Egyenrangú partnerként

A kormány beszállítói programjának célkitűzései szerint három-négy éven belül meg kell duplázni a Magyarországon megtelepedett nemzetközi nagyvállalatoknak dolgozó cégek beszállítási részarányát, amely jelenleg 15-20 százalék.

Mayer György
2003. 01. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentősen megváltozott az elmúlt évtizedekben az ipar szerkezete és termelési struktúrája. A nagyvállalatok – főleg a multinacionális világcégek – a részegységek és alkatrészek előállítását, a kiegészítő tevékenységeket egyre nagyobb mértékben külső, elsősorban kis- és közepes méretű vállalkozásoknak adják át. Eközben saját tevékenységüket többnyire a végtermék összeszerelésére koncentrálják. A vevők és beszállítók között egyfajta vertikális együttműködés alakul ki: ez olykor akár többszintű beszállítói piramist is létrehozhat, amelynek csúcsán a készterméket előállító nagy nemzetközi vállalatok állnak. A piramis alsóbb szintjein pedig a kis- és közepes beszállítócégek helyezkednek el.
A technológia és az információs hálózatok fejlődése, a globalizáció elterjedése megnyitotta a nemzetközi piacokat is. Ennek egyik előnye, hogy a hazai beszállítók könynyebben kijuthatnak a multinacionális cégek beszállítóiként a világpiacra is. Más szemmel nézve viszont komoly hátrány, hogy a hazai beszállításokért már itthon is meg kell küzdeni a külföldről bejövő, gyakran tőkeerősebb és nagyobb gyakorlattal, elismertséggel rendelkező vetélytársakkal. A beszállítói tevékenységben hatalmas üzleti lehetőségek vannak, ám azt is látni kell: ez fejlett termelési kultúrát, korszerű gyártástechnológiát kíván. Mindezek megléte viszont megbízható, hosszú távra tervezhető hazai és nemzetközi piacot jelent, vagyis magas színvonalú háttéripar jöhet létre az adott országban.
A beszállítói tevékenység leginkább a feldolgozóiparban hódít manapság, ezen belül is az autóipari és az elektronikai ágazatban terjedt el leginkább. Ennek részeként megfigyelhető, hogy a multinacionális cégek egyre inkább bevonják a közös tevékenységbe a kutatás-fejlesztést, az innovációt is – sőt, az egyre élesebb nemzetközi verseny miatt a beszállítói cégek fennmaradása immár nagyrészt ennek alkalmazásától függ. A nemzetközi nagyvállalatok ugyanis rájöttek arra: egy-egy új termék kifejlesztését sokal rövidebb idő alatt és gazdaságosabban tudják elvégezni, ha a nekik beszállító vállalkozásokat is bevonják a fejlesztésekbe.
Az utóbbi évek tendenciái alapján látható, hogy a külföldi befektetők körében a kelet-közép-európai országok közül Magyarország volt a legkedveltebb. A meghatározó multinacionális vállalatok szinte mindegyikének van gyártó- vagy összeszerelő üzeme hazánkban. Ennek részeként megjelentek a legkorszerűbb technológiák, így ma már az itt megtelepedett nagyvállalatok magyarországi beszállítási részaránya 15-20 százalék. A beszállítói tevékenység fejlődésének köszönhetően megváltozott az a kezdeti tendencia, amely főleg a bérmunkát részesítette előnyben. A kormányzati közreműködésnek köszönhetően többek között az ipari parkok fejlesztése, vagy a kis- és közepes vállalatok Széchenyi-tervben történt támogatása jelentős fejlődést eredményezett.
Az európai uniós tapasztalatok alapján a vevői-beszállítói kapcsolatok számottevően megváltoztak, hiszen egyfajta kölcsönös függőség alakult ki az egyre nagyobb mértékű együttműködés következtében. Közelgő uniós csatlakozásunk megerősíti az együttműködés továbbfejlesztését, hiszen alapvető érdekünk, hogy a nemzetközi elvárásoknak megfelelően a magyarországi vállalkozások egyenrangú partnerei legyenek az EU hasonló méretű és fejlettségű cégeinek. Az elkészült beszállítói program cékitűzései szerint a jelenlegi 15-20 százalékos magyar beszállítói arányt három-négy éven belül 30-40 százalékra kell emelni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.