Éjféli harmatszedéstől farsangi bőgőtemetésig

Szepesi Attila
2002. 09. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Róheim Géza néprajzkutató 1925-ben adta közre Magyar néphit és népszokások című művét. A tudós az összehasonlító folklórtudomány és a modern lélektan vívmányai jegyében vizsgálja a népi hiedelmeket, ünnepi szokásokat, álomfejtéseket és varázslásokat.
Górcső alá veszi mindenekelőtt az ősi táltoshiedelmet. Ezek a titokzatos mindentudók foggal születnek, ahogy egy magát táltosnak valló férfiú mondta: „Úgy született két foggal az ínyje között.” Vannak táltosemberek, táltoslovak és táltosbaglyok – vagyis halálmadarak. Egymást mindig felismerik, sőt egyik képes a másikká átváltozni. Kapcsolatot tartanak az ördögökkel, a boszorkányokkal meg a garabonciás diákokkal. A táltos férfiú dobon táncoltatott babszemekből jósol. Tud „esőt csinálni”, ismeri a gyógyfüvek titkát, képes zárt ajtókat kinyitni, és látja a jövendőt.
Vizsgálja Róheim a népi rontások és varázslások fajtáit is. Hogyan kell a szélviharba belevágott fejszével leleplezni a boszorkányt. Hogyan lehet a vihart a küszöbön keresztbe rakott lapáttal távol tartani a háztól. A népi csodatétemények egyik közismert módja a Szent György-napi harmatszedés. A palóc asszonyok az említett nap éjszakáján meztelenül kiszöknek a mezőre, ott lepedőt húznak végig a füvön – közben ezt mondogatják: „Szedek is, hagyok is!” –, a lepedőből aztán egy csuporba kifacsarják a harmatot, ami csodaszerként használható.
A szerelmi varázsolás egyik ismert módja: a kalotaszegi leány bal kezének kisujjából vett vérét a kiszemelt legény hajára keni titokban. Egy másik „férjfogó” módszer: az illető lábnyomát (!) fel kell szedni a porból, sárból, és megőrizni egy vászondarabban. Ez utóbbi varázsolás részletes leírása megtalálható egy 1752-es bihari boszorkányperben…
Kitüntetett helyet foglalnak el a népi hiedelemvilágban a különféle obskurus figurák és állatok: a kísértetek, „házi kígyók”, tündérek és lidércek, lélekmadarak, emberré váló ludak meg kecskék, „tüzes emberek”, sárkányok és „vízi emberek meg vízi leányok”, törpék, erdei „szőrös vademberek” és persze a „csordás-farkasok” – ez utóbbi félig ember, félig farkas alakok sok galibát okoztak, főképp a Dunántúlon – hiszen, mint Róheim megállapítja, a horvát néphitből kerültek át hozzánk.
Vízkeresztkor, illetve húshagyókor – tehát a farsang kezdetén és végén – ádáz harcot vív egymással Konc király és Cibere vajda. Előbbi a bőség, utóbbi a koplalás, a böjt jelképe. Ugyancsak húshagyókedden van a bőgőtemetés, a mulatság, a dínomdánom jelképének eltemetése. „Ipolyságon – mint Róheim írja: – a legények hamvazószerdán összejőve tartják a bőgőtemetést, ami abból áll, hogy ekkor a süheder fiúk legényekké szabadíttatnak fel hat botcsapással…” Itt már a hangszer, a bőgő nem szerepel, a módosult szokás mégis megőrizte a régi nevezetet.
A tavaszi ünnepkör szép régi szokása volt a virágvasárnaphoz kötődő kiszehordás. „Egy szalmából és rongyokból készült bábut nagy örömujjongással kivisznek a falu határáig, és ott átdobják a szomszéd falu területére. Az ujjongás mindannak a bajnak szól, amelytől a kisze kihajításával megszabadulnak.” Húsvéti „Pilátus-veréskor” a nép a templomi padokat megbotozta, hogy így büntesse meg a Krisztust eláruló Pilátust, illetve – furcsa képzettársítás –, hogy a tavaszi tűzvészeket távol tartsa a falutól. Szokás volt a „harangok megkötözése” is: helyettük a kereplők hangja hívta a templomba a népet. Ilyenkor „mennek a harangok Rómába”. Ez utóbbi szép hagyományt a katolikus egyház mind a mai napig megőrizte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.