Bátor hősnek nevezte a Columbia űrsikló szerencsétlenül járt legénységét George W. Bush amerikai elnök a houstoni Johnson űrközpontban tartott gyászünnepségen, helyi idő szerint kedden délután. Az elnök váratlan és rettenetes veszteségről beszélve biztosította a hét űrhajós családját, hogy az amerikai nemzet osztozik gyászukban és büszkeségükben – közölte az MTI. „Küldetésük csaknem véget ért, és közel jártak már otthonukhoz, amikor elvesztettük őket. Az egész emberiség adósuk maradt” – mondta 15 ezres hallgatóságának, majd újból leszögezte: folytatódik Amerika űrkutatási programja.
Miközben Houstonban búcsút vettek a tragédiában elhunyt hét asztronautától, a louisianai Barksdale légitámaszponton szakértők azonosították Ilan Ramon izraeli űrhajós földi maradványait, amelyeket jövő héten helyeznek végső nyugalomra Izraelben – adta hírül a BBC.
A rendőrökből és katonákból álló kutatóalakulatok kedden újabb fontos roncsdarabokat találtak meg Kalifornia és Arizona államokban – olvasható a CNN beszámolójában. A NASA azonnal szakértőket küldött a helyszínre, hiszen valószínűleg a tragédia okozóiként sokat emlegetett hővédő pajzs kerámiacsempéit és a szárny darabjait azonosíthatják. Texasban rábukkantak a géptörzs és az egyik futómű darabjaira, valamint egy számítógépes áramkörre. A frissen meglelt roncsdarabok nagy segítséget nyújthatnak a katasztrófa okainak megértésében. Egy amatőr videofelvétel cáfolni látszik a szakértők eddigi feltételezéseit, mert a képeken az látható, amint a Kalifornia fölött az atmoszférába belépő Columbiáról apró tárgyak esnek le (ezt igazolja az is, hogy roncsdarabokat találtak Kaliforniában). A felvétel azt bizonyítja, hogy az űrrepülőgép már az eddig véltnél korábban is komoly gondban volt. Tovább segíti az eset rekonstruálását az a videofelvétel, amit a légierő egyik, Texas állam fölött járőröző helikoptere készített a Columbiáról.
A NASA szakértői tegnap egy különös fényképsorozat birtokába jutottak – adta hírül a San Francisco Chronicle. A felvételeken – amelyeket egy amatőr csillagász készített egy San Franciscó-i hegyoldalról – az látszik, amint egy bíborszínű elektromos kisülés csap a Columbia törzsébe. Bár a felvételekre több banális magyarázat is adódhatna – bemozdult a fényképezőgép exponálás közben, vagy meghibásodott a lencséje – a NASA azonnal megkezdte a képek és a Nikon 8000-es vizsgálatát.
Eddig csak annyit tudni, hogy az öt digitális felvétel akkor készült, amikor az első hibákat jelezték az űrsikló műszerei. A Columbia hét perccel később hullott darabjaira. Az űrhivatal kedden este Tammy Jernigan egykori űrhajóst küldte a felvételekért a férfi San Franciscó-i lakására. A veterán asztronauta a képeket látva megdöbbent. A felvételeket addig nem hozzák nyilvánosságra, amíg a NASA vizsgálata le nem zárul.
Ma a washingtoni nemzeti katedrálisnál újabb gyászszertartást tartanak az elhunyt űrhajósok emlékére. A Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége holnap valamennyi zsinagógában gyászistentisztelettel emlékezik meg a hősi halottakról, és külön az első izraeli asztronautáról, Ilan Ramonról – tartalmazza a szervezet közleménye.
***
Korai intelem. Egy amerikai mérnök-professzor szakértő társaival már kilenc évvel ezelőtt felhívta a NASA figyelmét arra, hogy az űrrepülőgépek útja katasztrófával végződhet, ha a szárnyak különösen sebezhető alsó felülete megsérül. Paul Fischbeck, a Carnegie Mellon Egyetem tanára, aki 1994-ben a tanulmány összeállítását irányította, kedden elmondta: a NASA tudomásul vette a figyelmeztetést, és változtatásokat is végrehajtott annak érdekében, hogy csökkentsék a törmelékek visszahullásának a veszélyét. Fischbeck és munkatársai az első ötven űrrepülőgép-indítás körülményeit vizsgálták meg. Következtetésük szerint az űrsiklók két szárnyának a törzshöz közeli alsó felülete, valamint az utas-kabin alatti része a legsebezhetőbb pont. Az indításkor az ezeken a részeken lévő hővédő csempék vannak kitéve leginkább a viszszavágódó törmelékekkel való ütközésnek, és amikor az űrsikló leszálláskor visszalép a sűrű légkörbe, e csempéknek nagyon magas hőmérsékletet kell elviselniük. A tudós most elmondta, hogy a NASA megszívlelte tanácsaik jó részét, és változtatott is a két gyorsítórakéta habszigetelésén, valamint jégmentesítette az óriási üzemanyagtartály külső falát az indítás előtt. (MTI)
Többé nem tűri a migráció nyomását Athén
