Újabb vita a károkról

Noha csak tavaly december 1-jétől változtak meg a kártyák kárviselési szabályai, a pénzintézetek máris a számukra hátrányosabb, de az ügyfeleknek kedvezőbb rendelkezés módosításáért lobbiznak – értesült lapunk.

Binder István
2003. 01. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy tavaly év végén életbe lépett kormányrendelet szerint a pénzintézetek már nemcsak a kártyaletiltás utáni, de – az állampolgárt sújtó, maximum 45 ezer forintnyi rész kivételével – az azelőtti károkat is kötelesek megtéríteni a plasztik ellopása vagy elvesztése esetén. Az ügyfélnek mindehhez azonban bizonyítani kell: a műanyag lapocskával nem az ő hibája miatt éltek vissza.
A pénzintézetek most azt szeretnék elérni: az ügyfél az őt ért kárt ne akármeddig, hanem csak egy ésszerű határidőn – például egy éven – belül jelenthesse be a banknak, ellenkező esetben ne járjon számára semmilyen kártérítés. Javasolják azt is, hogy kerüljenek fel a Bankközi Informatikai Szolgáltató (BISZ) Rt. kártyás „feketelistájára” azok a magánügyfelek, akikről bebizonyosodik: csalási szándékkal jelentettek kártyakárt bankjuknak, mert valójában ők vették fel a pénzt. E regiszter hiányában a bankok csak saját, a kártyahasználati szokásokat figyelő ellenőrző rendszereikkel szűrhetik ki a csalókat (e rendszer például akkor jelez, ha egy ügyfél fél órán belül használja Budapesten és New Yorkban a kártyáját).
Bár a pénzintézetek december 1-je után a kártyakárok megugrására számítottak, ez nem mindenkinél következett be. A Raiffeisen Banknál például a vártnál kevésbé nőtt az ilyen ügyek száma, de azok értéke emelkedett, esetenként akár több százezer forintra is. Ez is évi tízmilliós nagyságrendű újabb veszteséget okozhat a társaságnak – mondta el Braun Róbert főosztályvezető. A gyanús esetek közt említette, amikor a plasztikot állítólag ellopó tolvaj az ügyfél megszokott kártyahasználati helyein, PIN-kódját elsőre hibátlanul beütve vesz fel pénzt, vagy amikor az ügyfél csak a havi bankszámla kézhez vétele után hetekkel jelzi: kártyája eltűnt.

Szellős a feketelista. Egyelőre csak pár ezer, azaz a vártnál jóval kevesebb magánügyfél adatai szerepelnek a BISZ Rt. kártyás „feketelistáján”, noha a hitelintézeti törvény felhatalmazása alapján e regiszter már 2001. végén startolt – nyilatkozta Rácz Lajos ügyvezető igazgató, aki egyetértett a bankok szándékával a regiszter bővítésére. A listára jelenleg egyebek közt azok kerülnek fel, akik hamis adatokkal váltják ki kártyájukat, vagy „túlhívják” az azon meglévő pénzkeretet. Sok bank a nyilvántartásban szereplőktől megtagadja a hitelnyújtást vagy más korlátozásokkal sújtja őket.

Szakmai szótár
ATM: Számítógéphez kötődő bankjegykiadó automata, amely a megfelelő kártya és PIN-kód birtokában feljogosít a számláról való pénzfelvételre és egyéb banki szolgáltatásokra.
Betéti kártya: a hitelkártyákkal szemben klasszikus bankszámlához kötődik. Vásárláskor, készpénzfelvételkor automatikusan megterhelik az összeggel a kártyabirtokos számláját, tehát nincs kamatmentes hitelperiódus, a fedezetet az ügyfél meglévő számlabetétje adja.
Csipkártya: adatokat tárol a beültetett integrált áramkörbe zsugorított számítógépes csipben. A csip az adatokat fel tudja dolgozni, és el is tudja tárolni. Ezt használják GSM-telefonokhoz, igazolványokhoz, parkolókhoz, bónuszkártyákhoz is.
Elektronikus pénztárca: feltölthető integrált áramkörös kártya kis összegű vásárlásokhoz.
Hitelkártya: lehetővé teszi a kártya birtokosának, hogy előre meghatározott hitelkeretig árukat és szolgáltatásokat és készpénzt vegyen fel. A kártyabirtokosnak meghatározott, addig kamatmentes időszak után elég részben törlesztenie adósságát, a maradékot hitelkamat fejében továbbgörgetheti.
Hűség- vagy lojalitási kártya: mágnescsíkos vagy csipplasztik, amely adatokat gyűjt a vásárló vásárlási szokásairól, hogy jobban meg lehessen célozni a kínálattal. Cserébe a vásárló árengedményeket vagy más kedvezményeket kap.
PIN kód: több számjegyből álló személyi azonosító, kártyaműveletek előtti azonosításra.
POS-terminál: A kereskedőnél elhelyezett eladási terminál, amely a bank rendszeréhez telefonvonalon keresztül kapcsolódik. Eladáskor az adatokat elektronikus formában engedélyeztetik, regisztrálják és továbbítják.
Terhelési kártya: úgy használható, hogy meghatározott időszak után egy összegben ki kell egyenlíteni az addig kamatmentes teljes tartozást.

Forrás: Giro Bankkártya Rt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.