Csatlakozási véghajrában a vámosok

Már csak majd egy év van hátra hazánk uniós csatlakozásáig. Ma még sokan vagyunk, akik nem tudják, mit hoz a bővítés, s például miként kell majd elképzelni Magyarország határait az unión belülről szemlélve. Bencze József vezérőrnagyot, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága rendészeti főigazgatóját egyebek mellett arról kérdeztük, hogy gyorsul-e, s miben fog változni a határellenőrzés hazánk uniós csatlakozása után.

Csákó Attila
2003. 02. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben hazánk európai uniós csatlakozásával az EU-val közös belső határokon a hagyományos vámellenőrzés megszűnik, a schengeni egyezmény fenntart majd bizonyos korlátozásokat – nyilatkozta lapunknak Bencze József vezérőrnagy, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága rendészeti főigazgatója. Hozzátette: ugyanakkor a belépés pillanatától szinte biztos, hogy felgyorsul a határforgalom hazánk majdani uniós belső (szlovák, osztrák, szlovén) határain. Vélhetően ezeken a szakaszokon az áthaladáskor már nem kell majd felnyitni a csomagtartót. Ugyanakkor a vámszervek harminc kilométeres mélységi ellenőrzéseket is fognak végezni. A EU-csatlakozás okozta változások miatt átszervezésekre is sor kerül a testületnél a közeljövőben, s az új feladatokra megkezdték az állomány átképzését.
A tábornok aláhúzta: ma még azonban nem teljesen eldöntött tény, hogy az unió belső határain miként fog működni a kontroll. Vélhetően három kategóriába lesznek sorolva az utazók: EU-tagországok polgárai; a nem vízumköteles országok lakosai és a vízumköteles országok, mint például az Egyesült Államok vagy Kanada. Az szinte biztos, hogy a hazánkba látogató és onnét távozó uniós polgárok jutnak majd át leghamarabb a belső határokon, s vélhetően nekik már csak – ha autóval jönnek – lassítaniuk kell, s felmutatni útlevelüket. Bencze József kiemelte: a tizenötök jelenleg is végeznek kockázatelemzési módszereken nyugvó ellenőrzéseket belső határaikon, s ezzel a lehetőséggel és a külső határok szigorú kontrolljával a magyar vámigazgatás is élni akar, hogy kiszűrjék a nemkívánatos személyeket és az illegális árukat. Egyébként bizonyos ellenőrzéseket még a belső határokon és azok környékén is előírnak a a nemzetközi egyezmények.
A főigazgató ismertette: jelenleg úgy tűnik, hogy a majdani uniós belső határokon jelenleg meglévő infrastruktúra megmarad, az épületeket nem bontják le. Ezt indokolja, hogy egy állatvész esetén vagy egyéb okból az országhatárok lezárása bármikor szükségessé válhat. Az átkelők hasznosításának jó példájaként a spanyol–francia határkapuk szolgálhatnak, melyek a mai napig fennmaradtak, igaz, jelenleg szolgáltató létesítményként funkcionálnak.
A fináncokat sok kritika éri a vámkezelés lassúsága miatt. Például a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesületének (IRU) felmérése szerint az EU-ban negyvenmilliárd dollár veszteséget szenvednek el évente a fuvarozók a határvárakozások, sztrájkok és egyéb forgalmat feltartó várakozások miatt. Magyarországon évről évre nő a forgalom: tavalyelőtt 87 millió, tavaly már 93 millió személy haladt át a magyar határokon. A tehergépjármű-forgalom 2001-ben 4,4, tavaly 4,8 millió jármű volt, a vasúti forgalom pedig 930 ezerről egy év alatt 956 ezerre emelkedett. A vezérőrnagy aláhúzta: ekkora jövés-menés közepette kell a követelményeknek megfelelniük. Feladatuk kettős, hiszen a gyors vámkezelés mellett a biztonságot is garantálniuk kell. A forgalom gyorsítása érdekében sok esetben már elővámkezelést is végeznek a kamionterminálokon. Információnk szerint – amelyet a tábornok nem kívánt megerősíteni – az egyik határon rendszeresen azért nem halad a forgalom, mert a szomszédos ország vámosai vagy focimeccset néznek, vagy éppen ebédelnek. Ez idő alatt azonban kígyózó kamionsorok alakulnak ki mindkét oldalon. A torlódások kialakulásakor az esetek 99 százalékában a magyarok kezdeményezik a probléma felszámolását a szomszédos ország vámszervénél.
Bencze József hangsúlyozta: bár ellenőrzési normáik ideje jónak tekinthető, a vizsgálatok időigényesek. Kollégáinak egy belépő teherjárművet 34 szempontból kell górcső alá venni, s bármely szabály megsértése a beléptetés megtagadását is eredményezheti. A busz- vagy tehergépjárművek esetében pedig vizsgálniuk kell, hogy a sofőrök betartották-e kötelező pihenőidejüket. Tavaly nyolcvanezer esetben végeztek – tachográf alapján – ilyen irányú vizsgálatot, amelyek öt százalékában találtak hiányosságot a fináncok, s indítottak szabálysértési eljárást. A szabályokat áthágók között alig volt magyar vagy uniós járművezető – tette hozzá a tábornok. Másik feladatuk a mérlegelés, amely az utak védelmét is szolgálja, hiszen a túl nehéz járművek beengedése tönkretenné a közutakat. Így a 10,5 tonnánál nehezebb járműszerelvények hazánkba történő beléptetését a vámosok 2008-ig megtagadhatják. Szakértői számítások szerint ennek elmaradása esetén a gyorsforgalmi úthálózat megerősítésére hatszázmilliárd forintot kellene költeni.
Bencze József rámutatott: bizonyos szabályozók megváltoztatására a szállítmányozó cégek rendkívüli módon, szinte azonnal reagálnak. Ezek közé sorolta a tábornok, hogy miközben a szállított áruk mennyisége tavaly és tavalyelőtt nem változott, addig az országba belépő tehergépjárművek száma emelkedett. A főigazgató szerint ennek oka az adómentességben, a fuvarozásiengedély-mentességben keresendő, valamint abban, hogy a kisebb járművekre a hétvégi kamionkorlátozás nem vonatkozik. Ha viszont az azonos árumennyiséget több járművel hozzák be az országba, az a vámosoknak többletmunkát okoz – mutatott rá problémájukra a tábornok, majd múlt évi feladataikról szólva ismertette: az áfa-viszszaigénylés 2002. április 1-jétől történő szigorításának következtében csökkent a jogosulatlan visszaigénylések száma és értéke. Előbbi 2002-ben hetven százalékkal 236 ezer esetre mérséklődött, míg összegében a tavalyelőtti 20,6 milliárd helyett csak 9,4 milliárd forintot igényeltek vissza az ügyfelek. A költségvetést gyarapította az az 1,1 milliárd forint is, amelyet vámértékvizsgálat alapján szedtek be. Tavaly 64 165 ilyen vizsgálat volt, amelyből 1983 esetben a vámhivatalok munkatársai úgy ítélték meg, hogy az ügyfelek a valósnál alacsonyabb vámértéket vallottak be.
A kábítószer-csempészet elleni harcban 2001-hez képest 25,2 százalékkal kevesebb felderítést könyvelhettek el tavaly a vámosok, míg az „anyagok” összsúlyában csaknem húszszázalékos volt a csökkenés. A statisztika így is megdöbbentő: 167 eset és több mint 190 kilogramm lefoglalt kábítószer. Bencze József szerint az alacsonyabb számok a kábítószer-útvonalak megváltozásával magyarázhatók, hiszen ma már a csempészek szívesebben szállítják a drogot a Földközi-tengeren. A cigarettacsempészetben miközben az esetszámok egy év alatt 282-ről 360-ra emelkedtek, addig a lefoglalt mennyiség 746 ezer kartonról 361 ezerre csökkent. Ami a tábornok szerint elsősorban az elmúlt évek kiemelkedő felderítéseinek köszönhetően. A testület által felderített bűncselekmények és szabálysértések száma 15 százalékkal, 27 968 esetre emelkedett, miközben az elkövetési érték 0,4 százalékkal 49,7 milliárdra nőtt. A felderített esetek számának jelentős emelkedését az új jövedéki jogsértések és a saját felderítések növekedése okozta.
Arra a kérdésre: mi lehet az oka annak, hogy a testületnél az utóbbi időben több vámos is korrupciós ügybe keveredett, a tábornok azt felelte: 2001-ben harminc ügyben 52 pénzügyőr ellen indult eljárás, tavaly 36 esetben 59 vámos ellen. Bencze József szerint a helyzet nem rosszabb, mint a társadalom egészében. A két éve elfogadott antikorrupciós stratégia intézkedési hatására előre prognosztizálhatóan eredményesebbé és gyorsabbá vált a korrupciós esetek felderítése, csökkent a látencia. A vesztegetési ügyek kétharmadában a felderítések a vám- és pénzügyőrség belső ellenőrzésének köszönhetőek. Ám egy korrupciós eset és egy elkövető is elfogadhatatlan, ezért tovább szigorítják a belső ellenőrzést. Ugyanakkor a tábornok szerint azt is látni kell, hogy egyes esetekben alvilági körök csupán a vámost akarják ellehetetleníteni azzal, hogy besározzák.
***
Osztrák–magyar egyeztetés. A Hegyeshalom–Nickelsdorf közötti határátkelőhelyen tapasztalható forgalmat nehezítő akadályok lebontása érdekében akciótervet és intézkedési csomagot terjeszt elő március közepéig egy kétoldalú szakértői csoport. A szakértők hétfői megbeszélésükön megvitatták a teherforgalomban kialakult kedvezőtlen helyzetet, amely szerintük egyre inkább akadálya a vállalatok közötti megfelelő üzleti kapcsolatoknak.
***
Milliárdos elkövetési érték. Több mint 230 milliárd forint vámot szedtek be tavaly a Vám- és Pénzügyőrség Nyugat-dunántúli Regionális Parancsnoksága alá tartozó vámhivatalok, 30 milliárd forinttal többet, mint az azt megelőző évben. A régió vámhivatalaiban egymillió-hatszáznegyvenötezer vámkezelést végeztek. Bűncselekményt 1543 esetben fedtek fel a fináncok, az elkövetési érték összesen 3,5 milliárd forint volt. (MTI)
***
Teljesített bevételek. A múlt évre tervezett 2064 milliárd forintos bevételi előirányzatot a vám- és pénzügyőrség túlteljesítette, s összesen 2163,9 milliárd forintot szedtek be. Ezért a testület csaknem nyolcezer tagja között 2,9 milliárd forint jutalmat osztottak szét karácsonyig. A teljesítmény utáni jutalmazást még az Orbán-kormány vezette be, s az akkor jár, ha tárgyév november 30-ig a bevételek az éves terv 89 százalékát meghaladják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.