Nemzetgazdasági érdekre hivatkozva, gyorsított tárgyalásos eljárás keretében hirdette meg a Dunaferr privatizációs tanácsadói pályázatát az ÁPV Rt., amit semmi nem indokol – közölte Dorkota Lajos, aki szerint ezt a közbeszerzési eljárást csak úgy írhatták ki ebben a formában, ha már megvan a vevő.
Hangsúlyozta: elképesztőnek tartja, hogy a részvételi jelentkezés határideje az április 16-tól számított 11. nap. A részvételi jelentkezésekkel kapcsolatos eredményhirdetés pedig a határidő lejártától számított 11. napon történik. Ezt követően a privatizációs koncepcióra a szerződéskötéstől számított 30 napos határidővel kell kidolgozni a javaslatot, ami azt jelenti, hogy októberben már új tulajdonosa lehet a cégnek.
A képviselő úgy vélte, ezt a kapkodást semmi nem indokolja. Főként akkor, ha igaz az, hogy a Dunaferr az év végére nullszaldósra dolgozza le adósságait. Ugyanis ez azt jelenti – fogalmazott –, hogy javult a cég és az acélipar nemzetközi helyzete is. Ha pedig egy vállalat jól prosperál, akkor miért adják el? A nemzetgazdaság érdeke éppen az lenne, hogy tartsák állami tulajdonban a Dunaferrt.
Dorkota Lajos lapunknak korábban úgy nyilatkozott: „Ez a kormány április 12-ig semmiféle negatív kinyilatkoztatást nem vállal. Egy-két hét múlva viszont ki fogja írni a Dunaferr privatizációs tanácsadói tenderét.”
Így is lett – mondta Dorkota, aki szerint mára bebizonyosodott, hogy hazudott Medgyessy Péter, amikor tavaly, a választási kampánykörútján azt ígérte, hogy nem adják el a vállalatot. A Dunaferr leányvállalatainál már megkezdődtek a leépítések, naponta 20-30 embert küldenek el a kft.-ktől.
Emlékeztetett: a vasműről rendelkező kormányhatározat szerint az veheti meg a Dunaferrt, aki szerződéses kötelezettséget vállal a munkavállalók foglalkoztatására, munkakörülményeinek javítására, illetve megfelelő pénzügyi kötelezettséget a foglalkoztatás kistérségi szintű megoldásának elősegítésére. Ugyanakkor – fogalmazott – a tárcaközi bizottság kormánybiztosa korábban úgy nyilatkozott, megeshet: ezt a kritériumot túl szigorúnak fogják tartani a vevőjelöltek. Előrevetítette, hogy szükség esetén módosítani kellene ezen a tételen úgy, hogy nem kell megtartania az új tulajdonosnak az összes munkahelyet, ellenben adjon pénzt új munkahelyek létrehozására.
Dorkota szavai szerint már most jelentős mértékben emelkedett a városban a munkanélküliség, hiszen míg tavaly 6 százalék volt, addig ma eléri a 7,1 százalékot.
Kiemelte: még ma sem látszanak a foglalkoztatási problémák kezeléséhez szükséges pénzeszközök forrásai. Sem a központi költségvetés, sem a Dunaferr – ÁPV Rt. által elfogadott – költségvetése nem tartalmazza a szükséges öszszeget.
Végezetül közölte: dunaújvárosi pletykák szerint a város vezetése egy 2000-3000 főt foglalkoztató autógyárral tárgyal, annak odatelepítése érdekében. Az autógyártás alapanyagainak előállításához pedig szükséges egy vasmű. A Dunaferr biztos alapanyag-ellátója lehetne az autógyárnak, s ha igaz, hogy előbb-utóbb ez a kormány is szándékozik megépíteni a dunaújvárosi hidat, a cég oda is beszállíthatna – mondta.

Itt van Orbán Viktor és a BYD vezérének legújabb bejelentése – élőben az Origón