Pár hónappal ezelőtt néztem meg a budapesti Lengyel Intézet szervezésében megvalósult Tamara de Lempicka-kiállítást. Addig nem sokat tudtam erről az art deco stílusban festő művészről, de ismertem néhány alkotását és nagyon megtetszett az erőteljes stílusa. A tablókiállításról készített beszámoló írása közben beleástam magam a XIX. század végén született Tamara élettörténetébe, és végre érteni véltem a tömegek (és a világsztárok, mint Madonna, Barbra Streisand és Jack Nicholson) lelkesedését a lengyel művésznő iránt, aki tulajdonképpen a világtörténelem legsikeresebb női festőjének tekinthető. Azonban csak a festményein keresztül – még ha lehengerlő is az erejük – nem érthetünk meg egy művészt, ezt csak sorsának és világlátásának megismerésével érhetjük el. Ezért vettem kezembe az Én, Tamara című életrajzi regényt, amit a szintén lengyel Grzegorz Musial jegyez.

Aki könnyű nyári olvasmányra számít, annak csalódnia kell. De a csalódás után azonnal érkezik a felismerés, hogy mennyit veszített volna, ha nem merül bele Lempicka életútjának mélységeibe. Az art deco királynője a regény lapjain az időben ugrálva (1898-ban született és 1980-ban hunyt el) mesél életről és szerelemről, vágyakról és szenvedélyről, művészetről és politikáról. A memoárszerűen megírt kötet igazi mestermunka.
A bensőségességet árasztó könyv, amelynek olvasása közben úgy érezhetjük, mintha Tamara legjobb barátja, rokona, olykor pszichológusa lennénk, egyben valódi korrajz is.
Megismerhetjük belőle többek között a szentpétervári nemesség fényűző életét a pusztító bolsevik forradalom előtt, majd az utána történteket, amikor a „kommunizmus sátánjai” porba taszítottak mindent, ami valaha értékes volt Oroszországban.

Eljutunk a 20-as, 30-as évek Párizsába, ahol – ki gondolta volna? – kiderül, hogy Jean Cocteau költő egy tüllszoknyában táncikáló bolond, míg André Breton író egy hithű kommunista. A kötet elemi erővel ábrázolja Párizsnak ezt a romlott, de sokak által felmagasztalt balos időszakát, amit a bolsevik Oroszországból menekülő festőnő politikailag ugyan helytelenít, mégis, miközben egyre magasabbra emelkedik karrierjének fokain, belesüllyed élvhajhász mocsarába.
Lempicka gyűlölte a kommunistákat, hiszen tudta, mire képesek, mert a saját bőrén tapasztalta az aljasságukat.
Egy helyen így fogalmaz:
Ez mind szélsőbal. Gengszterek. Sarlatánok. Dörzsöltek, bolsevikok… akik rombolják a világot. Az a céljuk, hogy a nagy semmi maradjon a végén, érted? A nihil. Az üresség emberei.
Érezhető a felindultsága, ő katolikus neveltetést kapott, hiszi, hogy Istentől való a tehetsége, mint megannyi korábbi nagy művésznek. Felidézi nagyanyja szavait, aki Michelangelo Dávid-szobra előtt fogalmazza meg az élet egyik nagy igazságát:
Így alkottak a művészek, amikor még hittek Istenben. Lelket tudtak lehelni a kőbe.
Mi ez, ha nem színtiszta misztikum?