Lélekromboló képernyőkukkolás életre-halálra

Minden emberben ott rejlik az önimádó magamutogatás és a kukkolás elfojtott vagy csillapíthatatlan vágya. A lélektani mozgatórugó és az olykor kóros késztetés tárgya részben azonos: szexualitás, erőszak, kiszolgáltatottság, halál. A katasztrófapszichológus állítja: egy élő adás istenítése a médiában és a valóságtól messze álló reality show-k egy tőről fakadnak, hatásuk egyformán káros lehet a közönségre.

2003. 02. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mutogatós bácsi az exhibicionizmus, az ablakok alatt leselkedő pedig a kukkolás kóros szenvedélyének rabja – magyarázza Pető Csilla katasztrófapszichológus. Praxisában találkozott már száz kilométereket utazó, kézi kamerával, fényképezőgéppel felszerelt katasztrófaturistákkal is, akik elemi csapások, tragédiák helyszínén leselkedtek. Igaz, olcsóbb s egyszerűbb, ha a televízió képernyője elé ülnek, hiszen az elektronikus média háborút, terrortámadást, fegyveres rablást vagy természeti csapást egyaránt közvetít – lehetőleg élőben. A „távfeszültség”, a tévéfotel kényelmében fogyasztható izgalom milliókat hoz a konyhára reklámbevételek formájában. Pedig – a specialista érvelése szerint – a tragédiák, a krízisek látványa kevésbé vált ki együttérzést a nézőkből, mint amennyire azonosulni tudnak a szappanoperák hőseivel.
– A két magyar valóságshow is a televíziós sorozatok vágykiélő metodikájával lehet népszerű, sőt függőséget okozhat – vallja a lélekbúvár, s nem titkolja: ha nem is a luxuskalitka ötcsillagos gondtalansága, de bizony a csoportdinamikai folyamatok színe-virága naponta a képernyő elé ülteti őt is. A két produkció pszichológusainak ténykedése ugyanis csemege a szakértőnek. Már a szereplők kiválasztása során – a két műsorsorozat első menetében – észrevehető volt a célzatosság. A Való Világ villa lakói impulzív, erőteljes személyiségekként minimális külső behatással is feszültséget teremtettek maguk körül. Ezzel szemben a Big Brother-házban öszszezártak – lényük egyszerűségéből fakadóan – gondosan adagolt feladatokat, vendégeket, tehát külső impulzusokat igényeltek. Persze kizárólag a show feszességének fenntartása céljából.
– Ennek a műfajnak éppúgy semmi köze a hétköznapi vagy bármely valósághoz, mint a beteljesületlen vágyait kereső néző számára szimpatikus szappanoperáknak – mondja a pszichológusnő, nem titkolva aggályait show-moderátorrá lett szaktársait illetően. Mert a teljes ellátású, gondtalan vakáció hangulatelemei, díszletei közt összezárt vadidegen, egyébként optikailag képernyőképes fiatalok szituációja „valóságosnak” a legkevésbé sem mondható. Igaz, az idősebbekben a rendszerváltozás előtti idők „odafigyelő”, gondoskodó, fentről-kintről irányított mindennapjait idézheti fel.
A nosztalgia csupán a munkanélküliségben hibádzik. Idetartozik az is, hogy a Rákosi-, majd pedig a Kádár-éra évtizedei alatt a valós döntésektől elszokott generációkat könnyen lehet hergelni szavazatuk, vagyis álláspontjuk felelősségével. – Lélektani értelemben azt szeretnék elhitetni a nézőkkel, hogy szinte az életük múlhat az általuk preferált szereplő bennmaradásán – folytatja a válsághelyzetek szakértője. Mint mondja, az sem tekinthető véletlennek, hogy az egyik valóságshow lélekbúvára nem más, mint a rendőrség nyugalmazott túsztárgyaló pszichológusa…
Magyarországon még nem igazán lelt táptalajra a közösségi lélektan. Bár az árvíz ismétlődő hullámaitól sújtott települések lakói már edzettek az összezártságot, az egymásra utaltság kényszerét és a kósza hírek természetrajzát illetően, kiszolgáltatottságunk a manipulációkkal szemben még mindig fennáll. A hatóságok a tömeghisztéria és a pánik megelőzése céljából inkább eltitkolnak valós információkat, mintsem okosan közvetítenék azokat. Ezzel pedig éppen az ellenkező hatást érik el. Ebben a közegben hihető a valóságshow tettetett fésületlensége, ám valójában a kulisszák mögött, a vágóasztalon dől el, hogy melyik alany mennyi ideig s mely mozzanatokkal szerepelhet a televíziós sűrítményben.
– Csupán egy-két személyiségben figyeltem meg pozitív változásokat, és kérdés, hogy mi lesz velük, ha alábbhagy az érdeklődés – vélekedik Pető Csilla. Nem lehet közömbös ugyanis, hogy ők, vagyis a produkciók főszereplői menynyiben váltak függővé a helyzettől, egymástól, a sztárság talmi csillogásától és a közösségben betöltött szerepüktől.
A pszichológusnő példaként említi azt az évtizedekkel ezelőtt folytatott lélektani kísérletet, amelyben találomra kiválasztott egyetemistákat rab-, illetve fegyőrszerepbe helyeztek valósághű körülmények között. Az immár legendássá vált kísérletet félbe kellett szakítani, oly mértékben sanyargatták az őrizeteseket a szerepükkel túlságosan azonosuló „börtönőrök”. Nem hagyható figyelmen kívül a katasztrófapszichológus által vélt párhuzam sem a 2001. szeptember 11-i öngyilkos merényletek kapcsán feltárt lelki folyamatokkal. Eszerint az önmegsemmisítésig fanatizálható terroristák kiképzése – szigorúan pszichológiai értelemben – sok hasonlóságot mutat a valóságshow-k receptjével. Szerződés egy cél elérésére, a külvilágtól gondosan elzárt s a sajáttól jócskán eltérő élettér, kiszolgáltatottság, valamint egy külső hatalom jelenléte. Ezek a legmarkánsabb motívumok, amelyekkel szinte bárki bármire idomítható a kellő ideig folytatott agymosás eredményeként. Ám ez esetben a kiválasztottak nem „célszemélyei”, hanem eszközei a tömegek befolyásolásának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.