolítják, így felszínre kerül a korábbi táblás betonburkolat, amelynek a süllyedései miatt az M7-es – utazáskényelmi szempontból – legendásan rossz pálya volt. A szükséges oldalesést részben profilmarással, részben pedig kiegyenlítő aszfaltréteg húzásával alakítják ki. A táblás betonburkolatot aszfaltozás előtt, helyben, egy speciális munkagéppel összerepesztik. A kiegyenlítő rétegre két, teljes szélességben kiépített aszfaltréteg kerül. Így elérhető, hogy az épített burkolat utazáskényelmi szempontból minden elvárásnak és előírásnak megfeleljen. A felújításban részt vevő cégek független minőségvizsgáló laboratóriumokkal végeztetik az ellenőrzést. A minősítő méréseket, a kivitelezők munkáját a mérnök és a megbízó felkérésére még három független kontroll-labor is ellenőrzi. A felújítás során elvégzett vizsgálatok eredményeit számítógépes rendszerrel kezelik, amely minden mérési eredményt nyilvántart, és biztosítja ezen adatok azonnali elérhetőségét a mérnök számára. A többlépcsős zárt ellenőrzési rendszer eredményeként az elkészült munka mind az előírásnak, mind az elvárásnak megfelel. A nyár közepéig elkészülnek a jelenleg lezárt szakaszok, ezután kezdhető meg a többi közbezárt szakasz felújítása. A végső határidő november 30.
Az útépítési munkálatokkal párhuzamosan az M7-es autópálya vízelvezető rendszerét is felújítják. A meglévő csatornahálózat kamerás vizsgálata során derült ki, hogy a meglévő hálózat több mint 90 százalékát fel kell újítani – béleléses technológiával. A munkák részeként a lakott területek környékén zajvédő falak is épülnek.
Mi történt a győri éjszakában? A svédek is megijedtek megvadult szurkolóik viselkedésétől
