Hiába pályázik a mérnökcég

Az autópálya-építések során jelentős feladat hárul a munkafolyamatokat ellenőrző és a teljes beruházás lebonyolításáért felelős független mérnökcégekre. Az Orbán-kormány idején megbízáshoz jutott Általános Mérnöki Iroda szerződéseinek egy részét korábban felbontották, a kivitelezőkhöz hasonlóan a pályázatokon elutasítják ajánlataikat.

Putsay Gábor
2003. 07. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány napja nyitották meg a forgalom előtt az ország leghosszabb folyami átkelőjét, a szekszárdi Duna-hidat, illetve a hozzá kapcsolódó húsz kilométer hosszú M9-es autóutat. Az M9-es projektet megelőzően szintén az Orbán-kormány alatt kezdődött az M3-as autópálya Füzesabony–Polgár közötti szakaszának építése, illetve az M7-es autópálya teljes felújítása és bővítése. A két sztrádát tavaly óta használják az autósok. Valamennyi beruházás az Általános Mérnöki Iroda (ÁMI) Kft. felügyelete mellett zajlott. A mérnökcégek az infrastruktúra-fejlesztéseknél a teljes körű lebonyolításért felelnek, részt vesznek az építkezés minden szakaszában, a tervezés felügyeletében, illetve a tendereztetési eljárásban is. A beruházás alatt a mérnök- cégek ellenőrzik a résztvevők – azaz a megbízó, a vállalkozó – szerződéses kötelezettségeinek teljesítését. Szükség esetén pótmunkára, a hibák kijavítására szólíthatja fel a vállalkozót, azaz egy-egy munkafolyamatot kizárólag a mérnökcégek engedélyével lehet befejezni, illetve az újat elkezdeni.
Kovács Magdolna, az ÁMI vezérigazgatója az M9-es projekttel kapcsolatban elmondta: a beruházó Nemzeti Autópálya (NA) Rt. és a fővállalkozó konzorciumok korábban kötöttek szerződést, mint ahogy a mérnökcég megbízást kapott, ugyanakkor az eredeti tervek módosítása, illetve a teljes beruházás az ÁMI felügyelete mellett zajlott. A híd terveinek módosítására elsősorban azért volt szükség, mert a konzorcium fővállalkozói által javasolt gazdaságosabb acélszerkezetű hidat fogadta el a beruházó. Az acélszerkezetek gyártásánál, az elemek vízi szállításánál, beemelésüknél, a vasbeton elemek elkészítésékor, a korrózióvédelmi munkáknál a mérnökcég szakértelme és ellenőrző munkája elengedhetetlen volt. Az M9-es töltésének építése során – a szokatlan természeti adottságok miatt – a mérnökcég felelőssége volt, hogy a kivitelezők megfelelő minőségű anyagokat használjanak. A földmű elkészültét követően az eddigi gyakorlattól eltérő módon átfogó vizsgálatot végeztetett külső szakértővel az ÁMI, amelynek végén egyértelművé vált, hogy a létesítmény megfelel a legszigorúbb minőségi, környezetvédelmi és teherbírási követelményeknek.
Szakértők meglepőnek tartják, hogy az eddig végzett szakmai munka ellenére a Medgyessy-kormány hivatalba lépése óta az NA Rt. által meghirdetett mérnöktendereken az ÁMI-t nem hívták meg a közbeszerzési eljárások tárgyalási fordulóira. Ezenkívül a Széchenyi Plusz-projektekre – a településeket elkerülő 38 elkerülő útra – vonatkozó szerződéseket az NA Rt. még tavaly felbontotta, pedig a projektek további működtetése már nem rótt olyan nagy terhet a munkát folytató mérnökcégre. Információink szerint az M70-es autóút és az M7-es autópálya Becsehely–Letenye közötti szakaszának mérnöki munkálataira kiírt pályázaton az ÁMI-nál huszonöt százalékkal magasabb árat kínáló Utiber Kft. ajánlatát fogadta le az NA Rt. úgy, hogy az ÁMI-t az eljárás tárgyalásos szakaszára meg sem hívták. Ugyanígy nem hívták meg az M3-as autópálya Polgár–Görbeháza, az M7-es autópálya Szárszó–Ordacsehi, továbbá az M0-s autópálya legutóbb lezajlott mérnöktendereinek esetében sem. Ismert ugyanakkor, hogy az Utiber – amely a legnagyobb megrendeléseket kapja az NA Rt.-től – a Horn-kormány alatt jutott jelentős megbízásokhoz.
***
Tiltakozás az M5-ös díjai miatt.
Mivel az M5-ös autópálya használói a benzin árában ugyanannyi adót fizetnek, mint mások, ezért az állami autópályákkal megegyező díjat követelnek – jelentették ki tegnap Békés megyei fideszes országgyűlési képviselők. Babák Mihály, Dancsó József és Végh László egy sajtótájékoztatón elmondta: a kormánynak most jogában áll visszavásárolnia az M5-ös autópályát a koncesszortól. Létrehozták az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetségét. Tiltakozásként az érintettek egy- és kétforintosokkal fizetik ki a pályadíjat, emellett félpályás útlezárást és forgalomlassítást is terveznek. Sőt, gazdasági erőfölénnyel való visszaélés miatt pert indítanak az AKA Rt. ellen. (M. L.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.