Ígéretesnek ítéli a hazai hűtőipar helyzetét Baráth Zoltán, a Székesfehérvári Hűtőipari Rt. marketingigazgatója, mert amíg itthon csak tíz kilogramm az egy főre jutó fogyasztás, addig az EU-ban negyven. Ezért, ha a honi fogyasztói szokások követik az uniós fogyasztási szokásokat, akkor előbb-utóbb mi is elérjük azt a szintet, ami kecsegtető lehetőség hűtőiparunk számára. Baráth Zoltán ezt úgy fogalmazta meg, hogy beérik a csatlakozás gyümölcse az ágazat számára is.
A szakember nem feledkezett meg a problémákról sem, elmondta, hogy a szakmát sújtja a monetáris politika, és a pillanatnyi szituáció kedvez az importtermékeknek. Hűtőiparunk eleve exportorientált, a keleti lehetőségek viszont mára minimálisra zsugorodtak. Komoly kiadásokat jelent a cégeknek az egyes minőségbiztosítási rendszerek bevezetése is, de nem könnyítik meg helyzetüket a magas fuvar- és termelési költségek sem, amit az itthon kialakult, lefelé tartó árverseny is nehezít. Baráth Zoltán úgy gondolja, ezért koncentrációra lehet számítani az itthoni hűtőiparban, és nem tartja elképzelhetetlennek az ehhez a folyamathoz kapcsolódó cégfelvásárlásokat sem.
Az importtermékek kapcsán az igazgató elmondta, a holland és a belga áruknak nagyon jó esélyeik vannak a külpiacokon, és jelentősen több árut állítanak elő, mint a magyar vállalatok. Hollandia mezőgazdasági kivitele például 43 milliárd euró, szemben a mi hárommilliárdos agrárkivitelünkkel. Ezért megvan annak az esélye, hogy a globalizált konkurencia olyan szituációt teremt Magyarországon, amelynek végeredményeként jelentős piacot tud nálunk szerezni. Ez a veszély annál is inkább fennáll, mert Magyarországon nem létezik hatékony belföldi piacvédelem, senki sem védi a magyar termelőt, ami hatalmas probléma. Hiába van ugyanis jó zöldborsótermés nálunk, mégis lehet zöldborsót importálni, szemben például Svájccal, ahová csak a belföldi ellátáshoz szükséges bevitel engedélyezett.
A Székesfehérvári Hűtőipari Rt. termelésének jelentős részét a zöldségfélék, azokon belül 85 százalékban a zöldborsó és a csemegekukorica teszik ki. Ehhez még tízszázaléknyi gyümölcs és ötszázaléknyi egyéb termék társul. Utóbbiak nem mások, mint csomagolt áruk, mikrohullámon elkészíthető készételek, amelyekkel a vállalat évek óta jelen van a piacon, hiszen a fogyasztók többek közt kedvelik a mexikói babot és a francia tejszínes csirkemellet is – mondta Baráth Zoltán. Hozzátette, a vállalat 22 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik. A cég termelésének negyven százaléka kifejezetten és egyedülállóan az unióba, azon belül is Németországba, Ausztriába és a skandináv országokba irányul, de szállítanak az arab világ néhány pontjára is – mondta a marketingigazgató.
Ukrajna fuldoklik az államadósságban, Brüsszel az európai polgárok pénzéből segítene be a törlesztésbe
