Megalapította budapesti leányvállalatát a SkyEurope Airlines; a cég repülőgépei november 14-től szállítanak utasokat Londonba, illetve Párizsba, december 15-től pedig Milánóba, illetve Zürichbe. A SkyEurope Airlines – amelyben az EBRD, az Európai Unió, az ABN Amro Bank mellett magyar, illetve szlovák magánszemélyek szereztek tulajdont – eddig Pozsonyból és Kassáról indította járatait az európai nagyvárosokba. A magyar piacon jelen lévő, illetve az említett útvonalakon közlekedő légitársaságoknál lényegesen kedvezőbb áron kínálják a legolcsóbb jegyeket: egy útra illetékek és adók nélkül 5990 forintot kérnek a repülésért. Ilyen olcsó utakhoz azonban csak akkor jutnak a leendő ügyfelek, ha jóval a repülés megkezdése előtt megvásárolják a jegyeket. A fapados cégek filozófiája ugyanis azon az elven alapul, hogy az első jegyeket jócskán a piaci árak, illetve saját költségeik alatt kínálják, a foglalás, azaz a gép telítettségétől függően viszont egyre drágábban nyújtják a szolgáltatást. Amennyiben az indulás előtt marad még hely a gépen, ismét a legolcsóbb jegyekhez juthatnak hozzá az utasok. A SkyEurope Airlines a legdrágább jegyeit 59 900 forintért kínálja, ami még versenyképes a piacon – mondta el tegnap Christian Mandl vezérigazgató. Ezzel együtt – tette hozzá – nem elsősorban a hagyományos cégek forgalmát kívánják csökkenteni, hanem egy új közönséget céloznak meg, akik számára a magas árak miatt eddig elérhetetlen volt a repülés.
Európához hasonlóan néhány hónap alatt hazánkban is átalakult a légipiac a fapados cégek megjelenésével.
Egyes útvonalakon jelentős forgalombővülés tapasztalható, a piacon jelen lévő légitársaságok pedig lényegesen rugalmasabb árpolitikát alkalmaznak. A SkyEurope – mint ismert – a harmadik fapados légitársaság hazánkban a skandináv Snowflake és a német Germanwings mellett. A megváltozott piaci körülményekhez alkalmazkodva a Malév Rt. elsősorban a nyári időszakban nyújtott új kedvezményeket ügyfeleinek, így a tavalyi évhez képest tizennégyezer utassal bővül a forgalma, ami félmilliárd forint többletbevételt jelentett a társaságnak. Nemes Ervin, a Malév Rt. kereskedelmi vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a Snowflake jelenléte ellenére Budapest–Stockholm útvonalon júliusban 33, augusztusban pedig 24 százalékos forgalombővülést értek el 2002. évhez képest, Budapest–Düsseldorf között pedig öt százalékkal emelkedett a járat telítettsége. Ebből is látszik, hogy a fapadosok megjelenése a piacot eddig ismeretlen mértékben serkentette, ezen viszont azok a légitársaságok is nyernek, akik elérhető áron kínálják szolgáltatásaikat – tette hozzá.
A piaci változásokhoz a legnagyobb légicégek is kénytelenek alkalmazkodni: a KLM és a Finnair például megszüntette üzleti osztályát az európai járatokon – az ülések számának növelése érdekében –, a svájci Swiss pedig bejelentette, hogy szintén az európai turistaosztályokon ezentúl térítés ellenében nyújt fedélzeti ellátást utasainak.
Nem kizárt ugyanakkor, hogy éppen az olcsó légicégek maradnak alul a piaci versenyben, a francia Aéris tegnap jelentette be fizetésképtelenségét. Gondot jelent az olcsó jegyet kínáló cégeknek az utasok kárpótlása, amit immáron az EU is kötelezővé tesz, az összeg pedig utasonként elérheti a 600 eurót.
Brüsszelben most nem az történt, amit megszoktunk















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!