Túlmelegedés okozhatta a tragédiát

Hivatalosan is bejelentette a NASA, hogy az eddigi vizsgálati eredmények szerint a Columbia katasztrófáját az űrrepülőgép hővédő pajzsának sérülése okozhatta. A gondok már a startnál elkezdődtek.

Hírösszefoglaló
2003. 02. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden valós és elképzelhető mozaikdarabot megvizsgálnak az amerikai űrhivatal (NASA) szakemberei, hogy kiderítsék, mi okozta a Columbia űrsikló tragédiáját szombaton, 16 perccel landolása előtt – hangzott el a hivatal vasárnap késő este tartott sajtótájékoztatóján. A földi irányítóközpontba eljutott utolsó adatok egyértelművé teszik, hogy a légtérbe érkező űrsikló bal szárnyának hőmérséklete szokatlanul magasra emelkedett, majd később ugyaninnen leszakadt egy sor szenzor. Az egyre jobban rázkódó gép ezt követően a bal oldalára fordult – adta hírül a CNN. A hibát észlelve a fedélzeti, repülést felügyelő számítógépes rendszer megpróbálta visszabillenteni a – még az üzemanyag nélkül is több mint kilencven tonnás – űrrepülőgépet a megfelelő helyzetbe – közölte Ron Dittemore. A NASA űrrepülőgép-programjának igazgatója a Houstonban tartott sajtóértekezleten elmondta: a hiba oka a hővédő csempék repedése vagy részleges elvesztése lehetett, ám hozzátette: nem biztosak abban, hogy valóban ez volt a gondok forrása. A tragédia rejtélyének megértésében segíthet az a 32 másodpercnyi adatsor, amelyet a Columbia csak akadozva tudott elküldeni a földi irányítóközpontnak, miután megszakadt a rádió-összeköttetés a gép legénységével. Az eddigi adatok szerint az űrsikló bal oldalának hőmérséklete öt perc alatt mintegy 15 Celsius-fokkal emelkedett. A számítógépes rendszer korrigáló manővere jóval intenzívebb volt, mint bármikor a sikló eddigi repüléseinél, ám így is jóval a szerkezet képességein belül maradt – mutatott rá Dittemore.
A NASA mérnökei megvizsgálják azt a látszólag kis hibát is, amely az űrsikló külső üzemanyagtartályánál jelentkezett január 16-án, a Columbia fellövésekor. Amint arról beszámoltunk, a Columbia startja után 80 másodperccel egy több méteres darab vált le a külső hajtóanyagtartály keményhab szigeteléséből (a szakértők korábban jégcsapra gyanakodtak), és a gép bal szárnyának csapódott, ahol megsérthette a hővédő burkolat csempéit. A mérnökök az esetet január 16-án biztonsági szempontból jelentéktelennek ítélték, ám most, a tragédia után már nem zárható ki, hogy ez a hiba indította el a szerencsétlenséghez vezető folyamatot. Ron Dittemor megjegyezte: a hővisszaverő kerámialapok elvesztése vagy sérülése a repülés közben önmagában még nem elegendő ok a katasztrófához.
A katonák és rendőrök továbbra is vizsgálják azt a texasi Nacogdoches környékén lévő több kilométer széles és 300 kilométer hoszszú sávot, ahol a 63 ezer méteres magasságban felrobbant Columbia darabjai szétszóródtak, hogy minél több roncsdarabot gyűjthessenek össze az tragédia rekonstruálásához. Az amerikai űrhajózási hivatal időközben közleményben pontosította Bob Cabana, a Johnson űrközpont igazgatójának bejelentését, így a javított változat szerint nem a Columbia valamennyi űrhajósától találtak maradványokat az űrsikló roncsai között. A testrészeket DNS-vizsgálattal azonosítják majd. A meglelt roncsok közt vannak az orrész és a pilótafülke egyes darabjai is.
Alig néhány órával a szerencsétlenség után máris megkezdődött az interneten a roncsdarabok illegális árusítása. Az eBay aukciós ház honlapján a meghirdetett tárgyak között felbukkant Columbia-darabok kikiáltási ára elérte a 10 ezer dollárt (2,3 millió forint) is. A kormány felszólította az üzletben részt vevőket a kereskedés felfüggesztésére, és nyomatékosította, hogy a roncsokkal való bármilyen üzletelés lopásnak és orgazdaságnak minősül, mivel az űrhajó valamennyi darabja az amerikai állam tulajdona.
Bár még nem bizonyított, valószínű, hogy a Columbia sorsa már az indításkor megpecsételődött – közölte az AP nyomán az MTI. Az amerikai hírügynökség elemzése szerint a repülésirányítók hibát követtek el, mert nem kísérelték meg, hogy felmérjék a startnál keletkezett kár mértékét. Az ütközés helyét nem vizsgálták földi telepítésű nagy felbontású teleszkópokkal, illetve műholdakkal, és nem utasították a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomás legénységét sem arra, hogy kameráikat a Columbia bal szárnyára szegezzék. Az űrrepülőgép legénysége nem láthatta a sérült területet. Ha a szakemberek mindent megtettek volna, akkor is megmarad a kérdés: mit lehetett volna tenni az űrhajósok életének megmentéséért? Az egyik lehetőség az lett volna, hogy maguk a Columbia űrhajósai javítják ki a hibát, csakhogy erre sem tartalék hőálló csempéjük, sem megfelelő szerszámaik nem voltak. A legénység két tagja, Michael Anderson és David Brown ugyan kapott kiképzést egyszerűbb külső szerelési munkákra, de ha olyan messzire merészkedtek volna az utaskabintól, mint ahol a sérült rész volt, az valószínűleg az öngyilkossággal ért volna fel. A Nemzetközi Űrállomáson (ISS) való kikötés sem jöhetett szóba, mert a Föld körül keringő bázis magasabb pályán haladt, mint a Columbia, amelynek nem volt annyi üzemanyaga, hogy 100 kilométerrel magasabbra tornássza fel magát. Ha el is éri a ISS-t, nem tudott volna vele összekapcsolódni: nem látták el azzal a dokkológyűrűvel, amely a kikötéshez szükséges, mert nem tervezték a két űreszköz randevúját.
Az egyik legnagyobb eséllyel kecsegtető megoldás az lehetett volna, hogy másik űrsiklót küldenek a bajbajutottak kimentésére. Erre a felkészítés alatt álló Atlantis a legalkalmasabb, ám az űrsikló startja szintén kockázatos lett volna. Enyhíthették volna a Columbiát érő hőterhelést is, ha a légkörbe érkezéskor csökkentik az űrsikló belépési szögét, ám ez sem lett volna biztos megoldás, mert az űrrepülőgép ebben az esetben túl nagy sebességgel ért volna földet.
A Columbia tragédiája miatt Oroszország bizonytalan időre felfüggeszti az űrturistaprogramját, és a rövidebb időtartamú expedíciókat a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) – jelentette be tegnap Szergej Gorbunov, az orosz űrkutatási hivatal (Roszaviakozmosz) szóvivője.
A NASA tavaly elbocsátotta biztonsági tanácsadó testületének öt tagját és két konzultánst, miután figyelmeztették a vezetést, hogy az űrsiklóflotta repülési biztonságát veszélyeztetheti, ha nem bővítik az űrhajózási hivatal költségvetését – adta hírül az MTI. Az űrrepülés-biztonsági tanácsadó bizottság egy másik tagja, Bernard M. Kauderer nyugalmazott admirális az elbocsátások miatt lemondott.
George Bush amerikai elnök ma részt vesz a Columbia hét űrhajósának gyászszertartásán a houstoni Johnson űrközpontban.

***
Aggódik az űrprogramért a magyar szakértő. Öt-tíz évig tart egy részprogram megvalósítása a NASA berkeiben a biztonsági előírások, ellenőrzések miatt. Magyar fejlesztőmérnökök és kutatók is „bedolgoznak” az amerikai űrprogramba, valamint a Nemzetközi Űrállomás felszerelésébe. Szőke János egyike annak a teamnek, amely évek alatt tervezett s épített meg egy speciális űrkohót. A szakember attól fél, hogy a takarékossági okokból már korábban háttérbe szorított anyagtudományi projektek – a Columbia szombati katasztrófája miatt – hosszú évekre parkolópályára kerülhetnek. – Nekünk sikerült az űrrepülőgépeket építő, fővállalkozó Boeingnek tetsző űrcélú berendezést építenünk, de lehet, hogy hiába – sajnálkozik Szőke János. A Miskolci Egyetem Anyagtudományi Intézetének mérnöke egy évet töltött a NASA Marshall-központjában a magyar űrkemence tesztelésekor. A Marshall-központból indult útjára húsz évvel ezelőtt az első űrsikló. Szőke János szerint a kezdetektől szupertitkosan kezelt technológia alig változott, szemben a biztonsági követelményekkel. A NASA objektumait mindenkor a hadsereg őrzi-védi, s terrortámadások idején – például 2001. szeptember 11-én – speciális rendszabályokat léptetnek életbe. Ez is azt igazolja, hogy a Columbia katasztrófáját valószínűleg nem okozhatta előre megtervezett terrortámadás. – A beszállító cégek is csupán a rájuk vonatkozó néhány technológiai részletet ismerhetik – magyarázza a fejlesztőmérnök, aki óráról órára nyomon követi a NASA honlapján a szerencsétlenségről nyilvánosságra hozott híreket. Szerinte a legmegdöbbentőbb, hogy a földi irányítást, illetve a személyzetet semmi sem figyelmeztette a veszélyre. Harminc-ötven Celsius-fokos hőtöbblet a futóműveknél, illetve a bal szárnyon jelentkező csavarodás nem jelenthet gondot az űrrepülőgépnek – vélekedik a fejlesztőmérnök. Szőke János állítja, hogy a feltételezések között szereplő anyagfáradás sem több egyelőre, mint kósza hipotézis. Igaz ugyan, hogy a Boeing mérnökei a már bevált, sokat próbált egységeket, alkatrészeket részesítik előnyben az újdonságokkal szemben, s az ellenőrzés hihetetlen bürokráciája szinte kizárja a műszaki hiba lehetőségét. Minden alkatrészért, minden építési mozzanatért a szerelők, mérnökök saját személyes felelősséget vállalnak, s ezt következetesen adminisztrálják. Ezért tart egy-egy részprogram elindítása akár öt-tíz évig is, és vélhetőleg ugyanezen aprólékosságból adódóan várhatunk még hosszú hónapokat a vizsgálatok lezárására. (N. Z.)
***
Űrhajósok katasztrófái
1957–1959: a Kapusztyin Jar kísérleti terepről indított orbitális repülések során három szovjet űrpilóta vesztette életét.
1960. október 25.: a Kazahsztán területén található bajkonuri űrrepülőtéren indítása előtt harminc perccel felrobbant egy üzemanyaggal feltöltött interkontinentális ballisztikus rakéta. A szerencsétlenség következtében 165 személy halt meg.
1961. március 23.: Csillagvárosban a földi kiképzéskor a túlnyomásos oxigénkamrában kitört tűzben életét vesztette Valentyin Bondarenko űrhajósjelölt.
1967. január 27.: az amerikai holdkutatási program részeként – még csak a Föld körüli pályán végzett kísérletre készülve – a földi ellenőrző gyakorlatozás közben a parancsnoki kabin elektromos rövidzárlata okozta tűz miatt felrobbant és megsemmisült az Apollo űrhajó, utasai, Virgil Grissom, Edward White és Roger Chaffee űrhajósok meghaltak.
1967. április 24.: Vlagyimir Komarov szovjet mérnök-ezredes, űrhajóspilóta a Szojuz–1 űrhajón végzett repülés után, leszálláskor életét vesztette. A vizsgálat szerint a nagy hőmérsékleti áramlattól a csavarmeneten plazma haladt át és kiégette az űrhajó alját. A fékező ejtőernyő nem nyílt ki, a pótejtőernyő pedig összetekeredett.
1968. március 27.: Jurij Gagarin, a világ első űrhajósa, aki 1961. április 12-én a Vosztok–1 űrhajóval megkerülte a Földet, berepülő gépével lezuhant és életét vesztette.
1971. június 30.: a Szojuz–11 szovjet űrhajó három űrhajósa: Georgij Dobrovolszkij alezredes, Viktor Pacajev kísérletező mérnök és Vlagyiszlav Volkov fedélzeti mérnök háromhetes – a Szaljut–1 űrállomáson töltött – kísérletezés után, leszálláskor meghalt. Az űrhajósok halálát az okozta, hogy a leszálló kabinból megszökött a levegő.
1973. június 23.: Pleszeckben egy Kozmosz típusú hordozórakéta üzemanyag-feltöltés közben lángra lobbant, kilenc technikus és egy katona életét vesztette.
1980. március 18.: a pleszecki űrrepülőtéren egy Vosztok rakéta az indítóálláson való feltöltés közben felrobbant. Az űrkorszak egyik legsúlyosabb szerencsétlenségének ötven halálos áldozata volt. Az esetet csak 1989-ben hozták nyilvánosságra.
1986. január 28.: a Challenger amerikai űrrepülőgép a Cape Canaveral-i start után 73 másodperccel felrobbant. A hét utas: Michale Smith, Francis Scobee, Ronald McNair, Ellison Onizuka, Gregory Jarvis, Judith Resnik asztronauta és Christa McAuliffe tanárnő életét vesztette.
1995. január 26.: Kínában felbocsátották a Hosszú Menetelés 2E rakétát, indítás után a rakéta felrobbant és a szállított műholddal együtt megsemmisült. A robbanás következtében hatan meghaltak.
1995. szeptember 9.: Richard Furner német űrhajós, az 1985-ben felbocsátott Challenger amerikai űrrepülőgép utasa egy régi Messerschmidt 185-ös, egymotoros harci géppel lezuhant és meghalt.
2002. október 15.: nem tudott pályára állni az oroszországi Pleszeck űrrepülőtérről felbocsátott Foton-M űrlaboratórium, mert a Szojuz–V-ös hordozórakéta a pályára állítás közben műszaki hiba miatt felrobbant.
Forrás: MTI-SAB

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.