Magyar szakértők uniós lehetőségei

Hazánk EU-csatlakozásával a magyar állampolgárok és szakértők előtt is megnyílnak az uniós intézmények kapui. Ahhoz azonban, hogy valaki a jövőben Strasbourgban vagy Brüsszelben dolgozhasson, szinte alapkövetelmény a kiváló nyelvtudás, az egyetemi diploma, valamint hogy sikeresen helytálljon a felvételi vizsgán.

Ruff Orsolya
2003. 01. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első körön – vagy ahogy uniós berkekben nevezik, a bevezető fázison – már túl van az Európai Bizottság, január 10-én ugyanis lezárult az a pályázat, amelyet az ideiglenes státusú helyekre írt ki a testület. Mint Györkös Péter, a Külügyminisztérium EU-koordinációs főosztályának vezetője lapunknak elmondta: a bizottság, amely az EU legnagyobb létszámú intézménye is egyben, 2008-ig körülbelül 3800 új státust kíván létrehozni. Az ideiglenes – egy-, legfeljebb kétéves időtartamú – posztokra már a tagjelölt országok állampolgárai is jelentkezhettek, s akik alkalmasnak bizonyultak, azok az elkövetkezendő hetekben számíthatnak egy brüsszeli meghallgatásra is. A végső szót egyébként az egyes szak-főigazgatóságok mondják ki.
Ahhoz, hogy a jövőben valaki egy uniós intézménynél kamatoztassa tudását, nem feltétel, hogy a kormányzati apparátusból kerüljön ki. Noha a közigazgatási tapasztalat nyilvánvalóan előnyt jelenthet, tulajdonképpen bárki jelentkezhet. Az EU központi intézményei minden esetben pontosan rögzítik, hogy mit várnak el a pályázótól. Mint Györkös Péter elmondta, az A kategória (tehát a szakértők, a szakdiplomaták) esetében alapvető követelmény az egyetemi diploma, valamint hogy a pályázó jól beszéljen angolul és franciául vagy németül.
– Az állandó státusú pályázatokat illetően az EU-nak még nincs végleges elképzelése – közölte Györkös Péter, hozzátéve, hogy ez a fél év folyamán várható. Addig is fel kell készülni arra, hogy a jövőben a magyar közigazgatásból is nagyobb számban (100-200 fős nagyságrendben) pályázhatnak sikerrel az uniós állásokra, ezeket a szakértőket pedig pótolni kell. Az új tagoknak tehát kettős kihívással kell majd szembenézniük: egyidejűleg élniük kell (és lehet) a brüszszeli lehetőségekkel úgy, hogy közben a hazai államigazgatási feladatokat is maradéktalanul elvégezzék – ehhez pedig a nemzeti közigazgatásnak kellő számú szakértővel kell bírnia.
***
Lengyel pró és kontra. A CBOS lengyel közvélemény-kutató intézet legújabb felmérésében arra kereste a választ, miért mondanának igent az Európai Unióra az integráció hívei, illetve miért mondanának nemet annak ellenfelei a júniusban esedékes népszavazáson. A három legfontosabb ok, amelyre az EU-csatlakozás támogatói hivatkoznak: csökkenni fog a munkanélküliség, több lesz a munkalehetőség, a jövő nemzedékek előtt jobb távlatok nyílnak, és felgyorsul a gazdasági fejlődés. A nemmel szavazók érvei: az idegen tőke felvásárolja Lengyelországot, az integráció kedvezőtlen hatással jár a lengyel mezőgazdaságra, a Varsót érintő döntéseket Brüsszelben fogják meghozni; a lengyel gazdaság túl gyenge ahhoz, hogy felvegye a versenyt az uniós vetélytársakkal, a csatlakozási tárgyalásokon a tárgyalók kedvezőtlen belépési feltételeket alkudtak ki. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.