Nemrég a munkaadók képviselői – többek között Széles Gábor, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) elnöke – azt nyilatkozták, hogy semmiképp sem tartják elfogadhatónak a cégautóadó jövő évi emelését, ugyanis ez szerintük „jelentős mértékben csökkenti a hazai vállalatok versenyképességét”.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke kérdésünkre rámutatott: a vállalkozóknál általánosan elterjedt módszer, hogy a személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítási járulékok befizetésének elkerülésére a személygépkocsik magáncélú használatát is hivatalos útnak számolják el. Ez az eljárás bűncselekmény. Azonban nemcsak emiatt kell törekedni ezeknek a manipulációknak a felszámolására. Társadalmilag rendkívül igazságtalan, hogy ezt a „kedvezményt” nem a vállalat vagy az egyén teljesítménye, netán szociális szempontok alapján vehetik igénybe, hanem annak megfelelően, hogy ki tud többet csalni.
– Mindez erőteljesen ösztönzi az autóhasználatot, ami hatalmas pazarláshoz és felesleges környezetszennyezéshez vezet. Értelmetlen személyi fogyasztásra késztet a termelő tevékenységekbe történő befektetések helyett. Az importot segíti elő a hazai termelés helyett, amivel rontja az ország versenyképességét, hiszen a személyautók szinte teljes egészében importból származnak. A kőolaj túlnyomó részét is importáljuk – mutatott rá.
Lukács szerint a személygépkocsik magáncélú használatának költségként történő elszámolása miatt az állam évente mintegy ezermilliárd forint személyi jövedelemadótól és társadalombiztosítási bevételtől esik el. Ha a jelenleginél lényegesen jobban megadóztatnák a cégautókat, továbbá számottevően korlátoznák a személygépkocsi-használat elszámolhatóságát (például kilométerenként csak három liter üzemanyag lenne elszámolható), akkor jelentősen csökkenteni lehetne a személyi jövedelemadót és a társadalombiztosítási befizetéseket, ami viszont rendkívül kedvezően hatna a foglalkoztatottságra. Magyarország versenyképességét ugyanis nagy mértékben rontja az alacsony foglalkoztatottság.
***
Duplázódó adók.
A Pénzügyminisztérium terve szerint egy alacsonyabb árfekvésű – 500 ezer forint alatti árú – cégautó esetében havi háromezer forintról hatezer forintra növekedne az adó. Míg egy értékesebb, ötmillió forintnál drágább gépkocsi után az eddigi havi 21 ezer forint helyett havonta 42 ezer forint adót kell majd fizetni.
Ez történt az ország karácsonyfájának utcájában - galéria