Képtelen híradók a televíziókban

Nedbál Miklós
2003. 01. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar televíziók médiatörvényben meghatározott kötelezettsége, hogy naponta hírekkel, információkkal lássák el a nézőket. Több-kevesebb sikerrel a műsorszolgáltatók ennek eleget is tesznek, csupán – a független, objektív, több szemszögből bemutatott tájékoztatást kivételesen nem figyelembe véve – egy probléma van. A televízió – az az eszköz, amelyik képet és hangot is képes eljuttatni a háztartásokba a „fogyasztókhoz” – szakemberei, főszerkesztői, szerkesztői olyan híradókat képesek készíteni, amelyben a képnek szinte semmilyen szerep nem jut. Mi ez, ha nem képtelenség?
Mindezt egyszerűen lehet bizonyítani. Csupán a képernyőt kell elsötétítenie a kedves nézőnek, máris hallgatóvá válik. Azáltal, hogy nem látja a – most már – hallgató a tévé képernyőjét, semmiről nem marad le. A tudósítások így is teljesen érthetők: van eleje, közepe, vége. Teljes a kép, és nem hiányzik belőle semmi. A szerkesztők a legtöbb információt verbálisan fogalmazzák meg, nem hagyva semmi érvényesülési lehetőséget a képeknek. A nézőt még ostobának is tartják: mint az apa a debil fiának, elmagyarázzák, hogy mi látható a képernyőn. Ez minden, csak nem televíziós műsor. Csupán egy rádióba illeszthető tudósítás.
A kép a legtöbb esetben nem hordoz a híradókban információt, csak néhány kivételes esetben. Ha például egy autós üldözést kell végigizgulni, ha egy ipari kamera rögzít egy lopást, rablást stb. A kép a szakemberek szerint ennyire képes. Lenyűgözni, elborzasztani, megnevettetni, megdöbbenteni, elképeszteni. A kép csupán a hangulati aláfestés szerepét tölti be a híradókban – jó esetben. Volt szerencsém olyan televíziós szerkesztő kollégát megismerni, aki megírta a szövegét, majd nyeglén odavágta a vágónak: „Pakold fel a snitteket egyedül, nekem mennem kell.” Persze ez csak egy szélsőséges példa, de mégis a képtelenségről árulkodik.
Elvileg könnyebb helyzetben van a szerkesztő, ha külső helyszínen forgat. Az operatőr felveszi az érdekesebb látnivalókat, és a szerkesztő ezeket a snitteket illeszti össze a vágószobában. Még inkább beszűkülnek azonban a lehetőségek, ha a Parlamentből egy sajtótájékoztatóról, egy ülésről kell tudósítani. A kedves néző a híradókban ilyenkor legtöbbször csupán a sorok közt olvasgató, el-elbóbiskoló képviselőket, a sajtótájékoztatón részt vevő, jegyzetelő, falatozgató újságírókat, előadókat látja. Ez pedig, legyünk őszinték, meglehetősen unalmas látvány. Nem is említve a képek információtartalmát, ami ilyenkor már a nullánál is kevesebb. Lehet, hogy a híradózás nem könnyű műfaj: ki kell érni a helyszínre, meg kell találni a megfelelő alanyt, esetleg utána kell nézni az összefüggéseknek, majd gyorsan, időre el is kell készíteni az anyagot. De azért annál mégis többre érdemes a néző.
Olyan képekre van szükség, amelyek nemcsak hangulati elemek, hanem többletet is hordoznak, kiegészítik a verbális üzenetet. Nem kellene mindent elmagyarázni, arra van az operatőr, hogy kamerájával rögzítse az eseményeket. A leleményes szerkesztő feladata az anyagot úgy összevágni, hogy kép és szó egymást kiegészítse, és így teljessé válhasson az üzenet. Kép és szó együtt hordozzon üzenetet, s a snittek ne csupán mankói legyenek a mondatoknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.