A magyar piacot is átalakítják az olcsó légicégek

Újabb olcsó repülőutakat kínáló légitársaság jelenik meg novembertől a magyar piacon. A SkyEurope Airlines Londonba és Párizsba, decembertől pedig Milánóba és Zürichbe szállít utasokat a magyar fővárosból. A diszkont-, vagyis a fapados cégek térhódítása Európa-szerte a piac- és marketingpolitika átalakítására, illetve új árképzésre készteti a hagyományos társaságokat, így a Malévet is.

Putsay Gábor
2003. 09. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megalapította budapesti leányvállalatát a SkyEurope Airlines; a cég repülőgépei november 14-től szállítanak utasokat Londonba, illetve Párizsba, december 15-től pedig Milánóba, illetve Zürichbe. A SkyEurope Airlines – amelyben az EBRD, az Európai Unió, az ABN Amro Bank mellett magyar, illetve szlovák magánszemélyek szereztek tulajdont – eddig Pozsonyból és Kassáról indította járatait az európai nagyvárosokba. A magyar piacon jelen lévő, illetve az említett útvonalakon közlekedő légitársaságoknál lényegesen kedvezőbb áron kínálják a legolcsóbb jegyeket: egy útra illetékek és adók nélkül 5990 forintot kérnek a repülésért. Ilyen olcsó utakhoz azonban csak akkor jutnak a leendő ügyfelek, ha jóval a repülés megkezdése előtt megvásárolják a jegyeket. A fapados cégek filozófiája ugyanis azon az elven alapul, hogy az első jegyeket jócskán a piaci árak, illetve saját költségeik alatt kínálják, a foglalás, azaz a gép telítettségétől függően viszont egyre drágábban nyújtják a szolgáltatást. Amennyiben az indulás előtt marad még hely a gépen, ismét a legolcsóbb jegyekhez juthatnak hozzá az utasok. A SkyEurope Airlines a legdrágább jegyeit 59 900 forintért kínálja, ami még versenyképes a piacon – mondta el tegnap Christian Mandl vezérigazgató. Ezzel együtt – tette hozzá – nem elsősorban a hagyományos cégek forgalmát kívánják csökkenteni, hanem egy új közönséget céloznak meg, akik számára a magas árak miatt eddig elérhetetlen volt a repülés.
Európához hasonlóan néhány hónap alatt hazánkban is átalakult a légipiac a fapados cégek megjelenésével.

Egyes útvonalakon jelentős forgalombővülés tapasztalható, a piacon jelen lévő légitársaságok pedig lényegesen rugalmasabb árpolitikát alkalmaznak. A SkyEurope – mint ismert – a harmadik fapados légitársaság hazánkban a skandináv Snowflake és a német Germanwings mellett. A megváltozott piaci körülményekhez alkalmazkodva a Malév Rt. elsősorban a nyári időszakban nyújtott új kedvezményeket ügyfeleinek, így a tavalyi évhez képest tizennégyezer utassal bővül a forgalma, ami félmilliárd forint többletbevételt jelentett a társaságnak. Nemes Ervin, a Malév Rt. kereskedelmi vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a Snowflake jelenléte ellenére Budapest–Stockholm útvonalon júliusban 33, augusztusban pedig 24 százalékos forgalombővülést értek el 2002. évhez képest, Budapest–Düsseldorf között pedig öt százalékkal emelkedett a járat telítettsége. Ebből is látszik, hogy a fapadosok megjelenése a piacot eddig ismeretlen mértékben serkentette, ezen viszont azok a légitársaságok is nyernek, akik elérhető áron kínálják szolgáltatásaikat – tette hozzá.
A piaci változásokhoz a legnagyobb légicégek is kénytelenek alkalmazkodni: a KLM és a Finnair például megszüntette üzleti osztályát az európai járatokon – az ülések számának növelése érdekében –, a svájci Swiss pedig bejelentette, hogy szintén az európai turistaosztályokon ezentúl térítés ellenében nyújt fedélzeti ellátást utasainak.

Nem kizárt ugyanakkor, hogy éppen az olcsó légicégek maradnak alul a piaci versenyben, a francia Aéris tegnap jelentette be fizetésképtelenségét. Gondot jelent az olcsó jegyet kínáló cégeknek az utasok kárpótlása, amit immáron az EU is kötelezővé tesz, az összeg pedig utasonként elérheti a 600 eurót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.