Trieszt hat kilométerre fekszik Kopertől, a szlovén tengeri állomástól. A két kikötő között hamarosan megépül az összekötő vasúti vonal, amelyet a szlovén kormány – részben – abból a forrásból finanszíroz, amit az olasz állam saját költségvetéséből biztosít szomszédjának az infrastruktúra fejlesztésére. A trieszti kikötő már meg is állapodott a MÁV-val, hogy – akárcsak Koperbe – Triesztbe is heti két járatpárt indít a magyar vasúttársaság. Ennek révén a jelenlegi, évi négyezer konténernyi árumennyiség a négyszeresére is emelkedhet.
A mediterrán kikötők erőteljes piaci offenzívába kezdtek, hogy növeljék piaci részesedésüket Közép- és Kelet-Európában s ezt a törekvést a törvényhozás is támogatja – tudtuk meg a trieszti kikötői hatóság elnökétől. Maurizio Maresca szerint az olasz kikötők már felveszik a versenyt észak-európai riválisaikkal. Ami Triesztet illeti: a részére biztosított másfél milliárd euró felét kifejezetten a logisztikai alapszolgáltatások további fejlesztésére fordítják. Jelenleg 47 millió tonna áru fordul meg ott évente, amelynek többségét a kőolaj teszi ki. A konténerforgalom jelenleg 250 ezerre rúg, viszont a fejlesztési beruházások révén a forgalmi kapacitás a négymillió konténert is elérheti.
Tavaly Németországban és Ausztriában tett sikeres kísérletet piaci részesedésének növelésére a trieszti kikötő, az idén pedig Magyarországra összpontosít. Maresca szerint a magyar főváros stratégiai fontossággal bír, mert Budapest a közép- és kelet-európai országok felé irányuló kereskedelmi forgalom kereszteződésében fekszik. Ugyanakkor szerencsés lenne az 5-ös számú európai közlekedési folyosó mihamarabbi befejezése is, amely tovább javítaná az áruforgalom logisztikai feltételeit.
Balesetek okoznak káosz és dugókat a forgalmasabb utakon
