Szigorodik a pontrendszer

Az eddigi egy helyett bizonyos szabálysértésekért akár három pontot is kaphatnak a közlekedés biztonságára veszélyt jelentő járművezetők – derül ki abból a javaslatból, amelyet a napokban nyújtott be a Belügyminisztérium a kormánynak. A szigorítást a szakértők azzal indokolják, hogy a kísérleti időszakban bebizonyosodott: a jelenlegi szabályozásnak nincs visszatartó ereje.

Kovács Orsolya
2002. 09. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló törvényt 2000-ben alkotta az Országgyűlés, s 2001. január 1-jétől alkalmazható a gyakorlatban. Mint Pintér Sándor akkori belügyminiszter fogalmazott, a jogszabály egy olyan figyelemfelhívó rendszer kialakítását szorgalmazta, amely elsősorban megelőző jellegű, és minden autós érdekét szolgálja.
A törvényjavaslat kidolgozásakor a rendőrség és a Közlekedéstudományi Intézet munkatársai pszichológusok bevonásával értékelték a német és a francia pontrendszer tapasztalatait, továbbá elemezték a hazai bevezetés feltételeit és várható hatásait. A megalkotott jogszabály szerint a kísérleti időszak lejárta után a hazai vizsgálati eredmények miatt szükséges módosításokat a végrehajtásra megalkotott rendeletben kell szabályozni. A most elkészült szigorító javaslat viszont meglepő, hiszen korábban az MSZP és az SZDSZ úgy vélte, hogy a pontrendszer indokolatlanul ró további terhet az autósokra, ahelyett, hogy a kormány a közlekedés feltételeit javítaná. A szocialista belügyminiszter azonban most egyetért a rendőrség szigorítást szorgalmazó javaslatával.
Urbán György, a Belügyminisztérium központi hivatalvezetője az eddigi tapasztalatokról szólva elmondta: a mai napig 300 ezer büntetőpontot osztottak ki, közülük több mint kétszázezerszer egy pontot kaptak a szabálysértő autósok. Egyetlen ember kapta meg éppen a napokban a 15. pontját. Ez azt jelenti, hogy átlépte azt a 14 pontos határt, ami után figyelmeztető levélben jelzik: közel jár a tizennyolc ponthoz, amikor is bevonják a jogosítványát, amelyet csak az utánképzés elvégzését követően kaphat vissza. Korosztályok szerinti bontásban a legfőbb pontszerzők a 25 és 50 év közöttiek. Érdekes adat, hogy a szabálysértők között négyszer több a férfiak aránya, mint a nőké.
A problémát Urbán György szerint az jelenti, hogy a jelenlegi törvény minden szabálysértéshez egy pontot rendel, ami bizonyos esetekben kevésnek bizonyult. Ezért a kísérleti időszakban a várt visszatartó hatás sem jelentkezett. A módosító javaslat alapján éppen ezért akár három pontot is kaphatnának egyebek között a jobbratartási kötelezettség megsértői, a sebességhatárt jelentősen túllépők vagy az eltiltás alatt járművet vezetők. Továbbra is négy pont járna ugyanakkor a vétségért, s hét, ha bűncselekményt követ el a vezető. Ezzel biztosítható lesz, hogy a kétéves elévülési időszakban megfelelőképpen súlyozzák az egyes cselekményeket, így valóban javuljon a közlekedési morál – véli a hivatalvezető, aki a pontrendszert az uniós jogharmonizáció miatt is szükségesnek ítéli.
Pausz Ferenc, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője is fontosnak tartja a pontrendszert, illetve azon belül az egyes szabálysértések differenciálását. A rendőrség javaslatai között szerepelt, hogy vegyék szigorúbban – akár három ponttal büntetve – a passzív biztonsági eszközök használatának elmulasztását, valamint a mobiltelefon nem szabályszerű használatáért is egy helyett két pontot osztanának.

Baleseti okok. A szakértők adatai szerint a közlekedési balesetek mintegy 20 százalékát gyorshajtás okozza, ami szinte kivétel nélkül tudatosan és szándékosan történik. Huszonöt százalékban az előzés és irányváltás szabályainak megsértése miatt következik be a baj, illetve 23 százalékban a meg nem adott elsőbbség miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.