Piacért harcolnak a déli kikötők

Ősszel két új járatpárt indít a MÁV Rt. a trieszti kikötőbe, amelyekkel megnégyszerezheti áruforgalmát. Az olasz és szlovén kikötők észak-európai riválisaik piacát együtt igyekeznek elhódítani Közép- és Kelet-Európában. Az idén Magyarországra összpontosítanak. Trieszt 1,5 milliárd eurós (több mint 360 milliárd forintnak megfelelő) támogatást kapott az olasz kormánytól tengeri logisztikai bázisának fejlesztésére.

Hommer Tibor
2002. 06. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Trieszt hat kilométerre fekszik Kopertől, a szlovén tengeri állomástól. A két kikötő között hamarosan megépül az összekötő vasúti vonal, amelyet a szlovén kormány – részben – abból a forrásból finanszíroz, amit az olasz állam saját költségvetéséből biztosít szomszédjának az infrastruktúra fejlesztésére. A trieszti kikötő már meg is állapodott a MÁV-val, hogy – akárcsak Koperbe – Triesztbe is heti két járatpárt indít a magyar vasúttársaság. Ennek révén a jelenlegi, évi négyezer konténernyi árumennyiség a négyszeresére is emelkedhet.
A mediterrán kikötők erőteljes piaci offenzívába kezdtek, hogy növeljék piaci részesedésüket Közép- és Kelet-Európában s ezt a törekvést a törvényhozás is támogatja – tudtuk meg a trieszti kikötői hatóság elnökétől. Maurizio Maresca szerint az olasz kikötők már felveszik a versenyt észak-európai riválisaikkal. Ami Triesztet illeti: a részére biztosított másfél milliárd euró felét kifejezetten a logisztikai alapszolgáltatások további fejlesztésére fordítják. Jelenleg 47 millió tonna áru fordul meg ott évente, amelynek többségét a kőolaj teszi ki. A konténerforgalom jelenleg 250 ezerre rúg, viszont a fejlesztési beruházások révén a forgalmi kapacitás a négymillió konténert is elérheti.
Tavaly Németországban és Ausztriában tett sikeres kísérletet piaci részesedésének növelésére a trieszti kikötő, az idén pedig Magyarországra összpontosít. Maresca szerint a magyar főváros stratégiai fontossággal bír, mert Budapest a közép- és kelet-európai országok felé irányuló kereskedelmi forgalom kereszteződésében fekszik. Ugyanakkor szerencsés lenne az 5-ös számú európai közlekedési folyosó mihamarabbi befejezése is, amely tovább javítaná az áruforgalom logisztikai feltételeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.