Káosz az autópálya-építés körül

A miniszterelnök kilátásba helyezte Csillag István gazdasági miniszter menesztését arra az esetre, ha – a lapinformációknak megfelelően – nem kezdődik meg jövőre több gyorsforgalmi út építése.

Munkatársainktól
2003. 09. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Csillag István gazdasági miniszter cáfolja az átütemezési híreket, a kormány szerdai döntése szerint jövőre az eredeti elképzelésekhez képest 70 milliárd forinttal kevesebb pénz jut a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére. A Népszabadság tegnap azt írta: a 2004. évi költségvetési megszorítások miatt nem kezdődik el jövőre az M6-os, az M35-ös, valamint az M3-as autópálya Görbeháza–Nyíregyháza közötti szakaszának az építése. Úgy tudjuk, a tervezett autópálya-építesek megvalósítását az is akadályozhatja, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. 4,2 milliárd forintját zárolták, mert a pénzt a K&H Equities Rt.-nél szabálytalan ügyletekre használták fel. Az összeget a Nemzeti Autópálya Rt. utalta át az ÁAK-nak, hogy az autópálya-építésekhez földterületeket vásároljon belőle. A gazdasági tárcánál dolgozó forrásunktól megtudtuk, hogy az M3-as folytatását és az M35-ös megépítését éppen az összeg zárolása odázhatja el, hiszen a terület előkészítését most kellett volna megindítani.

A tárcánál hivatalosan annyit mondtak munkatársunknak, hogy az országos közúthálózat fejlesztéséről és finanszírozásáról szóló kormányhatározat nem módosult. Hozzátették: a 2003 és 2006 közötti időszakban 420 kilométer hosszú autópálya és autóút épül meg, és további 425 kilométer hosszú szakaszon kezdődik el a kivitelezés. Úgy tudjuk, amennyiben szükséges, a tárca alternatív finanszírozási forrást is keres.
Mint azt korábban megírtuk, a kabinet sikerpropagandája ellenére az autópálya 2006-ban nem éri el – a választásokig semmiképpen – Nyíregyházát és Debrecent, az ígért határidőre legfeljebb a városi elkerülő szakaszokat nyitják meg a forgalom előtt.
Medgyessy Péter miniszterelnök kijelentette: amennyiben igaz a Népszabadságban megjelent állítás, miszerint három autópálya építését is átütemezné a gazdasági minisztérium, akkor hétfőtől új miniszter áll a szaktárca élén. – A miniszter úrral nap mint nap konzultálunk ezekről az ügyekről – mondta a kormányfő, azt állítva, nincs tudomása a lapban említett átütemezésről. – Én azt gondolom, biztosak lehetnek, hogy nem igaz, ha bármi ilyesmi volna, akkor viszont én azt megígérem, hogy új minisztert keresek – fogalmazott, hozzátéve: nem tűri el, hogy az egyeztetett prioritásokban eltérés legyen.
Csillag István az MTI-nek nyilatkozva cáfolta az átütemezésről szóló hírt. „Miniszterségem kezdete óta igyekszem elérni, hogy a kormány első és legfontosabb ügye legyen az autópálya-építés. Semmit sem ütemezünk tehát át, szabad az út az útépítés előtt” – közölte a szakminiszter.
Horn Gábor (SZDSZ), koalíciós koordinációért felelős államtitkár úgy tudja, nem igaz a Népszabadságban megjelent hír az autópálya-koncepció módosításáról. – Innentől fogva indulati kérdés, ki hogyan reagál egy úgynevezett újságírói tévedésre – utalt Horn a Csillag Istvánra vonatkozó miniszterelnöki megjegyzésre. – Fejetlenség, átláthatatlanság, homályos tervek – e szavakkal kommentálta Varga Mihály (Fidesz) a hírt. A politikus szerint a kormány nemhogy a választási kampányban tett ígéreteit, de a közelmúltban tett vállalásait is rendre felülírja rövid időn belül. Utalva Ungár Klára SZDSZ-es ügyvivő napokban tett kijelentésére arra emlékeztetett: már a kormánypártok tagjai is bírálják a gazdasági vezetést. Emlékezetes, Ungár kijelentette: komoly hiba volt Medgyessy Pétertől, hogy megvédte László Csabát, akinek tevékenysége szakmailag és politikailag is tarthatatlan. Kérdésünkre Varga a kormány belügyének nevezte, hogy milyen következményei lehetnek az autópálya-építésekkel összefüggő hírnek, ám mint mondta: elképzelhető, hogy Medgyessy szívesebben válik meg a kisebbik kormánypárt által a kabinetbe delegált Csillag Istvántól, mint László Csabától, akivel a miniszterelnök korábban hoszszabb ideig együtt dolgozott.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.