Az utca szecessziós remekei beköltöztek a budai Várba

A boldog békeidők életszeretete, a régi idők Párizsa és korabeli kávéházak hangulata köszön vissza a Magyar Nemzeti Galéria időszaki tárlatának alkotásairól. Az élet művészete – Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895–1914) című, ismert és értékes alkotásokat felvonultató rendkívül gazdag kiállítás októberig tekinthető meg az intézményben.

2025. 08. 05. 5:35
Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A reklám- és plakátművészet hosszú évtizedekig együtt mozgott a művészeti irányzatokkal. Ez annak volt köszönhető, hogy régen még az elismert festők alkották meg a fontos eseményeket vagy termékeket reklámozó kültéri plakátokat (napjainkban a reklámplakát készítés nem tekinthető művészetnek, jobb esetben ügyes grafikusok alkotják meg őket). Így amikor a szecesszió a századfordulóra az egész vizuális kultúrát átfogó korstílussá vált, ez a plakátművészetben is megmutatkozott. Az új stílus szakított a historizmussal, és a múlt stílusjegyei helyett a természetből merített. Az irányzat képviselői az akkor modernnek számító kor életérzését akarták alkotásaikkal átadni. A kor embere pedig szórakozott, sportolt és egyre inkább figyelt a divatra. 

szecesszió
Szecessziós remekek a a Magyar Nemzeti Galéria Az élet művészete – Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895–1914) című tárlatán (Fotó: Havran Zoltán)

A Magyar Nemzeti Galéria Az élet művészete – Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895–1914) című tárlata ugyan csak időszaki, mégis meglepően gazdag – több termen keresztül vezetik be az érdeklődőket a témába –, így nem lehet és nem is érdemes gyorsan végigrohanni rajta. Hagynunk kell időt magunknak, hogy befogadjuk az arany cirádákat, a bájos arcocskákat, a virághegyeket és az alkotásokból áradó boldogságot.

Nők a szecesszió remekein

A kiállításon látható plakátok egyik legszembetűnőbb jellegzetessége, hogy majdnem mind női alakot ábrázolnak. Nem is akármilyet, hanem éteri, kecses szépséget. A nő érzékisége a századfordulón központi témává vált, ami nem csoda, hiszen a szecesszió kihatott a divatra és megváltoztatta a 19. századi női viseletet, így formálva a nőideált is. A férfiközönségnek szóló plakátokon gyakran használtak csábító női alakokat, míg a nőknek szóló plakátok erősítették a független nő képét. Viselkedésmintákat mutattak a szebbik nemnek, ezért a plakátokon szereplő hölgyek szórakozni jártak, bicikliztek, dohányoztak, korcsolyáztak, kiállítást és színházat látogattak vagy éppen vásároltak.

20250402 Budapest
Az élet művészete - Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895–1914) című kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában.
fotó: Havran Zoltán (HZ)
MW
A modern nő sportolt, színházba és kiállításra járt (Fotó: Havran Zoltán)

A tárlaton a nagy külföldi nevek alkotásai mellett, mint például Alphonse Mucha, Gustav Klimt vagy éppen Henri de Toulouse-Lautrec, bemutatják a hazai szecessziós plakátművészetet is, mindezt úgy, hogy a magyarországi lépéseket nemzetközi kontextusba helyezi. Ez azért is példátlan, mivel mindez idáig a korai magyar plakátművészetről nem született átfogó kiállítás vagy könyv. 

Pedig olyan nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő művészek alkottak ebben a formában, mint Rippl-Rónai József, Vaszary János vagy Ferenczy Károly. A 120 plakátot felvonultató kiállításon a neves festők mellett megtekinthetők a plakátra szakosodott művészek alkotásai is, mint Faragó Géza, Biró Mihály, Helbing Ferenc és Tuszkay Márton.

Az első magyar művészeti plakátot Benczúr Gyula tervezte, az 1885-ben rendezett Országos Általános Kiállítás hirdetésére, reneszánsz plakátstílusban. Annak érdekében, hogy a hazai plakátművészet is felzárkózzon a nemzetközi mezőnyhöz, számos plakátpályázatot hirdettek meg. Végül 1900 körül már művészi, minőségű plakátokat is lehetett találni a magyar városok hirdetőoszlopain. 

Ami azonban szembeötlő, hogy a magyarok megtartottak némi nemzeti jelleget: láthatunk például huszárt ábrázoló plakátot, az alkotásokon szereplő virág pedig a legtöbb esetben tulipán. Nem csoda ez, hiszen hazánkban a 19. század végén a művészetről szóló viták fő témája volt a modern „idegen” hatásokkal szembeni, sajátosan magyar művészet megteremtésének igénye. 

Ezért a szecessziós iparművészet és grafika elkezdte felhasználni a népművészeti formakincset, így a már említett tulipánon kívül a pávát, sőt a kopjafát is.

20250402 Budapest
Az élet művészete - Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895–1914) című kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában.
fotó: Havran Zoltán (HZ)
MW
A kiállításon Zsolnay porcelánok is megtekinthetők (Fotó: Havran Zoltán)

A szecesszió azonban nemcsak a plakátművészetre, hanem a lakások enteriőrére is hatással volt. Így a kiállításon megcsodálhatunk néhány polgári lakásban használt berendezési tárgyat és Zsolnay porcelánt is. De olvashatunk a megváltozott higiéniai szokásokról, sőt külön rész foglalkozik a szórakozáshoz kapcsolódó plakátokkal, így a sportolást, a színházbajárást és az éjszakai szórakozást reklámozó és népszerűsítő plakátokkal. Csodálatos kordokumentumok ezek is mind. 

A tárlat október 5-ig látogatható a Magyar Nemzeti Galériában.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.