– Ha Gánt históriáját kutatod, hamar eljutsz a derék tótokig és a derék svábokig. Őhozzájuk pedig a törökök vezetnek el, még ha nem is kedvesen, a kezedet fogva… – Na jó, de miért kutatja bárki is Gánt históriáját? – tette fel a kérdést Rezeda Kázmér, természetesen kellős közepén a Gánt utáni kutatásainak. – Ha az ember Gántra megy, legalább kutakodjon kicsit a falu története után… – válaszolta meg önmagának a kérdést Rezeda, és nehéz lenne vitatkozni ezzel, még abban az esetben is, ha nem önmagával, hanem a külvilággal vitatná meg a gánti história utáni kutatás szükségességét.
Történik pedig mindez Gánton, a Vértes vendéglőben, ismertebb nevén Méri mamánál, hátul a teraszon, egy kora nyári vasárnap délután. A kora nyári vasárnap délutánok fiatal korban frivolak és szemérmetlenek, öregedve pedig távolba nézőek és filozofikusak, aminek az lehet az egyik oka, hogy közelre már alig-alig lát az ember, hát nem marad más, mint a távol, ellenben hiába tűnik fel ott a távolban egy feltűnően csinos menyecske, a frivolságot és a szemérmetlenséget elfújta egy régebbi kora nyár szellője, bár meg kell jegyezzük, hogy Homoródalmáson, legkedvesebb mélázóhelyemen, a kocsmában illogatva betért valami csoport „magyarból”, s volt közöttük két feltűnően csinos menyecske, akiket hosszan nézegetett Mózsi bátyám, majd csak úgy magának, vagy leginkább a söröskorsójának dörmögött, miszerint
édes drága jó Istenem, ha egyszer elveszed a képességet, miért nem veszed el a vágyat is?
, na most ez is jogos felvetésnek tűnik, lássuk be, sőt még frivolnak is nevezhetnénk, annak ellenére, hogy nevezett Mózsi közelebb járt már a nyolcvanhoz, mint a hetvenhez, és mégis…
Fenti tépelődés is Rezeda Kázmérhoz volt köthető, s még mindig a Vértes vendéglő teraszán járunk, Gánton, s hol van még az étkek megrendelése, ugye. Hiszen, ha már a Vértes vendéglőben vagyunk, a Vértes közepén, nem mehetünk el szó nélkül a legendák mellett. Az egyik ilyen legendában III. Henrik német-római császár közeledik, írunk pedig 1051-et. III. Henrik pedig nem hegyi sást vagy hölgymált szedni jött, sőt szemét sem a húsos somra, sem a veresgyűrűs somra, sem pedig az ostorménfára nem vetette; s téved, aki azt hiszi, esetleg magyar zergevirágért, pukkanó dudakürtért, netán medvefül kankalinért tett meg ilyen hosszú utat – pedig a Vértes ilyesmikkel van tele, s 1051-ben is ezekkel kellett tele legyen, bár akkor még nem hívták Vértesnek. De szó sem volt ilyesmiről. Hódítani jött a császár, jött seregével a Duna mellett, míg hajóhada a folyón kísérte. I. András királyunk pedig orosz taktikát alkalmazott, vagyis az ellenség előtt haladva mindenkit elparancsolt a házából messzire, jószágostul, s minden élelemmel együtt, míg a nem mozdítható javakat egyszerűen felégette. Az éhező német sereg pedig végül császárával együtt békéért könyörgött, s minden csata elől megfutamodva, fegyvereiket és vértjeiket elhajigálva menekültek ki az országból.
Itt, a hegyek között mindent elborítottak a menekülő németek vértjei, s innen a hegység neve, vagyis Vértes.
Édes Istenem, hányszor kellett volna ezeregyszáz év alatt felégetni mindent, hogy az ellenség kitakarodjon az országból… annyiszor, hogy már régen nem lenne ország, csak üszök…
– így töprengett tovább Rezeda Kázmér, és tényleg.