Tájhoz igazodó autópálya épül a Sajó árterén

A jövő év végére a borsodi megyeszékhelyt is eléri az autópálya, így a régióban levő települések könnyebben, gyorsabban közelíthetők majd meg, a térségben Miskolc harminc–ötven percen belül elérhető lesz gépjárművel. Az M30-as sztráda legújabb, 24 kilométeres szakasza 45 milliárd forintért épül. A magas költségeket az indokolja, hogy a nyomvonal rendkívül nehéz terepen, bányatavak mellett, mocsaras területeken halad át.

Putsay Gábor
2002. 06. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az M30-as gyorsforgalmi út az M3-as autópálya emőd-istvánmajori leágazásánál kezdődik: első, öt kilométer hosszú szakaszát az M3-as átadásakor nyitják meg a forgalom előtt 2002. november 30-ig. Az újabb 24 kilométeres autópálya-szakasz – ez magában foglalja az öt kilométer hosszú, Miskolcot kelet felől elkerülőt – 2003. november 30-ig épül meg. Később, új nyomvonalon Tornyosnémeti közelében éri el a szlovák határt. Része a tervezett transzeurópai autópálya-hálózatnak is: a Balti-tengert és a Fekete-tengert összekötő korridor leendő nyomvonalát Gdanks–Katowice– Kassa–Miskolc–Kolozsvár–Buka-rest–Konstanca között határozták meg a helsinki bizottságban.
A 24 kilométer hosszú, kétszer két sávos autópálya generálkivitelezője a Magyar Autópálya-építő Konzorcium, a 45 milliárd forint értékű szerződést áprilisban kötötték meg a Nemzeti Autópálya Rt.-vel. Április 30-án vették át a munkaterületet, a kivitelezők jelenleg 18 kilométer hosszú szakaszon dolgoznak. Eddig háromszázezer köbméter humuszréteget távolítottak el a kijelölt nyomvonalon, és százezer köbméter földet dolgoztak be. A szerződés megkötése óta több bírálat érte az NA Rt.-t és a MAK-ot, hogy az eddigi autópályákhoz képest túl magasak a kilométerenkénti költségek: mint ismert, az M3-as autópálya Füzesabony-Polgár közötti szakasza 1,1 milliárd forintért épül kilométerenként, az M30-as fajlagos költsége 1,92 milliárd forint. Farkas László, a Vegyépszer vezérigazgató-helyettese, az M3-as projektigazgatója lapunknak elmondta: az M30-as építési költségei jelentősen meghaladják egy sík vidéken épülő autópályáét, a szokatlanul nehéz terepviszonyok, a sűrű településhálózat, a műtárgyak létrehozatala indokolttá teszi a magas árat.
A sztráda nyomvonala a Sajó árterén halad, ami annyit jelent, hogy mocsaras részeken, gyenge altalajon kell a töltéseket megépíteni, illetve egy bányatavat teljesen fel kell tölteni. Emődtől Miskolcig három nagy csomópontot – Miskolc előtt a körforgalmat biztosító utat az autópálya fölé építik –, három vasúti felüljárót és a Sajó felett átívelő hidat építenek a beruházók. Emellett 23 híd és 14 aluljáró keresztezi az autópályát. A beruházók 4,5 millió köbméter földet mozgatnak meg a teljes szakaszon, 128 ezer köbméter aszfaltot használnak fel, a kopóréteg felülete pedig összességében 665 ezer négyzetméter lesz. Az autópálya két oldalán 48 kilométer hosszú vadvédő kerítés épül, az út alatt 17 hüllőátjárót létesítenek és 3,7 kilométer hosszú erdősávot telepítenek.
Farkas László elmondta, hogy amíg az M3-ason 94 ezer, addig az M30-ason 187 ezer köbméter földet kell kilométerenként megmozgatni, a sok csomópont miatt pedig hatezer négyzetméterrel több aszfaltréteget elhelyezni. Hidat is többet építenek az M30-ason, mint az M3-ason: kilométerenként az M3-ason 380, míg Emőd–Miskolc között 868 négyzetméter aszfaltot helyeznek el a műtárgyakon. A jelenleg épülő M3-as mellett három kilométer hosszú szalagkorlátot, míg az M30-as mentén 4,2 kilométert helyeznek el. Farkas László úgy nyilatkozott, hogy a földmunkákat idén befejezik, a kész autópályáról 2003. november 30-ig vonulnak le.
A sűrűn lakott területeken a műtárgyak építése, a terepviszonyok és a közművek kiváltása miatt jelentős költségekkel kell számolniuk a kivitelezőknek. Jó példa erre a budapesti körgyűrű közelmúltban átadott szakasza: az M3-ast és a 2. számú főutat összekötő M0-s autóút kilométerenként hárommilliárd forintért épült.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.