Néhány napja nyitották meg a forgalom előtt az ország leghosszabb folyami átkelőjét, a szekszárdi Duna-hidat, illetve a hozzá kapcsolódó húsz kilométer hosszú M9-es autóutat. Az M9-es projektet megelőzően szintén az Orbán-kormány alatt kezdődött az M3-as autópálya Füzesabony–Polgár közötti szakaszának építése, illetve az M7-es autópálya teljes felújítása és bővítése. A két sztrádát tavaly óta használják az autósok. Valamennyi beruházás az Általános Mérnöki Iroda (ÁMI) Kft. felügyelete mellett zajlott. A mérnökcégek az infrastruktúra-fejlesztéseknél a teljes körű lebonyolításért felelnek, részt vesznek az építkezés minden szakaszában, a tervezés felügyeletében, illetve a tendereztetési eljárásban is. A beruházás alatt a mérnök- cégek ellenőrzik a résztvevők – azaz a megbízó, a vállalkozó – szerződéses kötelezettségeinek teljesítését. Szükség esetén pótmunkára, a hibák kijavítására szólíthatja fel a vállalkozót, azaz egy-egy munkafolyamatot kizárólag a mérnökcégek engedélyével lehet befejezni, illetve az újat elkezdeni.
Kovács Magdolna, az ÁMI vezérigazgatója az M9-es projekttel kapcsolatban elmondta: a beruházó Nemzeti Autópálya (NA) Rt. és a fővállalkozó konzorciumok korábban kötöttek szerződést, mint ahogy a mérnökcég megbízást kapott, ugyanakkor az eredeti tervek módosítása, illetve a teljes beruházás az ÁMI felügyelete mellett zajlott. A híd terveinek módosítására elsősorban azért volt szükség, mert a konzorcium fővállalkozói által javasolt gazdaságosabb acélszerkezetű hidat fogadta el a beruházó. Az acélszerkezetek gyártásánál, az elemek vízi szállításánál, beemelésüknél, a vasbeton elemek elkészítésékor, a korrózióvédelmi munkáknál a mérnökcég szakértelme és ellenőrző munkája elengedhetetlen volt. Az M9-es töltésének építése során – a szokatlan természeti adottságok miatt – a mérnökcég felelőssége volt, hogy a kivitelezők megfelelő minőségű anyagokat használjanak. A földmű elkészültét követően az eddigi gyakorlattól eltérő módon átfogó vizsgálatot végeztetett külső szakértővel az ÁMI, amelynek végén egyértelművé vált, hogy a létesítmény megfelel a legszigorúbb minőségi, környezetvédelmi és teherbírási követelményeknek.
Szakértők meglepőnek tartják, hogy az eddig végzett szakmai munka ellenére a Medgyessy-kormány hivatalba lépése óta az NA Rt. által meghirdetett mérnöktendereken az ÁMI-t nem hívták meg a közbeszerzési eljárások tárgyalási fordulóira. Ezenkívül a Széchenyi Plusz-projektekre – a településeket elkerülő 38 elkerülő útra – vonatkozó szerződéseket az NA Rt. még tavaly felbontotta, pedig a projektek további működtetése már nem rótt olyan nagy terhet a munkát folytató mérnökcégre. Információink szerint az M70-es autóút és az M7-es autópálya Becsehely–Letenye közötti szakaszának mérnöki munkálataira kiírt pályázaton az ÁMI-nál huszonöt százalékkal magasabb árat kínáló Utiber Kft. ajánlatát fogadta le az NA Rt. úgy, hogy az ÁMI-t az eljárás tárgyalásos szakaszára meg sem hívták. Ugyanígy nem hívták meg az M3-as autópálya Polgár–Görbeháza, az M7-es autópálya Szárszó–Ordacsehi, továbbá az M0-s autópálya legutóbb lezajlott mérnöktendereinek esetében sem. Ismert ugyanakkor, hogy az Utiber – amely a legnagyobb megrendeléseket kapja az NA Rt.-től – a Horn-kormány alatt jutott jelentős megbízásokhoz.
***
Tiltakozás az M5-ös díjai miatt.
Mivel az M5-ös autópálya használói a benzin árában ugyanannyi adót fizetnek, mint mások, ezért az állami autópályákkal megegyező díjat követelnek – jelentették ki tegnap Békés megyei fideszes országgyűlési képviselők. Babák Mihály, Dancsó József és Végh László egy sajtótájékoztatón elmondta: a kormánynak most jogában áll visszavásárolnia az M5-ös autópályát a koncesszortól. Létrehozták az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetségét. Tiltakozásként az érintettek egy- és kétforintosokkal fizetik ki a pályadíjat, emellett félpályás útlezárást és forgalomlassítást is terveznek. Sőt, gazdasági erőfölénnyel való visszaélés miatt pert indítanak az AKA Rt. ellen. (M. L.)
Felszálltak a NATO-gépek orosz bombázók miatt















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!